Axiallast på kullager?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Axiallast på kullager?

Inlägg av gvs »

Jag har en vinkelväxel som är lagrad med vanliga 6205 lager. Denna växel kommer utsättas för axiallrafter, jag ska ha den till att växla ner en elmotor på 5kw som ska driva en liten båt.
Tryckkrafter från propeller. Funderar då på att byta lager till något som klarar tryck bättre men finner att ett 6205 ( helt enkelt vanligt kullager) klarar 0,5* basic stattic load rating i axiallrafter
http://www.skf.com/ph/products/bearings ... index.html
Den kraften är 7,8kN vilket då ger 3,9kN i klarade axiallrafter. Något är fel! Jag känner bara på mig att lägret inte klarar det, det är som för stor last.
Vad säger ni?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av tecno »

Den vinkelväxeln är väl konstruerad för att ta radiella laster med 6205, du får väl se till att ha en lagring innan växeln med lagring för axiella krafter.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av gvs »

kan så vara, verkar krångligt att ha ett externt lager? Det var därför jag tänkte mig att man kan byta 6205 mot ett annat lager som internt tar dessa laster. Lagret ligger ju stabilt i ett lagersäte som har en botten, så bara jag får axeln att inte trilla genom lagret så bör det gå. Nu har jag inte delat på växeln ännu så jag vet inte exakt hur den är konstruerad, jag har ritningen.
alternativt kan jag tänka mig att skippa växeln och bygga med remskivor istället, då kan jag avlasta axeln i änden med ett trycklager.
Växeln: http://www.dani-tech.com/media/261321/v ... e-1000.pdf det är en 1018.

Ju mer jag tänker på det desto lättare känns det att bara köra med remskivor.. det är reduktionen jag är på jakt efter inte vinkeln, även om jag tänkte att vinkeln var bra från början.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av thewho »

tecno: gvs vet ju redan veta att djupspårskullager inte är designade för axiella krafter.

3,9kN låter onekligen högt för ett så litet lager. Det är inte så att över 3,9kN så uppstår permanenta skador på lagret?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av bit96 »

Utan att vara båtexpert, men meningen är väl att "kraften" från propellern skall ner i botens skrov för framdrivning.
Alltså lagrar man propelleraxeln med rejäla lager ordentligt fastsatta i båten.

I ditt fall låter det som om vinkelväxeln skall överföra kraften till båtens skrov? :humm:
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av gvs »

Helt rätt, men detta är en liten båt som går i max 3 knop. inte så stora krafter och dessutom så sitter växeln bultad i skrovet. Den delen är jag inte orolig för, utan snarare hur lagringen klarar detta.
Om jag ska använda den så får jag dela växeln och studera detta samt sedan troligen byta lager. Kommer aldig komma nära 3,9 kN - vi talar väl om ett effekt uttag på max 2 kW (utom korta stunder).

Spin off: Var köper man remskivor till vettig peng?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av swapper »

Jag har köpt en del remskivor här med gott resultat och vettiga pengar enligt mig:
http://www.beltingonline.com/
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av gvs »

Liten uppföljning: den motor jag har tänkt använda finns i flera liknande typer. Riktvärden för kraften !än får ut är ca 100kp ( 1kN) vilket är väl under gränsen för vad spårlager i storlek 6205 klarar.
Tanken är nu att lagra av axeln med ett flänslagerhus med rätt lager i och sedan satsa på kuggremmar.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av nifelheim »

5kW och 3 knop fick jag till 3,3 kN :humm:
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av thewho »

nifelheim:
gvs skrev:vi talar väl om ett effekt uttag på max 2 kW (utom korta stunder).
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Axiallast på kullager?

Inlägg av gvs »

5kw är ju märkeffekten, kommer inte plocka ut det.
Om man gasar fullt mot en brygga så kan man säkert närma sig kritiska värden. Jag kommer testa så här, lagret med hållare kostar inte många hundringar.
Skriv svar