Utskrift ABS strular

Allt som rör 3D-skrivare.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Utskrift ABS strular

Inlägg av Magnum81 »

Jag har kört en del med PLA, ofta utan problem, men nu vill jag skriva ut i ABS. Men där får jag problem. Ibland verkar det som att skrivaren lägger mer material, och ibland knappt inget alls (se bild) Sen händer det att den slutar mata material efter en stund. Anet A8. Ganska original.

Har ni några förslag på vad det kan vara för problem?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av metric »

Vilken temp kör du på?
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av Magnum81 »

Har provat 230-250 och plattan 94 (verkar vara max, kommer upp i mer om jag täcker över skrivaren), utskriften på bilden är 250 grader.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av Hedis »

Har du anpassat slicern till att du ska köra ABS?
Fläkten ska vara avstängd och jag vill minnas att extrusion-multipliern blir typ 80% i Cura.

Nu var det längesen jag körde abs, så se det mer som tips än som vägledning. :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag skriver ABS med 240 på HE och 100 på plattan med väldigt bra resultat.

Jag skulle kollat följande:

1.)
Prova samma temperatur/inställningar men kör halva farten. Syftet med testen är att utreda om du har nått någon begränsning i extruderingen.
Här menar vissa att "men jag kör med den farten i PLA och då går det bra så det är inte felet" men man bör veta att olika material har olika viskositet osv.

2.)
Resultatet på bilden skulle kunna uppstå med skräp i munstycket (som intermittent sabbar i takt med retract/extrudering)

3.)
Resultatet på bilden skulle kunna uppstå om motorerna tappar steg, och då främst extrudern (x,y märker man tydligt ju).
Det kan vara resultatet av retracts som görs så pass snabbt att motorn inte fixar det. Det är svårt att höra just på extrudern jämfört med X,Y,Z.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av Magnum81 »

Bra svar! jag ska prova mig fram lite mer... sänkte tempen till 225, och resultatet verkade bli lite bättre.. ska kolla igenom era svar lite mer noggrant för att förstå och testa mig fram så småningom.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av Magnum81 »

Hedis skrev: Fläkten ska vara avstängd och jag vill minnas att extrusion-multipliern blir typ 80% i Cura.
Extrusion-multiplier? Är det "Flow" i Cura eller var hittar jag den inställningen?
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av Magnum81 »

Skrev ut en "benförlängare" till ett Ikea-bord... Kan ju säga att jag inte är nöjd med resultatet, rejält underkänt. Jag varierade temperaturen och flow under utskriften. Biten känns spröd när jag klämmer på den, jag skulle nog ganska lätt kunna dra isär den. på vissa ställen verkar det som att det fattas material dessutom. Ska skriva ut en till utan "Retraction". Kan man gå så högt som till 260 grader i extrudern för ABS?

Munstycke 0,4
kvalitet 0,3
Skrivhastighet 35mm/s
fläkt avstängd

Nästa ska jag köra med 0,25 i lagerhöjd.

Edit:
Notera, hålen i hörnet till höger om min tumme (över tummen i den liggande bilden) kommer sig att skrivaren startar utskriften av lagret där. Även fast jag har tagit bort retraction, så hinner inte materialet ut på en gång när skrivarhuvudet rör sig. vad kommer det sig?

Sedan ser man ju vart "infill" möter ytterväggen, de längsgående ränderna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av NULL »

Delaminering alltså.
Jag har inga tips tyvärr, vissa dagar är det kört, och jag vet inte vad det som gör att det ändrar sig så mycket för ABS från tillfälle till tillfälle för mig, fukt kanske?
Har skrivaren inkapslad?
Min är inkapslad på fem sidor...
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag hade exakt liknande problem när jag hade en Kossel.

Jag tror huvudproblemet var dålig ABS.
Den vart exakt som du beskriver spröd som sjutton och höll inte för något.
Det var mitt första försök med ABS och jag slutade använda det efter ett par försök.

Nu har jag en ny Raise3D N2 och kör filament från Prima.
Utskrifterna blir kanon. Som om det vore ett helt annat material.
Sega så man kan böja dom utan att de brister.

Lärdommar med ABS:
1.) Svårt med stora utskrifter utan sluten kammare. Jag håller kammaren i 60-70 grader vid stor utskrift.

2.) Absolut ingen fläkt som blåser på utskriften. ABS måste svalna sakta för att inte warpa

3.) Om man har problem med fäste på bädden så kör man med "raft". Ju större utskrifter ju större sannolikhet att det behövs.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av ToPNoTCH »

Ränderna för infillen är definitivt enklare att lösa.

Det finns en inställning för hur långt infillen skall gå mot ytterväggarna, men jag vet inte vad den heter i Cura tyvärr.
Tror det heter "overlapp" i Simplify3D som jag körde mycket förr. Kanske heter något liknande i Cura.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av Magnum81 »

Nästa benförlängare som skrevs ut...
Betydligt bättre resultat och mycket starkare konstruktion, men ff inte godkänt. Jag stängde av Retraction och ändrade lagerhöjd från 0,3 - 0,25. Nästa kommer bli 0,2 i lagerhöjd.
Väggtjockleken hade jag visst inställd på 0,8, men ska skriva ut i 1,2mm nästa gång, kanske sömmarna blir mindre då, ska ändra lite på infill overlap som standard är 0,04mm (jag skriver lite extra här för att föra lite egen testbok). Testade även olika temperaturer och flow. Flow standard var 35mm/s, senare provade jag även ändra speed, från 80% ända upp till 150% och det blev ingen större skillnad. Fläkten helt avstängd. Att det saknas material i ena hörnet var konstruktionsfel på modellen... :vissla: Nästa modell kommer nog skrivas ut efter att skrivaren är inkapslad.

Men fortfarande finns problemet att otillräckligt med filament matas ut efter att huvudet har flyttat sig till ny position. (se bild 1 på infill) Vad beror detta på??? det ger bekymmer när man tex ska skriva ut små förhöjda detaljer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av Nisse »

Vad menar du med "väggtjockleken inställd till 0,8mm"?
Är det i Slicern eller vad du caddat väggen till i modellen?
Att försöka skriva 0,8 mm breda strängar med 0.4 mm munstycke fungerar inget bra.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av Magnum81 »

I Cura finns det en rubrik som heter "Shell" där man gör inställningarna för Wall thickness (misstänker att det är slicern, jag är ganska ny på det här) Den var inställd på 0,8mm, tyckte själv det verkade lite klent, så jag har ökat den till 1,2mm. Kanske det är för tunt det med? Modellen isig är solid.
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Utskrift ABS strular

Inlägg av Magnum81 »

Nu blev det betydligt bättre resultat.
0,2 mm i lagerhöjd. 1 mm. väggtjocklek. ingen separation mellan höjderna. Betydligt starkare. Kan det klassas som en godkänd utskrift?
240 i HE 100 på plattan, och tillfälligt inkapslad med IKEA Lackbord och filtar (i väntan på att jag ska få dit de sista detaljerna och glasskivor runt skrivaren. Kommer då upp i en temp på 40 grader. Filamentet står inne hos skrivaren, i hopp om att det ska bli bättre... Filamentet är köpt på e-ville. Kan inte yttra mig om det är bra eller ej.

Men fortfarande saknas det filament i början av varje våning...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar