Lite problem med Octoprint

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Lite problem med Octoprint

Inlägg av Magnus_K »

Lite fundersam om det här är ett Raspberry Pi-relaterat problem, eller om det har med nätverket att göra.
Jag har laddat ner och installerat OctoPrint 0.15.1 på ett kort, och petat i RPi:n.

Den har fått den lokala adressen 192.168.1.127 och det är inga problem att komma åt enheten med hjälp av Putty och SSH på den adressen.
Av någon anledning så kommer jag även åt kameran på 192.168.1.127:8080, men kan aldrig komma åt "startsidan".

Enligt diverse sidor så ska man kunna ta valfri browser, knappa in den lokala IP:n, och då ska man komma åt interfacet.
Varningen nedan får jag varje gång.
Om jag gör som dom skriver så verkar onekligen python-processen (servern) vara igång men sen har jag inte en aning om hur man läser "loggen".
Är det någon som varit med om liknande? Eller kan berätta hur jag läser, och kommer åt, den där loggfilen?

EDIT: Hmm, måste vara något generalknas. Efter typ 5-10 minuter så kan jag inte ens komma åt enheten med Putty. Enda sättet är att rycka kabeln och starta om. Då återställs allt i 10 minuter till...
EDIT2: Nej, verkar som att SD-kortet är defekt. Vill inte formatera eller kännas igen.
octo.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av tecno »

Hade samma elände innan jag bytte till en RPi3:a, mina 2:or vill fan inte spela med Octoprint och inte annat heller ordentligt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av Magnus_K »

Det var intressant tecno.
Jag fick ta en gammal 1a då jag inte hade något SD Micro till min 3a.
Kanske är dubbeltok här för kortet verkar i alla fall vara stendött.
Får se om lanthandeln har nya kort
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av tecno »

Har ett par RPi:n som bara används för web, dessa jävlas till och från dvs bara att formatera om korten så är man på banan igen.

Vet inte om det är korten i sig eller om det är nåt annat som spökar. Griniga att starta är de också, båda mina flashar *gula blixten* och påstår att det är underspänning vilket det inte är = so go figure
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av säter »

bara att formatera om korten så är man på banan igen
Fungerar det att formatera om dåliga SD-kort?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av Magnus_K »

Försökte med mitt, men kortet gick inte ens formatera.
Ibland känner inte ens Windows av att jag satt i det. Nej, mitt kort är nog rökt i alla fall.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av tecno »

Frågan är om det är fel på kort eller att dessa skrivs sönder av OS:et ifråga.

För mig fungerar det att formatera och installera om raspbian, ja hitintills iallafall ska jag väl tillägga.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av janno »

Har du prövat att formatera med https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/ ?
Brukar fungera med de flesta kort som krånglar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av Magnus_K »

Tror inte det hjälper då Windows inte ens känner av det sitter en disk i.
Nej, åker och handlar mig några SD micro-kort och en vettig kortläsare. Den jag köpte på Biltema senast har inte gjort annat än att krångla.

Hittade ett annat kort till min Pi 1:a, men det fungerade lika dåligt. Blir nog bättre med en Pi 3:a (som tecno skriver). Det är också vad dom verkar rekommendera på hemsidan.
Återkommer med nytt försök.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av Magnus_K »

Oj. En RPi 3B men nytt minneskort så flyger vi fram! :)
Octoprint fungerade klockrent direkt. Synd att man lade ner en antal timmar med fokus på helt fel pryl. Men men, så kan det gå.
Nu ska det bara printas ut en kamerahållare.

Utan att ens googlat än. Kan man göra ändringar i Merlin genom Octoprint, eller för den delen på annat sätt med hjälp av RPin?
Finns lite grundinställningar jag skulle vilja leka med men det är sånt meck att koppla upp laptop:en.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av Magnus_K »

När jag ansluter en nätverkskabel så fungerar det jättebra, men inte med WiFi-dongel.

Vad behöver jag göra mer än sudo nano boot/octopi-wpa-supplicant.txt och ändra
network={
ssid="Your Wifi SSID"
psk="supersecretwifipassword"
}
?

EDIT: Det löste sig. Det var bara klant-Magnus som inte förstod att jag var tvungen att ta bort kommenteringen för den WiFi-inställningen jag avsåg använda. Nu fungera det perfekt :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av tecno »

Det tar sig sa mordbrännarn :tumupp:
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av malman »

Magnus_K skrev: Utan att ens googlat än. Kan man göra ändringar i Merlin genom Octoprint, eller för den delen på annat sätt med hjälp av RPin?
Finns lite grundinställningar jag skulle vilja leka med men det är sånt meck att koppla upp laptop:en.
Tyvärr inte...
Marlin kompileras med div inställningar i arduino miljön... så i drift finns inte så mycket att pilla på utan att justera i konfigfiler och kompilera om och ladda upp den igen....

Just gjort lite initiala försök med Klipper på min MiniKossel, vilket är en delta. Marlin blev med senast fw för tungt för att köra alla delta-beräkningar så det gick ut över utskriftskvaliteten... micropausade lite då och då med blobbar som resultat.

I Klipper har man lagt all högnivåhantering i raspen, och microcontrollern hanterar bara de hårdvarumnära interfacebitarna. All konfig sker i raspen... i form av pyton filer.... kräver iofs fortfarande en dator att hacka men man slipper iaf stegen med omkompilering och uppladdning...
Klipper körs paralellt i raspen med octopi...
Hitintills känns den mkt trevlig... men bara lagt någon dag på den ännu så länge...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av Magnus_K »

Hmm det låter intressant. Man gör alltså allt grovgöra i RPin och så får MEGAn mer eller mindre fungera som drivar-interfacet?

Ändringarna jag pratade om är inget som behöver göras under drift. Jag vill bara ha chans att modifiera konfig-filerna och kompilera/ladda upp dessa utan att behöva plugga in en dator direkt till MEGAn.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite problem med Octoprint

Inlägg av tecno »

Jag kör mina ändringar lokalt och sparar HEX filen > i Octoprint laddar jag ner HEX filen via Firmware Updater pluginet.
Skriv svar