Drip Feed samt liiitet bekymmer TNC155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ludde85

Drip Feed samt liiitet bekymmer TNC155

Inlägg av Ludde85 »

Hej,

Jag har länge jagat en fungerande post processor till min Arboga med Heidenhain TNC 155 styrning, och har äntligen fått tag i en som funkar med CAMBAM.

Hursomhelst, jag har försökt lite med att överföra mina kodfiler (xxx.H), från min PC till TNC med TNCremo, och det fungerar hyfsat... Det som inte fungerar som det ska är att när hela programmet är överfört, så står det fortfarande "sending" i TNCremo. Och om jag läser ut programmet ur TNC så står det fortfarande "receiving file" i TNCremo när jag har fått hem allt. Det går att trycka cancel, och filen blir "hel", men jag anar att det inte ska vara så? Formodligen något med handshake som är galet... Jag testade runt lite, och det som funkar bäst verkar vara "ME"-protokoll.

Men för att göra detta så klart det bara går för er, så kan jag ingenting om datorer, bitar osv. Jag kan fräsa och använda ett CAM-program, men det är allt. Så jag har mer eller mindre gissat mig fram med hjälp av osäkra källor om hur jag ska göra för att få det att fungera.

Jag vill kunna köra drip feed, men då anar jag att jag måste få allt att fungera klockrent först...

Därför undrar jag om nån kan berätta steg-för-steg, som om jag var fyra år gammal, hur inställningarna & maskinparametrarna i TNC155 ska ändras, hur min rs232-kabel ska vara kopplad, och hur man använder TNCremo (och hur man trycker på TNC155) för att köra dripfeed. Har även hört lite olika ang. bitar, Alla säger 7 databitar, men har hört både 1 & 2 stoppbitar..?

Jag kan ju tillägga att jag inte vet hur man ändrar maskinparametrarna i TNC155 heller...

Nu har jag varken min kabel eller min skiss på kabeln framför mig, men jag vet att den är kopplad "rak"; 2-2, 3-3. 5-7 och 6-20 iaf. Dessa kopplingar är de jag minns, jag har fler kablar kopplade.

Jag hoppas att nån kan hjälpa mig, trots min väldigt flummiga förklaring. :-)

MVH,
Ludde
Användarvisningsbild
säter

Re: Drip Feed samt liiitet bekymmer TNC155

Inlägg av säter »

"Det som inte fungerar som det ska är att när hela programmet är överfört, så står det fortfarande "sending" i TNCremo."

Det låter nästan som att det skulle saknas ett programsluts-tecken i koden.
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Håller med om att det känns lite så, men tyvärr så finns "END PGM XX" med som sista block i alla koder jag skickat.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag kan inget om formatet för TNC155 men skulle det kunna vara så att det måste finnas en radmatning efter END PGM XX men att den saknas? Andra brukar (väl?) vilja ha ett %-tecken i slutet men det kanska inte gäller här?
cinc

Inlägg av cinc »

Så här kan ett Heidenhain Dialogprogram börja:

BEGIN PGM 100 MM
BLK FORM 0.1 Z X-100. Y-100. Z-100.
BLK FORM 0.2 X0.0 Y0.0 Z0.0
TOOL CALL 3 Z S7400
M6
M3
M8

och så här slutar det:

L Z3. F MAX
M5
M9
END PGM 100 MM
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om du tankar ur ett program som är skrivet i styrsystemet, får du även då "receiving file" i TNCremo fast det är färdigtankat?
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Yes, det blir ingen avslutning på det hur jag än gör. Även om jag tankar ut ett som är skrivet i systemet så står det "receiveing file", trots att man ser att sista blocket "END PGM xx.." är överfört.
persa

Inlägg av persa »

Vet inte om det spelar roll någon roll. Men har du skrivit MM i början och på slutet som i CINCs exempel ?. MM = ENT-knappen

Edit: Dum fråga i och med ENT-knappen :oops:
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

MM står med. Alla program som jag har provat att ladda över (både upp- och nerladdning) har jag kört i maskinen utan problem. Så det är inga fel i programkoden i sig...
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

Tror det är ETX eller om det var EOT som saknas "4 eller 5 binärt".

Hade samma problem på min innan.
Kan se om jag hittar det, Det står i manualen för styrsystemet.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Din kabel som du påstår är rätt kopplad 2-2, 3-3. 5-7 och 6-20. är med stor sannolikhet en 25-25 polig.
Om du har 25 på maskin 9-pol RS232 på pc kan det vara någon här nedan. Men kolla med någon som har samma maskintyp innan du löder.

http://www.machinetoolhelp.com/Applicat ... tions.html
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

För att köra drip feed i en 155'a så har jag för mig att man står i läge "enkelblock" när man startar överföringen o då fyller datorn på så mycket block som du har minne ledigt till o fortsätter sedan allt eftersom du förbruker raderna. När överföringen är startad så går man över till blockföljd o drar igång programmet.

Kan inte svära på det, det är över tio år sedan jag körde sån överföring på en 155a. Kommer ihåg att vi ändrade parametrar för verktygslistor, ökade värdet för constant speed on external corners för mjukare kopierfräsning o jag tror det var en till.... Jo det var det, programmen vi körde var ju ISO....
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Bara jag som läser rubriken som "deep fried"? :D
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

floppen skrev:Hej

Tror det är ETX eller om det var EOT som saknas "4 eller 5 binärt".

Hade samma problem på min innan.
Kan se om jag hittar det, Det står i manualen för styrsystemet.
Hmm, detta säger mig inte så mycket eftersom jag är rätt ny på allt vad det här heter... Men du får väldigt gärna kika, om mitt problem liknar det du hade!
DW skrev:Din kabel som du påstår är rätt kopplad 2-2, 3-3. 5-7 och 6-20. är med stor sannolikhet en 25-25 polig.
Om du har 25 på maskin 9-pol RS232 på pc kan det vara någon här nedan. Men kolla med någon som har samma maskintyp innan du löder.

http://www.machinetoolhelp.com/Applicat ... tions.html
Jag har absolut ingen aning om min kabel är rätt! Det enda jag vet är att någon på Cnczone sa att om det var en 25-9-pin så skulle den kopplas så, och att han körde med den kopplad på detta vis...

Det är just det jag jagar.. Någon som kör TNCremo och TNC155 som kan förklara för mig. Detta eftersom jag är helt kass på just den här delen.
persa

Inlägg av persa »

Hittade detta på cnczone. Kanske samma som du redan hittat ?
(25-stifts kontakt TNC) - <9-stifts kontakt PC>

(2) - <2>
(3) - <3>
(4) - <8>
(5) - <7>
(6) - <4>
(7) - <5>
(20) - <6>

Verkar rätt om man tittar på denna sida:

http://www.camiresearch.com/Data_Com_Ba ... hor1155222

RS232 interface ska vara satt i mode "FE" via MOD-knappen

Vid blockwise transfer (drip feed) är det viktigt ange rätt ändelse på programnummer

program 123.H är ett dialogprogram
program 123.I är ett ISO-program
Skriv svar