Plexiglas kvalite

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stefan63
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 januari 2012, 23:57:28
Ort: Halmstad

Plexiglas kvalite

Inlägg av stefan63 »

Har provat att köra cnc-maskinen i lite olika plastmaterial. Har en bit av en halvtransparent plexiglasskiva från Biltema (26-2113) som var väldigt enkelt att köra i. Det blir fina ytor utan att materialet kladdar.
Jag provade också deras transparenta skiva 26-207 men inte alls lika bra att köra i och spricker lätt.
Finns det någon som säljer liknande material som 26-2114 i olika färger? Söker man på plexiglas så tycks det vara en allmän benämning med olika kvaliteer. Enligt Biltema heter plasten polymetylakrylat eller finns det något annat namn? Helst ska det vara något som inte är allt för svårt att få tag på och som har den halvtransparenta egenskapen men olika färger och tjocklekar.

Edit.
Jag ser att jag råkade skriva fel art.nr. Den bra kvaliten ska vara 26-2113 och inget annat.
Senast redigerad av stefan63 26 mars 2017, 00:28:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Plexiglas kvalite

Inlägg av SM6XUN »

Nu var det längesen jag höll på med plexiglas eller PMMA och PC men det varierar stort mellan tillverkare, det kan finnas spänningar i plexin.

Det är en bra början är att läsa denna skrift:
https://www.plexiglas-shop.com/pdfs/en/ ... %AE_en.pdf
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Plexiglas kvalite

Inlägg av Jonaz »

Plexiglas är ett varumärke, men dom flesta förstår vad man menar.
Bauhaus har en del i olika färger, ganska dyrt vill jag minnas

Edit sökning på gav fel produkter.

Använd url funktionen så blir det lättare för oss andra att kolla vad du menade.

Edit 2: verkar vara strul med url funktionen mot biltema just nu, eller så gör jag fel.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Plexiglas kvalite

Inlägg av GeekJoan »

Länkning till biltema artiklar ta bort bindestrecket.
Utan -
Med -
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Plexiglas kvalite

Inlägg av LaRdA »

Att 26207 fungerar dåligt beror på att det inte är plexiglas över huvudtaget utan styren-akrylnitril (SAN plast ) vilket inte fungerar så bra att fräsa i eller laserskära.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Plexiglas kvalite

Inlägg av datajompa »

Kan meddela att 26207 är svårt att kapa också, det vanliga sättet att skåra och knäcka mot kanten på ett bord resulterade i kass kant, och cirkelsåg med SAN-skivan mellan två bitar av spånskiva trasade sönder alltihop till flis.
Skriv svar