Frågor om CNC fräs bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Artesuave

Frågor om CNC fräs bygge

Inlägg av Artesuave »

Hejsan!

Har suttit och läst om alla cnc fräs byggen och är nu riktigt sugen på att bygga en själv.
Jag har cadat upp konstruktion och jag är tacksam för alla synpunkter på denna.

Bild
Bild

Aluminiumprofilerna är 45 x 45mm och axlarna är 16mm.

Målet är att bygga en billig stabil fräs som ska klara fräsa plast, trä och kanske lite aluminium plåt senare.
För att komma billigt undan har jag tänkt ha linjärlager på x- och y-axlarna, dvs totalt 8st som jag sett på ebay för runt 300kr. Jag vet att axlar som sitter på en "list" med öppna lager är mycket stabilare men dem kostar även bra mycket mer.

Tanken är att bygga en liten och enkel första fräs för att få en bra uppfattning om hur allt fungerar, senare kommer nog en större och stabilera byggas när ekonomin tillåter. Arbetsytan kommer att bli cirka 30 x 30cm och som fräsmotor har jag först tänkt mig någon dremelkopia för att sedan byta ut den mot nått kraftigare.

Vad tycker ni om konstruktionen? ser den stabil ut?
Har försökt att kolla upp hur de vinklade profilerna ska fästas men det kanske bara är möjligt att skruva fast dessa om vinkeln på kapningen är 45grader, någon som vet?

Har tänkt mig att fästa axlarna i tjockare aluminium plåt som sedan monteras på profilerna.
Bör jag förstärka något annat?

Elektroniken är inte min starkaste sida, har verkligen försökt att läsa mig till vad som behövs.
Vissa verkar ha massa olika komponenter som jag inte förstår allt vad dem gör...

Det jag undrar är exakt vilka komponenter som är nödvändiga.

Har tänkt mig ha 3st Nema 23 och styrkortet från JB´s

Ska man ta ett nätaggregat från JB´s på 24V eller kanske till och med 36V för jag antar man vill komma så nära 36V som möjligt eftersom det är max på styrkortet eller tänker jag helt fel?

Har även ett nätaggregat från en pc här hemma men de kanske är för klent då det ligger på 12v (kanske 20A) eller kan det användas tro?

Behöver jag något mer förut dessa komponenter för att det ska fungera?

Det var allt för den här gången, projektet att dras igång så fort jag har fått klarhet i alla funderingar.
Xfirm
Kontakt:

Re: Frågor om CNC fräs bygge

Inlägg av Xfirm »

Hej jag håller också på att bygga min första fräs kommer dock bygga den i MDF. Jag tänker helt som dig där jag bygger en väldigt enkel (Mycket enklare än din) för att få lite erfarenhet innan jag bygger den riktiga. Jag köpte tre motorer och styrkortet från JB och valde det lilla 24V DC agget. Jag kommer nog använda ett Gecko eller flera Gecko styrkort till det senare bygget.

Jag tycker att din konstruktion ser gedigen ut men jag har dock inte så mycket erfarenhet. Kan nog bli ett litet problem att fästa de vinklade profilerna, jag har nog aldrig sett några färdiga vinklar vad jag vet som skulle passa. Det är ju tacksamt att använda aluprofiler lätt att sätta ihop och det blir vinkelrätt.

Jag håller på att bygga styrskåpet nu kommer nog skapa en byggtråd när jag kommit lite längre. Kul att se att någon mer bygger sin första, kan vi dela lite erfarenheter under tiden :D .
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ser stabilt och bra ut, jag skulle dock förlänga X för att kunna utnyttja hela bordet.
charcoal

Inlägg av charcoal »

fundera också på om du inte också kan förlänga avståndet mellan lagren på x-axeln för att ge dig en fördelaktigare hävarm för Z-axeln att arbeta mot.
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

Tack för tipsen, cadade upp konstruktionen rätt fort så måtten kommer att ändras en del och kommer säkert att förlänga avståndet mellan lagrena. Kollat lite närmare på alu-profilerna, verka va lättast att ha dem kapade 45grader och sedan ha en speciell skruv, ska leta lite vart man kan köpa dessa...

Hur ser det ut med elektroniken? ska man sattsa på ett nätagg på 24V eller är det bättre med ett på 36V? Priset är ju inte så stor skillnad men resultatet kanske inte blir så stor skillnad heller eller?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

24V eller 36V, det hänger ju på vad det är för drivers du ska ha!
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Du kanske skulle kunna använda dessa http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtModelId=010-001 för att fästa dom vinklade profilerna?
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

drivers? jag antar du menar kortet som ska styra stegmotorerna och jag har tänkt mig detta från JB´s: http://www.brundin.biz/product_info.php?products_id=67

Om man matar det med högre spänning får motorerna mer ström så det borde väll vara bättre med ett nätagg på 36V ist för 24V eller?

Detta är de två olika varianterna jag hittat när jag kollat runt på hur man kan fästa de sneda profilerna...

1
Bild
Bild

2 Hittade ingen bra bild, men samma princip som denna
Bild fast med en skruv som kan vinkla sig...Bild

Kanske finns det fler sätt, posta gärna om ni känner till nått.
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

Har förbättrat konstruktionen lite nu och bytt ut axlarna mot "supported rails". Ramen består av 45x45 samt 45x90 profiler och "railsen" kommer att skruvas fast på 30x60 profiler då hållen matchar spåren.

