Har suttit och läst om alla cnc fräs byggen och är nu riktigt sugen på att bygga en själv.
Jag har cadat upp konstruktion och jag är tacksam för alla synpunkter på denna.

Aluminiumprofilerna är 45 x 45mm och axlarna är 16mm.
Målet är att bygga en billig stabil fräs som ska klara fräsa plast, trä och kanske lite aluminium plåt senare.
För att komma billigt undan har jag tänkt ha linjärlager på x- och y-axlarna, dvs totalt 8st som jag sett på ebay för runt 300kr. Jag vet att axlar som sitter på en "list" med öppna lager är mycket stabilare men dem kostar även bra mycket mer.
Tanken är att bygga en liten och enkel första fräs för att få en bra uppfattning om hur allt fungerar, senare kommer nog en större och stabilera byggas när ekonomin tillåter. Arbetsytan kommer att bli cirka 30 x 30cm och som fräsmotor har jag först tänkt mig någon dremelkopia för att sedan byta ut den mot nått kraftigare.
Vad tycker ni om konstruktionen? ser den stabil ut?
Har försökt att kolla upp hur de vinklade profilerna ska fästas men det kanske bara är möjligt att skruva fast dessa om vinkeln på kapningen är 45grader, någon som vet?
Har tänkt mig att fästa axlarna i tjockare aluminium plåt som sedan monteras på profilerna.
Bör jag förstärka något annat?
Elektroniken är inte min starkaste sida, har verkligen försökt att läsa mig till vad som behövs.
Vissa verkar ha massa olika komponenter som jag inte förstår allt vad dem gör...
Det jag undrar är exakt vilka komponenter som är nödvändiga.
Har tänkt mig ha 3st Nema 23 och styrkortet från JB´s
Ska man ta ett nätaggregat från JB´s på 24V eller kanske till och med 36V för jag antar man vill komma så nära 36V som möjligt eftersom det är max på styrkortet eller tänker jag helt fel?
Har även ett nätaggregat från en pc här hemma men de kanske är för klent då det ligger på 12v (kanske 20A) eller kan det användas tro?
Behöver jag något mer förut dessa komponenter för att det ska fungera?
Det var allt för den här gången, projektet att dras igång så fort jag har fått klarhet i alla funderingar.