Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

För er som undrar, detta är anledningen att jag inte byggt på spindeln de senaste helgerna. Men nu är bokhyllan klar så jag ska fortsätta med spindeln till helgen! :D

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av tecno »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Nu är det dags för en spindelrelaterad uppdatering! Jag fräste till framsidan av spindelhuset och borrade 2st starthål idag.
WP_000176.jpg
WP_000177.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Slipade till elektroderna för att gnista ur för grippern. När jag skulle slipa den främre konan så fick jag ha det lite mystiskt inställt för att jag skulle nå. :D
WP_000179.jpg
Råkade dock köra konan för stor på ena elektroden för det tog mycket mer än vad jag räknade med, men det är skitsamma, jag går bara lite djupare så är det problemet löst. :roll:
WP_000181.jpg
Nu får gnisten stå och tugga inatt.
WP_000182.jpg
Efter jag hade startat gnisten körde jag fram lite väl många drivtappar, nu har jag ju reserver iaf... :D
De ska bara fräsas av på undersidan, men det gör jag imorrn.
WP_000187.jpg
EDIT: Kan tillägga att drivtapparna är av Impax, jag funderade lite på Stavax först, men orkade inte krångla med att skicka iväg de på härdning, osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rjl11
Inlägg: 371
Blev medlem: 1 november 2010, 18:25:27
Ort: Herrljunga

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av rjl11 »

Mycket snyggt bygge :bravo:
Vilket varvtal siktar du på att spindeln skall klara?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Tackar! :D Varvtalet lägger jag nånstans runt 6-8000rpm, troligen 6000.



Idag körde jag klart drivtapparna.
WP_000188.jpg
Körde även fram en skrot och en finelektrod(det som skiljer de åt är olika undermått), de ska gnista upp spåret i spindelskaftet där drivtapparna ska sitta.
WP_000189.jpg
Gnisten gick klart när jag körde invändigt för grippern, så jag körde igång med de nya elektroderna. Eftersom fotogenet inte går så högt måste jag köra med spolning och då är det lätt att det börjar brinna, så detta tempot måste jag passa. Nu är jag bara hemma och äter lite, ska tillbaka till jobbet och gnista vidare om någon timme.
WP_000195.jpg
Såhär kan det gå: https://www.youtube.com/watch?v=WzM9BHGUd24
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av NeoTech »

Det där ser jue ut o ta exakt en evighet o lite till.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Första konditionen gick rätt snabbt, tog 30min. Men nu ska den börja steppa och köra fin yta, det lär ta tid... Kan hända att jag vågar släppa den när den kör de lite finare konditionerna, eller iaf göra något annat under tiden.

Om det börjar brinna så känner maskinen av det(den har någon röksensor) och då fyller den hela karet med skum, det är jag inte såååå sugen på att städa upp om det skulle hända... Haha! :D
H.Andersson
Inlägg: 71
Blev medlem: 28 april 2012, 21:12:40

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av H.Andersson »

Hade det inte varit idé att lägga den parallellt med X, och kört i X istället för Z?
Det brukar bli mer rationell avverkning då, samt att brandrisken inte blir större än vanligt? :P

Det är iofs lite mer pill med elektroderna om man inte har "vinkelhylla" för verktygssystemet.
Kört med Erowa systemet... det är inte så dumt :tumupp:

Snyggt bygge!
Riktigt stål kör du i också!
(med viss risk för att inte vara objektiv haha :> ) bor ca 10min från stålverket... :D
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Jag hade små funderingar på det, men sen kom jag på att det hade blivit svårt att ställa in centrum då.

Att köra fram elektroden hade inte varit några problem dock. Gnisten kör med 3R makrohållare, riktigt trevligt.

Grejen är ju den dock att det blir bäst att gnista i Z på denna maskinen, den kör med linjärmotor på Z men kulskruv på X/Y. Jag tror dock inte det hade spelat någon större roll hur jag hade gjort i detta fallet. :P

Haha! Jodå, när jag hade tänkt göra allt annat vettigt är det lika bra att köra med vettigt material, osv. :D
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Var inga problem att gnista fram spåret för drivtapparna! Under finkonditionerna sprakade det knappt nått så då släppte jag han, men jag var ju fortfarande på jobbet såklart.
WP_000209.jpg
WP_000197.jpg
Medan gnisten körde finkonditionerna så körde jag fram avrinningsspåren till labyrinttätningen i frontlocket.
WP_000199.jpg
Passade även på att köra fram nyckelspåret till "gripper muttern"
WP_000203.jpg
Sen körde jag vidare på avrinningsspåren.
WP_000202.jpg
Klart!
WP_000206.jpg
När jag ändå var igång så putsade jag av framsidan lite, ska ju se snyggt ut och alla kanter ska vara avrundade med! :D
WP_000205.jpg
Börjar bli en hel del detaljer som är klara! Sålänge inget måste modifieras i efterhand(läs: slipa eller dyl) så är gripperpaketet klart(förutom grippern i sig), frontlocket och frontlabyrinten, det enda jag kan komma på, på spindelskaftet är att det ska köras fram ett kilspår och runda av diverse vassa kanter. Distanserna mellan VK-lagrena måste slipas in till mått, men det kan jag inte göra förrän spindelhuset är klart(spindelhuset kan jag inte fortsätta med förrän om ~2veckor), distansen till bakre rullagret måste jag tillverka en avdragarmekanisk till, det håller jag på med nu(började igår, ska fortsätta idag), när den mekanismen är klar kan jag börja slipa in den distansen för att få perfekt förspänning i rullagret.(tjockleken på den distansen avgör hur långt jag kan driva på rullagrets innerring på det konade sätet, där med justera bort glappet i lagringen)

Det var allt för denna uppdateringen, ska iväg till jobbet om nån timme eller 2. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av NeoTech »

Så favorit verktygen är uppenbarligen sänkgnisten och slipmaskin. =)

Stiliga bitar hur som, en annan hade jue setat och gått igenom sandpapper från 80 till 4000 .. ;)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av NULL »

Tjusigt värre. :tumupp:
Användarvisningsbild
cypher
Inlägg: 187
Blev medlem: 24 september 2010, 21:00:02
Ort: Malmö

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av cypher »

Trevligt att följa ditt arbete. Har du några tankar runt statisk och eventuell dynamisk balansering av spindeln?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

NeoTech skrev:Så favorit verktygen är uppenbarligen sänkgnisten och slipmaskin. =)

Stiliga bitar hur som, en annan hade jue setat och gått igenom sandpapper från 80 till 4000 .. ;)
Favorit och favorit... Med gnisten kan man lätt göra komplexa former på svåråtkomliga ställen och eftersom man knappt belastar bitarna så behövs de inte spännas hårt(så de deformeras i ett skruvstycke eller dyl som vid fräsning), räcker med ett magnetbord. Sliparna, ja det blir ju riktigt jäkla plant/paralellt/runt! :D
NULL skrev:Tjusigt värre. :tumupp:
Tackar! :D
cypher skrev:Trevligt att följa ditt arbete. Har du några tankar runt statisk och eventuell dynamisk balansering av spindeln?
Statisk balansering? Dynamisk balansering? Det har jag aldrig hörttalas om, heh. :P
Jag hade tänkt att montera ihop spindeln sen se hur mycket det vibrerar på maxvarvtalet, utifrån hur det går kanske jag skickar iväg den på balansering eller inte. Men det är inget jag kommer mäta mig till iaf, har inte tillgång till den utrustningen.
Senast redigerad av Mr3D 22 juli 2014, 17:43:15, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar