Blev med cnc-svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Blev med cnc-svarv

Inlägg av olalofberg »

Woho! Jag FICK en gammal liten bords-svarv ifrån skolan där jag börjat jobba:
IMG_20150820_143756.jpg
Det är en EMCO Compact 5 PC, d.v.s. den behöver extern datorstyrning via en parallellport.
Den har således motoriserade axlar men saknade verktygshållare, men det är redan på väg från kina.. :-)

LinuxCNC hoppade igång fint och med rätt konfigurationsfiler från nätet så var det faktiskt bara att köra. Fantastiskt!
Den ska enl. uppgift stått i en skrubb i över fyra år.
Hittar inga övriga fel på den.

Lite detaljer: Spindeln är inte datorstyrd, varken på/av eller hastighet och hastigheten kan bara ställas med rem i sex steg 240-2400rpm
Den har inga ändlägesbrytare eller nollning heller... det skulle man ju kunna bygga på.
Jag tänkte också att man kunde ha brytare vid stänkskydd, remskydd, chucknyckelhängare för att inte kunna köra om inte allt är på
plats... men just nu är det lite fritt (d.v.s. på eget ansvar :badgrin: )

Jag har provat att elektriskt byta håll på motorn, det gick, om man nu skulle vilja det...
och försökt köra den med en vridtrafo för att kunna justera hastigheten lite, men det gick bara att komma ner till kanske 80%
av full hastighet, sen tappade den orken för att snurra alls. Får se om det problemet måste lösas med en frekvensriktare i framtiden...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 825
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av papabear »

Vilket fynd! :tumupp:
Hoppas att se många och lyckade ombyggnadsbilder i framtiden då.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av Henry »

Det var en jäkla stor motor till den svarven, är ju nästan i storlek med lite större industrisvarvars. :humm:
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av olalofberg »

Tror den är på 0.4kW...

Den sitter lite speciellt, alla spånor sugs rakt in i fläkten. De kommer iofs ut igen utmed motorn, men ändå... Nåt litet skydd blir det där i framtiden.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av Henry »

Ser fasen nästan ut som 1 hk, men ok. :)

Ja något skydd där skadar nog inte.
NizWiz
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 januari 2014, 21:49:01

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av NizWiz »

Det var ingen dålig liten pjäs du har kommit över och GRATIS också, det är bara att grattulera :)
Vad är framtidsplanerna för svarven? Ska du bygga om eller behålla den som den är? Samt att nu är du tvungen att lägga upp en liten filmsnutt på skönheten i action :)
Mvh NizWiz
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av olalofberg »

Tror jag ska behålla den någorlunda som den är. Kan nog vara bra till både det ena och andra. Kanske lägger upp nån film sen när jag fått stål och börjat köra lite.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av olalofberg »

Hej, jag har som kanske syntes på tidigare bild, ett GE Fanuc Series 0T RS232 keyboard (X9A000) som hängde med svarven.
IMG_0007.JPG
Problemet är att jag vill köra den med linuxcnc, men kan inte få den att skicka nån RS232.

Det närmsta jag kommit är att jag tror jag har formatet (9600bps E71), och att om jag skickar nåt, så svarar den med 0x07. Alltid.
Men inget annat. Tror den har nåt binärprotokoll, men kan inte hitta nåt om det på nätet.

Vet inte vad jag ska göra nu, vore lite kul att kunna använda den. Är det nån som har nån idé?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14240
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av swesysmgr »

http://www.emco-world.com/uploads/tx_co ... C_EN_H.pdf
Adjusting the serial interface.png
Ren gissning från min sida. Gillar designen på kontrollen, som en korsning av en synth, Fischer-Technik och Tysk 90-tals design.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av olalofberg »

Jo den där gamla windows-mjukvaran får man väl försöka få igång då, för att få nån ledtråd till om kommunikationen.

Designen: heh, ja den är lite daterad och framförallt tung, kanske 10kg.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Blev med cnc-svarv

Inlägg av olalofberg »

Jodå, keyboardklossen började signalera. Men det är nåt slags binärformat. Och init-strängen för att det skulle gå igång förstår jag inte heller. Funkar inte heller av nån anledning när jag skickar en kopia av vad det gamla programmet skickade för att det skulle starta. Suck... börjar blir ovärt att följa upp.

Postar lite bilder på ett sidospår för CNC-svarven: digitala jogwheels!
IMG_0008.JPG
Lite klossigt kanske, men det funkar. En gammal RS232 Microsoftmus är det som har fått sköta encodingen.
LinuxCNC's hal-filer är flexibla.
Jag hade lite små kullager som jag kunde använda till axlarna, så de snurrar lätt nu. Vet inte om det är bra eller
dåligt. Man kanske vill ha en viss tröghet.
IMG_0009.JPG
Jobbar på att få de två musknapparna till fyra olika jog-speed-scalings (ratten på locket).

Har också nån liten idé om att jag ska kunna använda rattarna utan att ha PC'n igång. D.v.s. egen direction +
steg-pulståg som går in bredvid PC-gränssnittet (som är från LPT).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar