Utskriftshaveri

Allt som rör 3D-skrivare.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Utskriftshaveri

Inlägg av SeaGull »

Helt ny på detta med 3D-skrivare.
För första gången så krashade en utskrift. PLA.
Hur gör jag rent munstycket? Massor av fina plasttrådar på munstycket som kommer att ställa till det vid nästa utskrift. Kan jag använda aceton eller liknande?
Syns inte så bra på bilden, men det är som ett spindelnät på munstycket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av hawkan »

Värm upp det och torka av det med hushållspapper. Kläm åt med pappret runt munstycket och liksom ta i. Måttligt naturligtvis. Och passa dej för att bränna fingrarna. Inte många lösningsmedel som biter på PLA. De flesta här sitter med lite brända munstycken skulle jag tro.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av SeaGull »

Fungerade bra att torka av med varmt munstycke. Tog en fuktad tygbit med en handske och torkade av, fungerade riktigt bra.
De första ca. 10 utskrifterna var plug an play, men sedan fäste det dåligt på bädden. Hittade tips om rengöring av bädden med aceton, rödsprit, diskmedel, alkohol, mm. på nätet. Det enda jag hittade hemma var alsolsprit, fungerar på allt utom bröstvårtor stod det på förpackningen, så det fungerade bra ...
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av JanErik »

Xylen smälter nog PLA bra vad jag märkt
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av SeaGull »

JanErik skrev:Xylen smälter nog PLA bra vad jag märkt
Fuktad tygbit fungerade perfekt på ett varmt munstycke.
Alsolspriten (etanol?) fungerar också bra för bädden, plasten sitter nästan otäckt bra när jag bänder med spaden.

Använder Cura. När jag kollade på skrivningen igår såg jag att skrivaren gjorde många onödiga(?), konstiga(?), rörelser. Kanske finns något bättre än Cura?
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av hummel »

Vad menar du med onödiga och konstiga rörelser?
Vilken version a Cura?
Exakt vilka inställningar har du i Cura?
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av SeaGull »

hummel skrev:Vad menar du med onödiga och konstiga rörelser?
Tycker helt enkelt det ser ineffektivt ut. Hittade en jämförelse på Youtube, den verkar vara medelsnabb, men ger ett bra resultat.
hummel skrev:Vilken version a Cura?
Exakt vilka inställningar har du i Cura?
Laddade ner den senaste från Ultimakers site för ett par veckor sedan. Min skrivare finns med i listan med förinställningar i Cura, de enda inställningar jag pillat på är 'Support' och 'Platform adhesion'.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av tecno »

Har du tagit dig tid att skriva ut ett temperatur torn just med det filamentet du använder? Kolla om leverantören har en profil för denna.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av SeaGull »

tecno skrev:Har du tagit dig tid att skriva ut ett temperatur torn just med det filamentet du använder? Kolla om leverantören har en profil för denna.
Hittar inga uppgifter på det filament jag använder.
Är som sagt helt ny på detta med 3D-skrivare, temperatur-torn såg intressant ut, det skall jag testa.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av Anders Olsson »

Cura har ibland problem med att den genererar överdrivet långa färdvägar mellan olika delar av en utskrift, fall det är det du menar med onödiga/konstiga rörelser?

Ultimaker har gjort förbättringar i de senaste versionerna och förhoppningsvis kommer problemen helt vara borta inom en snar framtid, men vill du slippa problemet helt så är Cura 15.04.6 fortfarande strået vassare på just den punkten.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av malman »

Mässingsborste på varmt munstycke funkar också riktigt bra...
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Re: Utskriftshaveri

Inlägg av port513 »

hawkan skrev:Värm upp det och torka av det med hushållspapper. Kläm åt med pappret runt munstycket och liksom ta i. Måttligt naturligtvis. Och passa dej för att bränna fingrarna. Inte många lösningsmedel som biter på PLA. De flesta här sitter med lite brända munstycken skulle jag tro.
Det som biter på ren PLA vill man heller inte använda då det är stor risk för att man ökar risken för cancer då...
Har aldrig haft ett sådant haveri som bilderna visar men torka av med papper tillhör rutinen om det kommit klegg på munstycket.
Skriv svar