Dimensionen på alla fyra "supported rails" är 16-500mm.

Ramen är just nu 54 x 54cm och den totala höjden 34cm.

Nedan visas bilder på nya konstruktion och kom gärna med synpunkter...
Bild

FRONT:
Bild

SIDE:
Bild

TOP:
Bild

BOTTOM:
Bild

Till stegmotorstyrning hade jag först tänkt mig detta kort från JB´s och sedan byta till Jojjes kort när han börjar sälja de...
Men efter ha kollat runt lite på ebay så hittade jag dessa drivare som såg ganska hyfsade ut för ca 1400kr (inkl frakt)

Någon som har erfarenhet av dessa drivare? är dem nått att ha eller tycker ni jag ska satsa på några andra? kom gärna med förslag :roll:

Återigen alla synpunkter välkomnas! :wink:
Morgons

Inlägg av Morgons »

Varför inte vända x lagrena uppochner?! Sätt lagerbockarna direkt under frässpindeln, då fördelar du ut kraften där den är som starkast.

Du hajar vad jag menar? Titta hur dom gör på riktiga maskiner och försök att göra lika dant fast med det du har.

Bild
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Om man matar det med högre spänning får motorerna mer ström så det borde väll vara bättre med ett nätagg på 36V ist för 24V eller?
Det är krångligare än så. Beror på vad dina motorer klarar. Den enda vinsten med en högre spänning är att du kan köra motorerna snabbare. Oberoende av spänning måste du begränsa strömmen så att du inte överskrider motorns maxvärde. Detta gör du antingen med ett motstånd, eller med en choppad driver.
Har tänkt mig ha 3st Nema 23 och styrkortet från JB´s
Kan du berätta närmare? Nema23 säger eg bara hur stor motorn är mekaniskt? Finns annars massvis med kort på webben, fann tex detta:
http://www.easy-cnc.com/3axis10driver.html

250 dollar så har du allt i ett. Be mig dock inte reparera det om/när det brinner ;)
Senast redigerad av AndersG 14 juli 2009, 21:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

"Morgons" Varför inte vända x lagrena uppochner?! Sätt lagerbockarna direkt under frässpindeln, då fördelar du ut kraften där den är som starkast.

Håller med, skulle jag bygga en sån fräs igen så skulle jag göra just så, det är också bra med tanke på skräpet annars får du samma bekymmer som charcoal:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6&start=20
Morgons

Inlägg av Morgons »

Jeap jag bygger en ny maskin nu men det blev ändå på det hållet... pga mina lager är 1m långa och tror jag har bättre stabilitet att ha dom på det "vanliga" hållet...
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Men om man har tex 600mm eller kortare som många köper så ska man nog fundera på att ha dom "upp och ner"
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

Tack för tipsen Morgons och POS!

Har också funderat på hur jag skulle lösa samma problem som charcoal, men genom att vända på allt skulle kunna bli en smidig lösning.

Gjorde lite ritningar som ni kan se nedan. Min första tanke var så här...
Bild

Bild

Bild

Men det var nog snarare så här du menade va Morgons?
Bild

Bild

Bild

Bild

På detta vis borde jag få en längre arbetsyta om bordet kan glida utanför ramen, eller tänker jag helt galet?
Tycker det borde va ok så länge vagnarna sitter på "railsen" och vagnarna får nog sitta lite närmare varandra än på bilden.

Jag inser själv nackdelen att bordet kommer bli tyngre men det kanske inte är någon större nackdel eller?

AndersG

Har tänkt mig dessa motorer som är specade till 2.8A ochdetta paket med 3drivare och breakoutkort som är specat till 3.0A. Det paketet du länkade till va specat till 10A och kostade nästan det dubbla så känns lite onödigt då jag inte kommer att köra med så kraftiga motorer.

Nästa fråga är nätaggregat, jag räknade 3*2.8A*(2/3) = 5.6A som motorerna kommer dra. Drivarna jag länkade ovan från ebay drivs med max 40V så 36V borde väll vara lagom?

Jag har sett att en del bygger nätaggregat av ringtranformatorer och läst att dessa skulle vara bättre så jag har suttit och läst på lite nu. Verkar inte allt för svårt att förstå sig på men jag kanske har missat nått så skriver ner de formler jag hittat och värdena jag fått fram: (från formler ur denna tråd)

36 VDC/1.4 = 25.714VAC

(2.8*3*0.67)*25.714 = 144.718VA (Antar att jag borde välja en ringtrafo på 150VA?)

C = (100000*I)/V
Example : C= (100,000 * 13.27) / 30)) = 44,233 uf

(100000*5.628)/36 = 15633.33 uf

Sedan en likriktarbrygga på 25A och kanske säkring mm mm...
Om det är någon som har en bra guide eller sida för hur man bygger nätagg med en ringtrafo så är jag mycket tacksam.

Kanske skrev något som är totalt fel så alla synpunkter är välkomna, även på maskinkonstruktionen ovan :roll:
Skriv svar