Jag har länge jagat en fungerande post processor till min Arboga med Heidenhain TNC 155 styrning, och har äntligen fått tag i en som funkar med CAMBAM.
Hursomhelst, jag har försökt lite med att överföra mina kodfiler (xxx.H), från min PC till TNC med TNCremo, och det fungerar hyfsat... Det som inte fungerar som det ska är att när hela programmet är överfört, så står det fortfarande "sending" i TNCremo. Och om jag läser ut programmet ur TNC så står det fortfarande "receiving file" i TNCremo när jag har fått hem allt. Det går att trycka cancel, och filen blir "hel", men jag anar att det inte ska vara så? Formodligen något med handshake som är galet... Jag testade runt lite, och det som funkar bäst verkar vara "ME"-protokoll.
Men för att göra detta så klart det bara går för er, så kan jag ingenting om datorer, bitar osv. Jag kan fräsa och använda ett CAM-program, men det är allt. Så jag har mer eller mindre gissat mig fram med hjälp av osäkra källor om hur jag ska göra för att få det att fungera.
Jag vill kunna köra drip feed, men då anar jag att jag måste få allt att fungera klockrent först...
Därför undrar jag om nån kan berätta steg-för-steg, som om jag var fyra år gammal, hur inställningarna & maskinparametrarna i TNC155 ska ändras, hur min rs232-kabel ska vara kopplad, och hur man använder TNCremo (och hur man trycker på TNC155) för att köra dripfeed. Har även hört lite olika ang. bitar, Alla säger 7 databitar, men har hört både 1 & 2 stoppbitar..?
Jag kan ju tillägga att jag inte vet hur man ändrar maskinparametrarna i TNC155 heller...
Nu har jag varken min kabel eller min skiss på kabeln framför mig, men jag vet att den är kopplad "rak"; 2-2, 3-3. 5-7 och 6-20 iaf. Dessa kopplingar är de jag minns, jag har fler kablar kopplade.
Jag hoppas att nån kan hjälpa mig, trots min väldigt flummiga förklaring.

MVH,
Ludde