Touchprobe

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ove

Touchprobe

Inlägg av ove »

För 8 månader sedan gjorde jag en touch probe efter diverse exempel jag hittade på nätet:
Touch1.jpg
Touch2.jpg
Touch3.jpg
Nu är det dax att använda den till något...

Jag scannade in ett förmål som jag dagligen använder:
CC.png
32673 punkter :shock:

Meshlab kan spara en .stl fil som HeeksCad kan läsa in:
Heeks.png
HeeksCnc kan generera g-kod som jag ska försöka använda senare.

Först klarade den bara ett par tusen probningar innan det blev gnistmärken på kulorna och metallpinnarna :(

Jag har en G540 och kopplade den först bara direkt på en ingång.
Första förbättringen var en 4.7kohm resistor i serie och då kunde den köra ungefär dubbelt så länge.
När jag kopplade en 4.7kohm resistor och ett 0.33uF kondensator parallellt med proben så kunde den köra alla 32673 probningar utan avbrott.
Som ni säkert förstår så har jag inte alls räknat på detta utan bara tagit de komponenter som var närmast och labbat mig fram till något som fungerade.

Ni som kan detta med kontakter hur ska man egentligen lösa problemet med att kulorna förstörs av alla dessa probningar?

Bilder på fräsningen kommer förhoppningsvis om några dagar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bully
Kontakt:

Re: Touchprobe

Inlägg av Bully »

Bravo!!!
Så jäkla skoj att läsa sånt här, hoppas du skriver ihop nån form av bygglogg eller likande.
Blir sugen på att ge mig i kasst med något liknande direkt men ska först ta tag i mitt fräsbygge.

Hittade en länk som kanske kan hjälpa dig med hållbarheten på kulorna.
http://www.brusselsprout.org/CNC/1P-Probe/
Användarvisningsbild
cypher

Inlägg av cypher »

I kommersiella prober av den generationen mäter man resistansförändringen som sker i.om. kontaktytan minskar innan proben har orsakat en så stor rörelse att luftgap och gnistbildning uppstår. Om jag inte minns fel.
Går det imitera månne? Kanske kan du välje ett lämpligare material i kulorna. Sökning i patentdatabaser kan nog ge en inblick i utvecklingen av prober.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Gnistorna blir större ju högre spänning du har. Det bästa är att sänka spänningen. Vad har du idag?
ove

Inlägg av ove »

Gecko G540 använder 12V pull-up på ingångarna.

Det verkar som att man behöver någon form av omvandlare mellan proben och kontrollern för att detta ska bli bra.

En lysdiod som lyser när proben rör vid objektet skulle också vara trevligt... detta är en hobby som aldrig blir färdig :D
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Såg ngn på tuben, som gjorde en likadan touchprobe modell men han använde guldbelagda kulor, skulle de hjälpa?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är väl värmen när gnistan slår över som gör att det uppstår skador. Med guld så skulle proben kunna ligga oanvänd en lång tid utan att få sämre förmåga att mäta, men guldlager är oftast sjukt tunt och kan lätt förångas vid lite gnistbildning, så jag vet inte om det skulle hjälpa här. Sänka spänningen tror jag på.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Vore trevligt med en liten byggtråd.. har själv funderat på att göra nåt liknande för att slippa gissa när man nollar x och y... ;-)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vi byggde en dylik för ett år sedan. Problemet är att det tar rätt länge att proba samt att sedan hitta ett sätt att översätta till G-kod.
ove

Inlägg av ove »

Lite försenat pga cryptosporidium i dricksvattnet :sick: :sick: :sick:
CC.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho

Inlägg av thewho »

Va coolt! :tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad har du använt för program för att generera "strategien" för scanningen?
Jag antar att man får samma problem här som vid fräsning, dvs man måste ha olika strategi för vågräta resp. lodräta ytor.

Har du lyckats göra någon "reverse engineering" på det scannade resultatet, så att man tex kan fräsa med en annan fräsradie än probens radie?

Hur som helst, intressant det här även det övriga, förutom själva probens funktion.
ove

Inlägg av ove »

Jag började med att använda smartprobe (ett av exempel programmen i EMC2) men det blev inte så bra på kanterna eftersom den bara probar uppifrån i ett rutmönster.

Eftersom smartprobe var skrivet i g-kod så fortsatte jag med det och antalet rader växte från 53 till 246...
Min version har följande förändringar:
* känner av om proben hakar upp sig och pausar körningen.
* proben lyfter bara en liten bit mellan varje probning.
* probar "åtsidan" för att höga objekt ska scannas in ordentligt
* probar i både X och Y riktning

Resultatet blir en fil med X, Y och Z för varje punkt på en egen rad och den tar ingen hänsyn till probens diameter.

Jag läste in XYZ filen i meshlab och sparade den som en STL fil. STL filen kunde jag läsa in HeeksCAD och där kunde jag sätta en negativ offset som kompenserade för probens diameter.

Proben har en diameter på 2mm och den fräs jag använde var 6mm... så det går att fräsa med en annan fräsradie än probens radie.

Jag ska snygga till min version av smartprobe och ladda upp den här om det är någon som är intresserad.
Borre

Inlägg av Borre »

Ja ladda gärna upp din version, det lät ju mycket intressant. Har sneglat lite på exemplet för EMC2 men har aldrig blivit av att jag provat det, men nu kanske man ska göra det. :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag måste komma över och kika på din fräs/probe... ;-)
Skriv svar