Förhindra trassel på filament-spolen

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Här är en bild som jag tog som hastigast under dagens print. Den här "korsningen" av tråden orsakade inget brott men ibland blir det så illa så att tråden låser sig själv helt och hållet, och extrudermotorn drar ibland av den.

Har ni upplevt det här? Och hur har ni också fall löst det?
Kan det bero på att jag förvarat spolarna liggandes?
20181024_135456.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av Zkronk »

Jag har haft problem med det där tidigare, och min uppfattning då var att tillverkaren hade haft problem med upprullningen på spolen.
En gång provade jag faktiskt att rulla över tråden till en tom spole, men det var inte helt lätt...

Det är väldigt sällan det är problem med det numera, men jag känner igen ljudet från skrivaren som blir när problemet är på väg att uppstå..
Då är det bara att skynda sig dit och fixa det innan det är för sent :)
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av Nerre »

Kan det inte bero på att spolen faktiskt rullar för lätt? Så filamentet liksom "lyfter" och ligger löst och därmed kan röra sig i sidled?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av danielr112 »

Se till att rullen rullar trögare så brukar det funka. Kan den rulla upp sig ett halvt varv strular det gärna är min erfarenhet
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av Magnus_K »

Hmm, nja det är en intressant teori med att det rullar för lätt. Har nog haft det så men med nuvarande installation med en genomgående träpinne så vill jag nog inte kalla det direkt friktionsfritt.
Det ser ut som att tråden ibland "sprätter" iväg åt en sida och då lägger sig tvärs över. Min tanke har varit någon slags borste som släpar över tråden.
Jag vill verkligen komma till den punkten där jag kan lämna skrivaren utan tillsyn i flera timmar utan att behöva vara nervös över att den drar av tråden, eller i värsta fall, drar ner rullen och det blir mekaniska problem.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av Bonehead »

Det där problemet uppstår bara om man själv tappat "änden" så att säga och den hamnat under en tidigare "slinga", alternativt om det har hänt på fabriken. Det är inget tillverkningsfel så att säga utan handhavande av personal eller brukare.
Var alltid 100% säker att änden inte kan ta vägen någonstans, gäller att ha järnkoll.
Har hänt mig några gånger. :D

Håller med om att rullen ska gå lite trögt, men inte så pass att skrivaren tycker det är jobbigt att mata, det ger andra roliga problem.
En bra lösning är en liten PTFE slang som sitter fast i rullhållaren, detta kan ibland förhindra att den nystar upp sig för mycket eller vill slingra sig åt sidan på rullen.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av danielr112 »

Kan tråden hoppa så ligger den för lätt ann skulle jag säga. Jag hade likadant problem med Classe rullarna innan. Jag spände åt något så den har lite spänst och har inga problem att lämna skrivaren över natten längre
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av Magnus_K »

Då har jag nog skitit i det blå skåpet. Har inte brytt mig så mycket om änden. Bara släppt och stoppat ner i förvaringslådan...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av grym »

händer på svetstråd om det har slackat, så man ska ha en lagom broms på rullen
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av Skogen »

Bonehead skrev:Det där problemet uppstår bara om man själv tappat "änden" så att säga och den hamnat under en tidigare "slinga", alternativt om det har hänt på fabriken. Det är inget tillverkningsfel så att säga utan handhavande av personal eller brukare.
Var alltid 100% säker att änden inte kan ta vägen någonstans, gäller att ha järnkoll.
Har hänt mig några gånger. :D
+1 på den. Har aldrig varit med om trådtrassel om man har ordning på änden.
Finns ju oftast hål i väggen på rullen, bara att trä in den.
Jag har ingen "broms" på rullen, den rullar helt fritt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av NULL »

Så länge man inte har ett kullager eller annat som gör att den rullar för lätt klarar man sig.
Funkar fint om man skriver ut en spolhållare och/eller axel så att man får plast mot plast, det blir oftast lagom friktion.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av LHelge »

Det finns 3 ställen änden på filamentet ska vara

1. I fästet på rullen
2. I extrudern
3. I handen på väg mellan 1 och 2

Håller man sig till den regeln uppstår inte det problemet.

.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av cahlfors »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av Magnus_K »

Ok. Har helt enkelt gjort fel.
Då kommer följdfrågan: i min förvaringslådan så har jag 8 olika färger där änden hänger och slänger. Är hela rullen körd eller funkar det i regel att dra ut några meter tråd och sen linda in med lite spänn, för att sen parkera tråden riktigt?

Sen tycker jag det här är lite konstigt. Tråden blir ju alltid slapp på rullen när den gör en retract eller så.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Förhindra trassel på filament-spolen

Inlägg av danielr112 »

det lilla retracten gör är inget problem. Det är när man släpper den eller om den hänger så löst så den kan snurra ett halv varv.

Dra ur rullen under spänn och se om den trasslar sig. Bind den och spring 10 meter bort och se och är det ok rulla in den.
Skriv svar