Wanhao Duplicator 7

Allt som rör 3D-skrivare.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Wanhao Duplicator 7

Inlägg av gripner »

Hej

Köpte på mig en Wanhao Duplicator 7,

har gjort ett par utskrifter bara för test. tycker det ser lite konstigt ut se bild.
Bitarna har en rätt ordentlig elephant foot, de har längsgående (X och Y) vågor, är inte direkt lagrena utan mer som vågor

Kanske inte får bättre kvalitet än så, maskinen är ju absurt billig.
IMG_20180209_115430.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av Sastrom »

Vågor i X och Y fick jag bort med att spänna remmarna.
Vart stor skillnad. Nu låter remmarna till x och y lite som en gitar
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av gripner »

Duplicator 7 är en DLP printer, har ingen rörelse X och Y, bara en kulskruv för Z med 2st linjärstänger
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av Anders Olsson »

Hur har du orienterat bitarna när du skrev ut dom?
Jag har fått liknande utseende i vår Form 2 om jag försöker lägga sådana objekt horisontellt direkt på byggplattan utan supportstruktur.

Om du lagt dom plant direkt på plattan så prova att göra som Formlabs programvara "Preform" gör om man låter den orientera bitarna själv.
Då bygger den alltid objekten på en stödstruktur och lutar dom alltid så att man inte får stora platta ytor helt horisontellt.
Anledningarna till detta är följande:

- Höjden från plattan dessa maskiner är inte perfekt definierad, utan maskinen börjar med att bygga några lager som är ordentligt tryckta mot plattan för att det ska fastna. Så vill man ha exakta mått i Z-led och undvika elefantfot får man helt enkelt låta dom första lagren vara stödstruktur.

- I och med att det blir skapliga hydrauliska krafter när man ska pressa undan vätskan mellan platta ytor och botten på tråget så deformeras/förstörs lätt tunna platta ytor om dom ligger helt horisontellt.
Därför väljer Preform att luta objekten så att dom hinner byggas mekaniskt stabila innan dom får stor yta mot botten av tråget.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av gripner »

Ska definitivt testa att ställa grejerna så de får minimal yta mot byggplattan.

Kör i någon post-processing ? tvätta i IPA och UV härda ? Eller bara slänga ut i solen ? :)
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av Skogen »

Vilken jä-la sol? :(
Skämt åsido, har också kollat på en sådan skrivare.
Hur verkar den för övrigt?
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av gripner »

ok, men för en teknik geek, kladdigt, annars extremt mycket för pengarna.

föreslår dock att köpa till en kontrollbox. Utan den måste du kopla end HDMI till datorn och strula som F-N
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av Anders Olsson »

gripner skrev:Kör i någon post-processing ? tvätta i IPA och UV härda ? Eller bara slänga ut i solen ? :)
Jag tvättar alltid i två olika bad med IPA och efterhärdar sedan några timmar i en UV-ugn.
Slarvar du med tvätten så blir det lätt blanka fläckar på utskriften när vätska som egentligen skulle tvättats bort härdas istället.

Själv tycker jag kladdet från dylika utskrifter är högst obehagligt, känns väldigt ohälsosamt att få det på fingrarna på något sätt.
Jag skulle aldrig överväga att använda eller ens röra komponenter utan handskar om dom inte genomgått ovanstående procedur.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av gripner »

testade att köra med "support" mellan bit och skrivytan. se bild
Skärmklipp.PNG
"piggarna" skrevs ut perfek, men ingenting annat :/

Antar att det var för liten yta att fästa på för nästkommande lager ?

Hur är det när en print falerar så där, är d et bara att slänga resinet som var i eller går det att använda igen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av Anders Olsson »

Formlabs programvara lutar objekten som jag nämnde tidigare och använder mer support än du gjorde, en bild säger mer än tusen ord:
Formlabs_support_example.png
Du kan rent av ladda ner Preform, ladda in dina objekt och trycka "one click print" för att se hur deras programvara väljer att orientera och bygga support.

Du bör kunna filtrera vätskan genom ett "kaffefilter" för att kunna återanvända den på samma sätt som Formlabs rekommenderar att man gör: https://support.formlabs.com/hc/en-us/a ... Filtration
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av gripner »

Vad för filformat exporterar Formlab till printern? Deras egen?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av Anders Olsson »

Ja, vad jag vet är Preform tyvärr låst till Formlabs.
Programvaran skickar filerna direkt till skrivaren så man kommer inte åt dom.
Användarvisningsbild
Dravpnir
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 18:52:45
Ort: Älvsjö/Stockholm

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av Dravpnir »

Om jag inte missminner mig så kan Meshmixer också fixa supports till DLP-skrivare. Ett vanligt tips verkar vara att luta modellerna ca 10*. Sedan fanns det en annan mjukvara som folk rekommenderar för att fixa supports innan man laddar in den mjukvaran Wanhao skickade med. Skall se om jag kan komma ihåg eller hitta vilken programvara det var.

Jag har själv en D7 1.4 hemma + en uppgraderings kit till version 1.5 som skall ge en stabilare Z-axel som skall minska z-wobble. Dock har inte tiden räckt till för att hinna testa den så mycket. Jag har hunnit skriva ut 1st kalibreringskub, men det är det. :cry:

Elefantfoten kommer från att skrivaren "bränner" på lite extra för att få delen att fastna på byggplattan. Så det som du gjorde senare med support mellan delen och byggplattan är helt korrekt. Att den inte skrev ut något mer sedan vet jag inte varför.

Vågorna kan komma ifrån z-wobble och är ett fenomen från att ledskruven inte går helt rakt. Version 1.5 uppgraderingen ger en mer stabil z-axel och skall minska detta.

Resinet går att återanvända men du bör, som Anders nämnde, filtrera först så det inte kommer med små bitar av härdat resin. Dessa små bitar kan annars komma under byggplattan och skada den tunna plastfilmen (FEP) som sitter där.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av Meduza »

Som tumregel brukar jag rekommendera 20-30 graders lutning när det gäller Form 2, jag gissar att det lär vara rätt applicerbart även på denna.

Det här webinaret är sevärt även om man inte har en Form 2:
https://formlabs.com/understanding-sla-3d-printing/
Rondavouz
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 maj 2013, 11:11:24
Ort: Hofterup, Skåne

Re: Wanhao Duplicator 7

Inlägg av Rondavouz »

Finns en riktigt bra grupp på Facebook om D7:an och hjälp med allt man kan tänka sig. Även profiler och guider osv.
WANHAO DUPLICATOR 7 heter gruppen
Skriv svar