Axiallast på kullager?
Axiallast på kullager?
Jag har en vinkelväxel som är lagrad med vanliga 6205 lager. Denna växel kommer utsättas för axiallrafter, jag ska ha den till att växla ner en elmotor på 5kw som ska driva en liten båt.
Tryckkrafter från propeller. Funderar då på att byta lager till något som klarar tryck bättre men finner att ett 6205 ( helt enkelt vanligt kullager) klarar 0,5* basic stattic load rating i axiallrafter
http://www.skf.com/ph/products/bearings ... index.html
Den kraften är 7,8kN vilket då ger 3,9kN i klarade axiallrafter. Något är fel! Jag känner bara på mig att lägret inte klarar det, det är som för stor last.
Vad säger ni?
Tryckkrafter från propeller. Funderar då på att byta lager till något som klarar tryck bättre men finner att ett 6205 ( helt enkelt vanligt kullager) klarar 0,5* basic stattic load rating i axiallrafter
http://www.skf.com/ph/products/bearings ... index.html
Den kraften är 7,8kN vilket då ger 3,9kN i klarade axiallrafter. Något är fel! Jag känner bara på mig att lägret inte klarar det, det är som för stor last.
Vad säger ni?
- tecno
- Inlägg: 27039
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Axiallast på kullager?
Den vinkelväxeln är väl konstruerad för att ta radiella laster med 6205, du får väl se till att ha en lagring innan växeln med lagring för axiella krafter.
Re: Axiallast på kullager?
kan så vara, verkar krångligt att ha ett externt lager? Det var därför jag tänkte mig att man kan byta 6205 mot ett annat lager som internt tar dessa laster. Lagret ligger ju stabilt i ett lagersäte som har en botten, så bara jag får axeln att inte trilla genom lagret så bör det gå. Nu har jag inte delat på växeln ännu så jag vet inte exakt hur den är konstruerad, jag har ritningen.
alternativt kan jag tänka mig att skippa växeln och bygga med remskivor istället, då kan jag avlasta axeln i änden med ett trycklager.
Växeln: http://www.dani-tech.com/media/261321/v ... e-1000.pdf det är en 1018.
Ju mer jag tänker på det desto lättare känns det att bara köra med remskivor.. det är reduktionen jag är på jakt efter inte vinkeln, även om jag tänkte att vinkeln var bra från början.
alternativt kan jag tänka mig att skippa växeln och bygga med remskivor istället, då kan jag avlasta axeln i änden med ett trycklager.
Växeln: http://www.dani-tech.com/media/261321/v ... e-1000.pdf det är en 1018.
Ju mer jag tänker på det desto lättare känns det att bara köra med remskivor.. det är reduktionen jag är på jakt efter inte vinkeln, även om jag tänkte att vinkeln var bra från början.
Re: Axiallast på kullager?
tecno: gvs vet ju redan veta att djupspårskullager inte är designade för axiella krafter.
3,9kN låter onekligen högt för ett så litet lager. Det är inte så att över 3,9kN så uppstår permanenta skador på lagret?
3,9kN låter onekligen högt för ett så litet lager. Det är inte så att över 3,9kN så uppstår permanenta skador på lagret?
Re: Axiallast på kullager?
Utan att vara båtexpert, men meningen är väl att "kraften" från propellern skall ner i botens skrov för framdrivning.
Alltså lagrar man propelleraxeln med rejäla lager ordentligt fastsatta i båten.
I ditt fall låter det som om vinkelväxeln skall överföra kraften till båtens skrov?
Alltså lagrar man propelleraxeln med rejäla lager ordentligt fastsatta i båten.
I ditt fall låter det som om vinkelväxeln skall överföra kraften till båtens skrov?
Re: Axiallast på kullager?
Helt rätt, men detta är en liten båt som går i max 3 knop. inte så stora krafter och dessutom så sitter växeln bultad i skrovet. Den delen är jag inte orolig för, utan snarare hur lagringen klarar detta.
Om jag ska använda den så får jag dela växeln och studera detta samt sedan troligen byta lager. Kommer aldig komma nära 3,9 kN - vi talar väl om ett effekt uttag på max 2 kW (utom korta stunder).
Spin off: Var köper man remskivor till vettig peng?
Om jag ska använda den så får jag dela växeln och studera detta samt sedan troligen byta lager. Kommer aldig komma nära 3,9 kN - vi talar väl om ett effekt uttag på max 2 kW (utom korta stunder).
Spin off: Var köper man remskivor till vettig peng?
Re: Axiallast på kullager?
Jag har köpt en del remskivor här med gott resultat och vettiga pengar enligt mig:
http://www.beltingonline.com/
http://www.beltingonline.com/
Re: Axiallast på kullager?
Liten uppföljning: den motor jag har tänkt använda finns i flera liknande typer. Riktvärden för kraften !än får ut är ca 100kp ( 1kN) vilket är väl under gränsen för vad spårlager i storlek 6205 klarar.
Tanken är nu att lagra av axeln med ett flänslagerhus med rätt lager i och sedan satsa på kuggremmar.
Tanken är nu att lagra av axeln med ett flänslagerhus med rätt lager i och sedan satsa på kuggremmar.
Re: Axiallast på kullager?
nifelheim:
gvs skrev:vi talar väl om ett effekt uttag på max 2 kW (utom korta stunder).
Re: Axiallast på kullager?
5kw är ju märkeffekten, kommer inte plocka ut det.
Om man gasar fullt mot en brygga så kan man säkert närma sig kritiska värden. Jag kommer testa så här, lagret med hållare kostar inte många hundringar.
Om man gasar fullt mot en brygga så kan man säkert närma sig kritiska värden. Jag kommer testa så här, lagret med hållare kostar inte många hundringar.