Flexibel platta att skriva ut på

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av Magnus_K »

Lite då och då har jag sett folk som plockar bort en flexibel skiva från heatbed:en, och enkelt knäcker bort utskriften. Är det oftast Buildtak man ser, eller finns det ännu bättre saker?

Tar hemskt gärna emot rekommendationer för flexibla plattor då jag är vidrigt trött på kaptontejp, hårspray och hobbylim :)
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av Zkronk »

Prusa i3 MK3 kör med en "heatbed with replaceable PEI spring steel print sheet", det kanske är den du har sett?
Jag kör med PEI med någon tunn dubbelhäftande tejp på glasskivan, så det är ju inte flexibelt men fungerar bra.

Buildtak fastnar utskrifterna alldeles för hårt på för min smak.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av Magnus_K »

Nja, det är nog något sånt. Kikar också på rostfri skiva och PEI, ser också himla smidigt ut.
Berätta gärna vad ni har för lösningar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av tecno »

Glasskiva och lite billig hårspray funkar bra.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av GeekJoan »

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av Magnus_K »

tecno skrev:Glasskiva och lite billig hårspray funkar bra.
Nja, det kanske har med vilka plaster man använder men tycker hårspray fungerar kanon när man inte ska skriva ut lite mer kluriga utskrifter, som tex väldigt lång och höga eller andra former som verkligen vill "warpa", eller vad det kallas när hörnen drar upp sig. Det är i alla fall min erfarenhet.

Ser kanon ut det där GeekJoan. En sån får det bli som test :tumupp:
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av Magnum81 »

Jag har beställt en sån här:
https://www.aliexpress.com/item/220x220 ... 4c4dFjjmcv
för att testa hur det fungerar.. inte så bra med abs, då dessa ej klarar över 80grader... då försvinner magnetismen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av Magnus_K »

Ser intressant ut! Berätta gärna hur det fungerar.

Efter en hel del kikande på tester och annat så tror jag att jag testar samma uppsättning som Zhronk har, dvs glasskiva och PEI.
Tror inte min ALU heatbed är riktigt jämn men det lär glaset råda bot på. Nu gäller det bara att hitta ett färdigt kit med glasskiva som passar min skrivare, samt dubbelhäftande tejp och en PEI-skiva.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av tecno »

Åk till glasmästeri med en skiss och be dom skära ut en glasskiva. Enklast fäster du med klämmor! Tänk på att du högst sannolikt får höja bädd temperaturen lite, det har jag fått göra. Jag använder nu Biltemas limstift på glasskivan och det har fungerat bra.

Kört nu med add.north PETG med 80° på bädd och 250°C i extrudern som verkar vara en bra kombo i min printer.

Börja med det innan du köper PEI.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av Zkronk »

Jag köpte min PEI-skiva (300x300x1 mm) hos 3D grottan, som tyvärr verkar ha stängt igen.
Och den dubbelhäftande tejpen är 3M 300LSE. Skivan gick bra att klippa till med en vanlig sax.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av LHelge »

Fördelen med PEI är att man slipper hålla på å kladda med limstift. Bara funkar. Varje gång. Helt underhållsfritt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av NULL »

Inte för alla tänkbara plaster va?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av LHelge »

PA är det enda jag haft problem med. PLA, PETG och TPU funkar fint. har aldrig prövat ABS.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av Anders Olsson »

Var försiktiga med TPU på PEI, byggplattan på min Prusa MK3 fick ett permanent avtryck när jag skrev ninjaflex på den, vilket tydligen är ett känt problem!

Generellt föredrar jag en väl rengjord och plan glasskiva med lim/hårspray vid behov framför alla andra lösningar.
PLA kör jag oftast utan lim vid 60 C direkt på glaset.
Rengör man glasskivan ordentlig med diskmedel och vatten, polerar den torr med rent papper samt ser till att inte få fingeravtryck på det så funkar det prima tycker jag.
Behöver jag använda lim så tycks Tesa Easy Stick fungera bättre än det mesta, många billiga limstift tycks fungera dåligt eller inte alls.

PEI-skivan på Prusan tycker jag ger lite väl dåligt fäste, känns ofta som det är på gränsen med PLA, sist fick den en dusch hårspray vilket andra tydligen har som rutin att applicera på den.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Flexibel platta att skriva ut på

Inlägg av Magnum81 »

Kan starkt rekommendera en magnetplatta... så länge man inte skriver ut för stora prylar som täcker ut mot kanterna. Magnetismen håller inte för warpning. Men är grymt nöjd med att kunna ta bort underlaget, och bända bort utskriften mycket lätt.
Skriv svar