Byggtråd Hypercube Evolution

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Igår kväll prövade jag värmaren också, verkar vara lagom effekt. Blir snabbt varm, och en lätt översläng på grund av mycket förstärkning regleringen märks knappt på ovansidan. 2,5 kg aluminium stabiliserar temperaturen ganska bra.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Nästa milstolpe, igår kväll extruderades plast för första gången. Riktigt imponerad av Zesty Nimble extrudern, får se hur den presterar när jag börjar printa. Duet Ethernet är också riktigt trevlig.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av Henke_83 »

Vad roligt :bravo:
Jag vill se :)

Måste vara en härlig känsla att bli färdig.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Det var ett tag sedan jag skrev något här, och bygget har stått still relativt länge. Senaste dagarna har jag däremot haft lite tid, så nu finns det lite framsteg att rapportera.
  • Fått igång BL-Touch
  • Fått igång Mesh bed compensation i Duet
  • Gjort några utskrifter.
Några reflektioner:
Väldigt hög kvalite på utskrifter redan från första försöket, både Duet som controller, Zesty Nimble som extruder och Hypercube Evo som ram är imponerande bra!

X-PLA behöver närmre 70°C för att fastna bra på skrivplattan från Clever3D, vilket är ett problem då överhäng tenderar att dra sig uppåt då det inte kyls av tillräckligt fort. Kan hända att den slits in eller att jag missat något. Annars får jag klistra på en vanlig PEI-skiva, buildtak eller något liknande.

Duet och RepRapFirmware är supertrevligt att jobba med, lätt att komma igång med.,ett webinterface för att skapa en grundconfig. Massor smidiga features, som är lätta att konfigurera. Allt konfigureras med g-kod. Bra webinterface för att köra skrivaren, mycket bättre än Octoprint IMO. Stegmotorerna är knäpptysta, jag kör alla i 1/16 microstep med 1/256 interpolering. Det får nog bli en Duet Maestro, till lilla skrivaren, när de börjar säljas i EU.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Första utskrift som inte hade som syfte att kalibrera något. BildBild

.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av stenD »

Snyggt :tumupp: :tumupp:
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av Henke_83 »

Bra kvalitet, snyggt och imponerande :tumupp:

Har du ingen bild bakifrån på båten, det ska ju även finnas någon text där. Vore kul och se baksidan med.

Men wow, grymt kvalitet på utskrifterna :)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

I texten på baksidan blev det några konstiga blobbar. Tror iofs det var slicerns fel, inte skrivaren.

Kanske bör nämna att den är utskriven i 200% med 0.4 mm nozzle och 0.2 mm lager. Tog ca 5-6 h med Slic3r Prusa standardhastigheter. Bild

.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av Henke_83 »

Du har fått till en riktig bra skrivare. Har du någon bild på det färdiga bygget också? Och kanske fler utskrifter du gjort med den, du hade ju möjlighet att göra REJÄLA utskrifter. Tänkte om du maxat skrivaren någon gång än? :)

Funderar på när jag ska bli färdig med min, har en halvfärdig skrivare som står och väntar på att bli klar... :roll:
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Inte maxat den än, men jag är rätt sugen på att cadda ihop en ca 40 cm lång RC-båt som går att skriva ut i ett stycke...

Har däremot fått på en E3D Volcano med 0.8 mm nozzle nu. Jävlar säger jag bara... Går snabbt att skriva ut större grejer och de blir ruskigt starka!. Däremot verkar Zesty Nimble börja protestera mot lite höga varvtal när man skriver ut 0.5 mm lager i 80-100 mm/s med så stor nozzle. Med 0.4 mm gick det bra upp mot 200 mm/s, där var det mer övrig mekanik som tog stopp.

Runt 60 mm/s och 0.4 mm lager verkar funka rätt bra med PETG. Däremot tuggar den i sig riktigt mycket filament så jag köpte mig en 2,3 kg rulle svart PETG. Fick skriva ut ett bra fäste till den bara.
FilamentBracket.JPG
Färdigt:
IMG_20180924_234453.jpg
Första lagret 0.25 mm
IMG_20180924_214608.jpg
Därefter 0.4 mm
IMG_20180924_214750.jpg
IMG_20180924_220850.jpg
Med rulle:
IMG_20180924_234624.jpg
Rullen är RIKTIGT stor, ca 300 mm i diameter. Några normalstora Benchys som skala.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Henke_83 skrev:Du har fått till en riktig bra skrivare. Har du någon bild på det färdiga bygget också? Och kanske fler utskrifter du gjort med den, du hade ju möjlighet att göra REJÄLA utskrifter. Tänkte om du maxat skrivaren någon gång än? :)

Funderar på när jag ska bli färdig med min, har en halvfärdig skrivare som står och väntar på att bli klar... :roll:
Inte riktigt maxat, ca 5 cm kvar på höjden och ett par cm på sidorna. Lade till en rulle rosa PLA i en beställning från Hobbyking, kostade ungefär lika mycket som frakten och gjorde att jag uppnådde nivån för fri frakt. Så, I princip gratis filament till lek-utskrifter (därav färgen hot pink).

Ritade en raket för att skriva ut i spiral vase mode, den blev 350 mm hög och 280 mm i diameter vid fenorna. Utskriven med 0.8 mm nozzle och 0.4 mm lager. Blev ca 900 lager och tog 4 h och gick åt ca 60 m filament.

En NEMA17 stegmotor med på bilden som storleksreferens i brist på bananer...

BildBild

.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av Henke_83 »

Hur fungerar sensorless homing och fungerar det bra?

Där du har satt all elektronik i botten, vad är det för platta? Håller på och letar vad jag ska sätta i botten på min..
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byggtråd Hypercube Evolution

Inlägg av LHelge »

Sensorless homing funkar kanon 499 ggr av 500, det har inträffat någon gång att den går åt fel håll och inte stannar. Ska ha något att göra med att flaggorna i TMC2660 hamnar fel enligt DC42.

Jag kör med det och tycker att det funkar kanon.

Plattan är en 500x500x2 mm aluplåt från maskindelen.se
Skriv svar