Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Allt som rör 3D-skrivare.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

Precis som rubriken uppger har jag för avsikt att bygga en Alternativ Ultimaker S5 - jag har inte råd att betala ca 50-70k för en printer när jag inte är någon professionell användare av 3d-skrivaren. Däremot vore det otroligt roligt att ha en högkvalitativ skrivare som kan jämföras med Ultimaker S5. Detta är inte den billigaste skrivaren men inte heller den dyraste - har försökt hålla mig till både ekonomi och bra komponenter. Som med alla forum är feedback välkommen och även positiva hejarop. Har sedan tidigare testat olika varianter av skrivare varav det just nu är enbart en som fungerar och håller en bra kvalité på utskrifterna. De jag testat är Printrbot LC1302, Anet A8 och en Velleman K8200. Det är K8200 som körs för prints för delar till denna skrivaren.

Följande har jag tänkt med denna skrivaren:
Byggyta - 330x240x300mm
Glasyta - glas från Ultimaker S5
Byggyta som är gjord från Clever3D
Uppvärmd byggyta - Hemmagjort/Etsat kretskort
E3D Bowden variant 3mm/2.85mm
Singelextruder
2020 extrusions-profiler
12 mm stänger till Z
Har gått ner från 10mm och 8mm som Ultimaker S5 har till 8mm och 6mm på X och Y leden och även där hotenden åker.
Bowden extruder
Direktdrive på X och Y till skilllnad från Ultimaker S5 som har en bältdriven lösning
BLTouch för aktiv leveling
Stängd kammare
Elektronik och motorer från Anet A8
Modifierad Marlin mjukvara

Har precis fått hem delar från Misumi som jag har hört ska ha kvalité på sina komponenter - så jag hoppas detta stämmer. Men som med det mesta är så handlar väl allt om den svagaste länken.
Kommer även lägga upp en riktig BOM och instruktioner mer utförligt - men detta kommer upp på Thingiverse också.
IMG_20190112_152903.jpg
IMG_20190112_153154.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henke_83 14 januari 2019, 08:23:58, redigerad totalt 1 gång.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-13
Har börjat bygga idag och det var började ju inte riktigt som jag tänkt mig, hade dels köpt cornerblock med M5 skruvar som jag trodde skulle passa bra till Misumis 2020 profiler men stötte på problem direkt. För när jag satte dit cornerblocken och började skruva gick det bra de första 4-5 skruvtagen, sedan tog det verkligen tvärstopp. Sedan försvann gängorna så det var verkligen inte vad jag hade tänkt när jag började idag.

Lösning på det här problemet var att borra i Misumi-profilerna från 4 till 4.8mm hål. Sedan kunde jag skruva i hörnblocken med M5 skruv som är M5x10mm. Hörnblocken har jag printat ut med 3d-skrivaren och ska säga att det blev en bra och stabilt - tänkte att det skulle gå sönder när man drog åt skruvarna - men inte.

Här kommer en bild på det - så istället för att som jag trodde det skulle gå ganska fort tog det lite längre tid. Men nu är ramen på plats - ska sätta dit en sektion till på ramen som kommer fungera som en mellanplatta mellan all elektronik och själva byggplattan.
IMG_20190113_092357.jpg
IMG_20190113_131800.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henke_83 14 januari 2019, 08:25:38, redigerad totalt 1 gång.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av tingo »

Interessant prosjekt.
Er det noen spesiell grunn til at du velger 2.85mm filament istedet for 1.75mm?
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

tingo skrev:Interessant prosjekt.
Er det noen spesiell grunn til at du velger 2.85mm filament istedet for 1.75mm?
Min filosofi är att har du stor skrivare ska du även ha ett stort munstycke och då används 2.85/3mm filament.
Liten skrivare kan göra finare och mindre utskrifter och då mindre filament. Så svårare än så för mig är det inte.

När är en skrivare stor? I mina ögon är skrivaren stor när någon av axlarna har en utskriftsyta som är större eller lika med 30cm.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av hummel »

tingo skrev:Interessant prosjekt.
Er det noen spesiell grunn til at du velger 2.85mm filament istedet for 1.75mm?
En anledning är att 2.85 mm fungerar bättre med flexibla material.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-13
Körde vidare på kvällen ca 60 min och började sätta dit blocken där själva x och y ska löpa på 8mm axlar med kullager i. Stötte på lite nya problem här, då jag pkockat delar från Hybercube på Thingiverse. Skruvhuvudena tog i blocken när jag skruvade så jag fick sätta mig och modifiera både X och Y blocken. X blocken printades ut under gårdagen och idag printar jag ut Y blockens nya delar.

Smärtfritt och rakt fram går det inte direkt, men så länge jag håller ångan uppe tror jag detta kommer bli färdigt inom kort.
IMG_20190113_212331.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Meduza »

Varför har du "gått ner från 10mm och 8mm som Ultimaker S5 har till 8mm och 6mm"?

Om det är något jag inte hade velat göra är det just detta, då det påverkar styvheten i huvudet såpass.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

Meduza skrev:Varför har du "gått ner från 10mm och 8mm som Ultimaker S5 har till 8mm och 6mm"?

Om det är något jag inte hade velat göra är det just detta, då det påverkar styvheten i huvudet såpass.
Det kanske framförallt var lathet :vissla: plus att jag hade en hel del komponenter till 6 och 8 mm rod.
Men sen innan jag ändrade tittade jag faktiskt på hållfastheten och hur mycket skillnad det var på 10 och 8 mm - det är för små avstånd för att detta ska spela någon roll.
Skulle skrivaren ha en större yta, absolut men nu är den för liten.

