Autolevel sn04-n till Anet A8

Allt som rör 3D-skrivare.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Autolevel sn04-n till Anet A8

Inlägg av jntron »

Försöker få en autolevel sensor av typ sn04-n att fungera med min anet a8 och firmware marlin 1.1.9 utan större lycka...
Om jag försöker ställa in skrivaren manuellt, och sedan kör gcode G29 för att köra auto sensorn så hamnar den tillslut alltid typ 1cm högre än den borde - oavsett vad jag försöker med.. Är det någon som har fått något liknande att funka? Känns som jag har testat det mesta, funderar på att gå tillbaka till standard och ta bort auto sensorn, tur att den var billig..
Tacksam för svar!
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: SN04-N

Inlägg av taimanov »

Går den ned tills sensorn reagerar eller stannar den innan?!
Hmm, jag kör marlin 1.1.8 men vågar inte säga vilken sensor. Jag jämförde skynets firmware med marlins och förde över förändringarna till marlins. (skynet är en äldre firmware som bygger på marlin men är anpassad för anet a8).
Hmm, jag ska titta om jag kan hitta mappen och zippa den om du vill testa den eller jämföra.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: SN04-N

Inlägg av taimanov »

Jag tror det är den här jag har configurerat min skrivare med den bifogade filen.
Jag har en LJ18A3-8-Z/BX 8mm sensor. som sitter till vänster framtill extrudern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: SN04-N

Inlägg av jntron »

Den går nedåt till sensorn reagerar och sedan upp och ner igen.. men den stannar för högt
Har inte ändrat så mycket i min Configuration.h, förutom detta
#define Z_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER 1.5 // Z offset: -below +above [the nozzle]
Vet du om det är något annat som också behövs definas?
Ska kolla igenom din konfig, tack!
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: SN04-N

Inlägg av taimanov »

Min går upp 10 mm efter den har gjort en triggning. Så inte säker på att det är något fel.
Är du kopplad till en pc så du kan skicka M114, då får du xyz värden tillbaks. Då kan du se vilket värde z har.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: SN04-N

Inlägg av jntron »

Jag ändrade Z_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER till 0 och flyttade ner sensorn i höjd med nozzlet, och definade även MIN_SOFTWARE_ENDSTOPS och MAX_SOFTWARE_ENDSTOP...

Efter en G28 får jag z 1.53 från M114
Efter G29 går z upp till 6.53

Har jag gjort något fel i gcoden när jag konfigurerar Z-nivån?
Skulle vara guld om du hade ett fungerande exempel på detta.. om det är det som är problemet
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: SN04-N

Inlägg av taimanov »

Hmm, jag är inte helt 100 på hur gcoden ska se ut.
Efter jag kört en G29 så går z upp 10mm, skulle jag köra en M114 då skulle z visa 10.00.
Då kan jag köra ned nozzle till värmeplattan och justera in den med ett papper mellan nozzle och platta, när det är lagomt så kör jag en till M114, då får jag ett värde på Z som kan ligga nära 0 beroende på avståndet i höjdled på nozzle och sensor.

Ligger sensorns trigger 1-2 mm längre ned än nozzle så ligger nog Z-värde runt -1 till -2 som man får justera i inställningar på skrivaren.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: SN04-N

Inlägg av jntron »

Någon som vet om detta bör fungera eller om jag har fel gcode för att initiera z
M211 S0
M851 Z0
G28
G1 X110 Y110
<justera nozzlen med a4 papper här>
G92 Z0
G30 X110 Y110
M851 Z-<bed z värde från g30 här>
M500
M211 S1
Gör jag fel någonstans?
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: SN04-N

Inlägg av taimanov »

Beklagar att jag inte kan hjälpa till här...jag använde mig av äldre instruktioner till skynet, men den sista versionen av skynets instruktioner verkar påminna om din instruktioner. jag bifogar den filen får se om den kan vara till hjälp.

I början verkar det vara snabbversionen, men sedan sidan 11 och framåt verkar det ge närmare förklaringar. en nyttig guide kan jag tycka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: SN04-N

Inlägg av jntron »

Testade instruktionerna från din bifogade fil, samma problem..
Det verkar vara G30 som flyttar up nozzlen igen, jag börjar misstänka att sensorn bara klarar att läsa on off på exakt ett avstånd så man måste ha den precis så långt från nozzlen, nu är frågan vad det avståndet är..
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Autolevel sn04-n till Anet A8

Inlägg av taimanov »

Jag tror att G28 går ned till sensorn blir on sedan när den är klar så ska den gå upp 10 mm. Så jag uppfattar guiden som jag bifogade tidigare.
Men jag är tyvärr inte säker...min skrivare står i källaren för tillfället och för lat för att röra på mig. :-)
jntron
Inlägg: 40
Blev medlem: 7 juni 2018, 20:01:00

Re: Autolevel sn04-n till Anet A8

Inlägg av jntron »

Ok..
Hittade en 1-sidig pdf här http://www.cytron.io/index.php?route=pr ... nt_id=1670

Där står det Recommended Distance 3.2mm, så det kanske är så mycket högre den ska vara.. Vet ej, värt att testa i alla fall, lite krångligt kanske att få den exakt det avståndet

Tack för infon!
Skriv svar