Problem med add:north add:basic PLA

Allt som rör 3D-skrivare.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Problem med add:north add:basic PLA

Inlägg av Virror »

Jag fick slut på plast så var tvungen att köpa ny, så tänkte det vore kul att testa add:north då det är svenskt och priserna är helt ok.
Men jag har sjukt svårt att få det att fästa på bädden, jag hade inga som helst problem med den förra PLAn, men nu strular det hela tiden, någon som har erfarenhet av denna plasten?

Printer K8200, bädd ikea spegel + 3M film
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Problem med add:north add:basic PLA

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har använt flera rullar Add:North basic och HT-PLA men har aldrig haft några sådana problem.

Har dock uteslutande skrivit direkt på varmt (60 C) väl rengjort glas både med och utan lim (lim rekommenderas inte, det fastnar för bra då).
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Problem med add:north add:basic PLA

Inlägg av Virror »

Jag kör på värmebädd 53c (det är vad jag orkar med att vänta på : p)
Nu tror jag att jag har fått lite ordning på det med en del tweakande, men får se när jag printra mer om det fortsätter att fastna.

Vilken temp printar du på?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Problem med add:north add:basic PLA

Inlägg av Anders Olsson »

Tror jag har haft mellan 200-225 C beroende på skrivare och hastighet med Add:Norths olika typer av PLA.

Jag skulle absolut dra upp temperaturen till 60 C, på min Prusa MK3 var 55 C på gränsen för att PLA skulle fastna ordentligt.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Problem med add:north add:basic PLA

Inlägg av Virror »

Min bädd klarar inte mycket mer än 50 grader om jag inte ska behöva vänta halva dagen.
Men att dra upp tempen på munstycket verkar ha hjälpt en hel del dock : )
saleka
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 juli 2010, 17:50:32

Re: Problem med add:north add:basic PLA

Inlägg av saleka »

Jag testade en rulle från dom nyligen och var tvungen att kräma på med 20º grader extra för att det skulle bete sig som Luxorparts PLA från kjell.
Märkte även att när den värmts och svalnade var den i princip omöjlig att få igenom nozzln igen.
Skriv svar