Bygger man en ny större variant så ska nog X och Y gå upp till 10 mm.

6mm har jag valt framförallt på vikten, och även där hållfastheten, finns inget som talar för att du behöver större diameter på denna.

Vi får väl se när det här projektet är färdigt, om det håller hög kvalité eller om det blir en vanlig alldaglig skrivare :doh:
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-14
Just nu är Y-bitarna "in the making" från skrivaren. Får se om det blir lite meck med den här senare ikväll.. Vore kul att få dit alla X och Y bitar.
Behöver sedan köra nya fästen till motorer på både X och Y.

Sedan ska det till en bottenplatta där jag tänkte sätta fast all elektronik och tänker mig nog att den ska vara gjord i trä.
Skärmklipp.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Meduza »

Henke_83 skrev:Men sen innan jag ändrade tittade jag faktiskt på hållfastheten och hur mycket skillnad det var på 10 och 8 mm - det är för små avstånd för att detta ska spela någon roll.
Jag som har jobbat en hel del både med Ultimaker S5 och de tidigare modellerna är inte riktigt övertygad, ställer man upp accelerationen på UM S5 så syns ringing tydligare på den än på UM3 vid samma acc-värden, trots att den inte är så mycket större, och trots att den har kraftigare stänger, men ditt val av tunnare stänger kanske kompenseras av ett lättare printhuvud då du bara kör single extrusion.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

Henke_83 skrev:2019-01-14
Just nu är Y-bitarna "in the making" från skrivaren. Får se om det blir lite meck med den här senare ikväll.. Vore kul att få dit alla X och Y bitar.
Behöver sedan köra nya fästen till motorer på både X och Y.

Sedan ska det till en bottenplatta där jag tänkte sätta fast all elektronik och tänker mig nog att den ska vara gjord i trä.
Skärmklipp.PNG
Jag tror dig - det jag skriver är ju teori - du har ju praktiskt erfarenhet - hur hög acc är det när du börjar se ringing?
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-15
Sådär jag - nu är X och Y bitarna på plats. Har under tiden också insett att det kommer bli många custom printade delar till det här bygget. Inte vad jag tänkte mig när jag började men så länge det går framåt är jag nöjd. Inser att detta är som att lägga ett pussel fast du har inte bitarna utan du behöver tillverka dem under tidens gång.

Det tog inte så mycket tid att fästa dit bitarna, men jag spräckte en bit igår och fick skriva ut nya och sen hade jag skrivit ut fel del. Men nu så är de 6 X och Y bitarna på plats. Håller just nu på och skriver ut ett custom motormonterings fäste för en X eller Y.
IMG_20190115_221707.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-16
Fick lite tid över och kunde montera vidare på den här printern. Så vad har jag gjort och vad hann jag göra.

1. Ramen är ihopskruvad och stabil.
2. Satt dit alla fästen för X och Y.
3. Monterat dit F(L)688ZZ på alla X och Y - och det är verkligen press-fit och ibland till med så man får bank med något för att få dit kullagrena.
4. Satt dit motorn på ena axeln.
5. Monterat ihop twisted-blocks som löper på X och Y - med sinterbronsbussningar och även satt dit GT-belt.
6. Satt ditt axlar där så är möjligt
7. Där jag har kunnat lägga över GT-belt på X och Y har jag gjort det och det är verkligen mm-anpassat. Tur jag har ritat i Fusion360 - det är inget slack på banden här inte..
8. Printat ut ett fäste för X-axeln.
IMG_20190117_075258.jpg
IMG_20190117_075246.jpg
IMG_20190117_075231.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-17 och 2019-01-18
Liten uppdatering av vad som hänt sedan sist - det går ju göra småsaker så man kommer framåt.
Skulle säga att hela gantryt för X och Y är färdigt nu - har även testat sätta dit printhuvudet. Behöver kalibrera axlarna för X och Y så de är HELT raka.

1. Skrivit ut fästen för motorerna för både X och Y
2. Satt dit motorer både X och Y
3. Monterat dit alla axlar för X och Y
4. Monterat dit alla twisted-block på axlarna
5. Trätt på alla kugghjul med GT-remmarna - snacka om press-fit - det är verkligen INGET slack i remmarna nu
6. Monterat dit printheads-axlarna i twisted blocksen - och det är verkligen mm-precision på axlarna i längderna. Så glad att jag ritat upp detta i Fusion 360 och har måtten exakt där.
7. Monterat ihop printhuvud med lager och E3D
8. Monterat dit printhuvud också för att testa.
IMG_20190119_110339.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-20
Har fortsatt montera och försökt komma framåt idag, gjorde några delar men tappade sedan helt inspirationen och pausade lite istället.
Måste kapa bort en bit av Z-axeln på Z-motorn - man upptäcker saker allteftersom man monterar sakerna.
Behöver även ändra hållet där Z-axeln sitter på toppen.

1. Monterat ihop leadskruven som ska vara till Z-axelns skruv
2. Monterat dit de stora linjärlagrena för Z på byggplattan
3. Satt dit Z-axlarna på skrivaren
4. Testat att montera dit allt på skrivaren - det börjar onekligen se ut som en ny 3d printer :)
5. Skrivit ut en monteringsplatta för Z-motorn
6. Skrivit ut en monteringslösning för Z-skruven och satt i ett kullager i den
7. Börjat sätta ihop ramen där Z-motorn ska vara
IMG_20190120_160602.jpg
IMG_20190120_162412.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henke_83 21 januari 2019, 12:18:05, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar