Vad ska jag göra med mitt monster?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ack1
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 april 2013, 15:59:18
Ort: Enköping

Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ack1 »

Hej, jag har ett monster i garaget..

Har en morbidelli U50 som står i vägen och jag har inte tid att göra vad jag tänkt. Jag har tidigare byggt en medelstor cnc fräs och är mitt i bygget av en stor(som dock dragit ut på tiden som allt annat), köpte denna Morbidelli för att jag.. fick feeling..

Den var i drift när den kopplades ur men batteriet har dött när den stått så den har tappat parametrarna. Jag har nya på datorn som jag tänkt ladda in men inte blivit av. Har även en hel extra styrdator från en annan U50 ståendes.

Allt på denna är monsteröst stort, kulskruven på Y är väl 40-50mm och 4 meter lång, på kulmuttern sitter en 45nm bjässe till Permanent magnet motor te.x. Det fina är att den någon gång också blivit (delvis?)renoverad då den definitivt inte har orginalskruv på X bland annat. Vakuumpump och 8 balk med 4 pods på varje ger bra yta att fästa materialet. 4 Colombo spindlar varav ena med klinga på. Stora borrkasetten med 29 (om jag minns rätt) borrplatser i. Både vertikala och horisontala borrar.

Jag har orginalmanualer och kopplingsscheman, extra lådor med tillbehör och allt man kan tänkas vilja ha. Men samma kan jag säga om den jag håller på bygger, och den är byggd för att stå perfekt i min nya verkstadslokal, vilket denna koloss inte skulle göra.

Det jag tänkt göra var att antingen köra den som original eller konvertera till nytt styrsystem. Men inser att jag inte ens rört maskin sen den kom så det är bara glömma.

Så... vad göra. Slakta den och ta delar jag kan få nytta av (typ vakuumpods+pump till bygget) och sedan kränga resten(spindlar,skruvar,ect) och skrota stålet ?
Sett att de flesta delar säljs dyrt på ebay.de.
Sälja den som den står?
Motvilligt transportera den till nya verkstan och låta den stå tills jag får tid ?

Jag har velat så länge så länge nu så jag vet varken ut eller in, det tar emot att skrota den också när någon lagt så mycket pengar på den för att hålla den fin.

Vad skulle DU ha gjort ?

Bilderna är från fabriken därifrån den ursprunglingen kom ifrån (Karlskrona).

Bild
Bild


Om det blir sälja delar så är det säkert värt att sälja på ebay men det känns jobbigt och tidsödande, jag kanske har fel.

http://www.ebay.de/itm/Magnetic-Servomo ... 418896e5ba
http://www.ebay.de/itm/Morbidelli-U15-S ... 3f3e959441 lustig färg?
http://www.ebay.de/itm/EL-GE-AZE-CC4Q-A ... 41935bc632
Med dessa priser får man nog vänta tills någon desperat dyker upp om de ska bli sålt.
ack1
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 april 2013, 15:59:18
Ort: Enköping

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ack1 »

Resan till garaget.
Det var såklart inte planerat att den skulle in här men blev lite panikartat när inhandlades i all hast. Min nya lokal var inte redo.

Bild
Bild
Bild

Fick riva porten bland annat, då hade jag ungefär 9mm till regeln vid ingången. Frugan var superimponerad av att hitta den i garaget iaf.. *h0st*.
Detta var runt september förra året.
ack1
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 april 2013, 15:59:18
Ort: Enköping

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ack1 »

Nu blir det plocka ner,sälja och skrota resterna. Är någon ute efter något så hojta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av Mizzarrogh »

Hade velat ha hela maskinen men jag kan inte få hit den... :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av LaRdA »

Ska kolla med en kompis om han kan vara intresserad av hela maskinen, har du någon idé om vilken prisklass den skulle ligga i?
ack1
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 april 2013, 15:59:18
Ort: Enköping

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ack1 »

jag har kommit fram till att det är mer värt att ta de delar jag kan använda till mitt andra bygge och sälja resten. Det sitter en superfin nyare modell colombospindel på den som jag suktat efter, så den åker av. Kabelkanaler och vakuumdelar är ju alltid fint.

Får se om någon är intresserad av den efter det. Är ju bra start om man tänkt bygga något.

Antingen det eller så plockar jag av servos,drivare,kulskruvar och lägger upp på köp/sälj här. Är det en krona kilot fortfarande så är det ca 4000 i skrotpengar bara för stålet efter det.

byten kan även bli intressant, främst mot frekvensomriktare.

kommer lägga upp massa annat cncrelaterat på köp/sälj ikväll, för jag måste bli av med grejjer som ligger, klassikern är att sakerna bara åker med till nya stället och blir liggande där istället.
ack1
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 april 2013, 15:59:18
Ort: Enköping

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ack1 »

Efter blivit slaktad har den stått kvar i garaget, börjar bli dags att göra sig av med den så man får användning av utrymmet. Är någon intresserad av en slaktad morbidelli ?

Får 4000 hos lokala skrothandlarn för den så det är vad jag vill ha. Stora/långa kulskruven och de stora skenorna/vagnarna ect på Y sitter kvar. Skulle man vilja bygga en större maskin är det en bra start. Styrdatorn och transformatorerna ect sitter också kvar men mycket relän och kablage är borttaget. Rimligen drar man nytt ändå vid ett sånt här bygge.

En hel del vakuumpods finns också kvar. Det krävs en kranbil för att få ut den, det har jag en kille för här i enköping. Blir ingen större slant för det jobbet.

Tänkte jag skulle fråga iaf, är ingen intresserad blir det skroten nästa vecka.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ViktorSigg »

Jag är intresserad av om det finns någon dc spindeldrivare över. Är i grymt behov av en sådan till min fräs, annars åker den också på skroten. :(
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av Meduza »

Har du bild på hur vakuumpodsen ser ut, ev är jag intresserad av ett par stycken?
ack1
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 april 2013, 15:59:18
Ort: Enköping

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ack1 »

Hoppsan, sett att ni skrivit men glömde bort att svara.

drivare till dc motorerna finns. Spindlarna har inga.

Ska se om jag kan fixa bild på podsen nästa gång, vill du har ett par st så är det gratis, men kruxet är att jag orkar inte skicka. De kanske kan åka med nångång mot stan, men svårplanerat.
EDIT: Kan tillägga att de finns i Enköping.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ViktorSigg »

Vad är det för dc motorer? Är det servona?

Vilket varvtal och kW effekt har den största av dessa isåfall?? Kanske kan byta ut befintlig spindel mot dc servo istället. Isåfall är jag intresserad av drivare + servo. Skulle vara förbannat skönt att lippa skrota combimaticen efter allt restureringsarbete...
ack1
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 april 2013, 15:59:18
Ort: Enköping

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ack1 »

Kollar upp ikväll eller senast imorgon.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ViktorSigg »

Perfekt! Tack. :)
ack1
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 april 2013, 15:59:18
Ort: Enköping

Re: Vad ska jag göra med mitt monster?

Inlägg av ack1 »

glömde såklart bort att kika på det när jag var där, ursäkta för det. Jag får göra nytt försök
Skriv svar