Kökstimer

Berätta om dina pågående projekt.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Tävling: EF-projekt: Avancerad kökstimer

Inlägg av Zkronk »

Ja, det går bra.
Jag borrade visserligen min skiva i CNC-fräsen, men är man någorlunda skicklig på manuella verktyg så lär det också gå bra :)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Tävling: EF-projekt: Avancerad kökstimer

Inlägg av hanpa »

Uppdaterad design, 5 displayer, är ju redan inkopplade. Jag kör vidare på I2c även för rotary encoders, är 3*5 snören plus jord om jag inte ska trixa med analogingången. SX1509 hanterar inläsningen av resp. signal via I2c, samma två snören in som för displaymodulerna.
Skärmavbild 2017-04-30 kl. 20.42.29.png
Om radarmodulen fungerar bra så får den användas för att väcka från helt släckt till viloläge när någon rör sig i köket.

Funderar ev. på ljussensor för att anpassa displayens ljusstyrka. Har beställt en traditionell proximity sensor som jag kanske provar, den har inbyggd ljusmätning så det kanske blir att jag kopplar in den. Också I2c.

https://www.aliexpress.com/item/APDS-99 ... 50298.html
Skärmavbild 2017-04-30 kl. 21.00.23.png
Går ju ha det kombinerat också, eftersom det är lyxnivån jag eftersträvar. Radarsensorn kan väcka från helt släckt display till svagt sken, APDS 9930 kan väcka upp den helt man kommer väldigt nära. Men jag är lite skeptisk till att APDS 9930 kommer att fungera bra. Om inte annat så kanske ljussensorn funkar bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av hanpa »

Väntar på komponenter men då jag fortfarande är kvar i prototypstadiet så tänkte jag att jag åtminstone skulle förbättra min instabila koppling via kopplingsdäck för att skarva ihop alla 4*5 kontakterna till displayerna. Provade Wago 221 för första gången men istället för att koppla in via skalad kabel så provade jag att koppla kopplingssladdarna med pinnar för kopplingsdäck rakt in i Wagon. Kedjekopplade några och buntade ihop med gummisnodd. Kanske något oortodoxt men det blev väldigt stabil kontakt och det är lätt att ändra något senare. Kan mycket väl bli permanent lösning för den delen. Bra mellanting mellan skakig inkoppling i kopplingsdäck och stabil lödning via kretskort etc. Går säkert bra att tillämpa även på diverse komponenter som resistorer. Tror mig inte behöva några sådana komponenter dock i just detta projekt.
Skärmavbild 2017-05-06 kl. 08.41.34.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av hanpa »

Provade en sån här, kom nyligen i posten från Kina, till det facila priset av $0.39 inklusive frakt. En chansning.

https://www.aliexpress.com/item/Passive ... 34684.html
Skärmavbild 2017-05-13 kl. 18.37.41.png
Blev faktiskt förvånad över vilken volym det blev på pipet, trots att jag kör med 3.3V, så jag har fått labba med att sänka volymen. Tänker mig att jag börjar på låg volym och efter ett tag höjs det gradvis till maxvolym. När rörelsesensorn reagerar på att någon kommer in i köket så sänks den till låg volym igen för den högsta är väldigt hög och irriterande, kanske rent av på skadlig nivå. Triggar igång tinnitusen i alla fall...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av hanpa »

Pipdelen får anses vara färdig. Har gjort så att när någon timer gått klart (kan vara flera) så startar pipandet, tre i stöt i början av varje sekund. Börjar på lägsta volym (1) och var 6:e sekund ökas volymen med ett steg till maxvolym (10). Pipandet håller på tills alla klara timers har kvitterats eller autokvitterats efter en viss tid.

Tänkte från början att jag skulle ha olika ljud för att man ska höra vilken timer som löst ut men det skulle nog bli rätt jobbigt att höra på, det räcker att veta att vilken som helst har löst ut och så får man kolla på vilken/vilka det är som blinkar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av orvar-e »

Vad har man den till för?? Kökstimer alltså vad är den tillför.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av hanpa »

Har du aldrig använt en kökstimer? Att ta tid på olika matlagningsaktiviteter som pågår samtidigt så klart. Jag använder sådana i stort sett varje dag. Oftast bara en eller två parallellt men det har hänt att jag haft 4 igång samtidigt i samband med större matlagningar som julmat, bakning etc. Fem är i överkant men hela upplägget är ju på lyxnivå för att det är kul att få det som man vill.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av Mr Andersson »

Jo timers är alltid bra att ha i köket.
Har du tänkt ha relä/SSR som kan bryta strömmen till plattorna om man glömmer bort dem?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av hanpa »

Nej, vill inte koppla in något på starkströmsdelen. Dessutom har jag moderna induktionshällar som stänger av sig själva vid överhettning och efter en viss tid om man skulle glömma stänga av dem.

Men då min timer redan är internetuppkopplad via min server så kan jag förstås larma via SMS/push eller signal hemma om jag skulle glömma någon timer, larma om strömuttaget är högt över en viss tidsperiod, om hög effekt tas ut fast ingen är hemma etc. Så övervakningsdelen kan finns utan koppling till kökstimern...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av orvar-e »

Ok, nog har jag använt timer, oftast vid jäsning då. Men din verkade så över seriös.
Skulle vilja ha en off timer på spisen, praktiskt om man vill sätta igång potatisen så den är klar när man
kommer tillbaka till köket.
Kan bygga en sådan också men suget är väl inte stort nog än.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av hanpa »

Seriös är väl att ta i. Jag har ett verkligt behov av smidig tidtagning i köket, snyggt paketerat. Men då jag ändå är igång så kan jag ju lyxa till det lite. Det är ju det som är grejen med att göra något själv, man kan få det exakt som man vill.

Tyvärr har man inte kommit så långt vad gäller elektronik som stöd för matlagningen. Det finns ju kokningssensorer som reglerar så det inte kokar över. Men kokar man exempelvis potatis så skulle man ju vilja veta när det är dags att ta av kastrullen från plattan, eller automatisk avstängning. Tills vidare får vanlig tidtagning duga. Att sätta på något automatiskt då man inte är hemma, alternativt stänga av automatiskt, känns inte heller helt riskfritt och är inte syftet med min timer.
bitvarg
Inlägg: 69
Blev medlem: 11 maj 2011, 08:43:29

Re: Tävling: EF-projekt: Kökstimer

Inlägg av bitvarg »

Kul tråd och riktigt bra lösning!

Har du funderat på ytterligare behov?
Jag tänker på dels tempgivare med larm men även en optimering av hela matlagningsprocessen.

Det jag saknar är en timer som talar om när det är dags att börja nästa moment så att allt blir klart samtidigt.
Typ köttet behöver 15min, såsen 10min, potatisen i ugn 40min. Då ska timern samtidigt räkna ner och pipa "dags för sås" så att alla delar av måltiden blir klar samtidigt. Typ så!

.
Låst