Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Allt som rör 3D-skrivare.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av MGL »

Jag fick ju hem PETG -plasten från Marwiol och igår kväll testade jag en rulle transparent gul.
Den var packad i plast med en påse silica gel som vanligt.
Jag printade först en lamphållare som jag nyss också printat i ABS:
IMG_20180203_201338.jpg
Den blev helt OK tycker jag:
IMG_20180203_201256.jpg
Sen försökte jag mig på att printa en äggkopp från thingverse som hade rätt tunna väggar.
Den hade tre smala ben som brast, så jag avbröt utskriften.
Jag passade då på att bryta lite på utskriften med en tång och tyckte att den verkade lite skör.
Dessutom såg ytan lite matt ut.
Jag printade sen ett lager från thingverse i vase-mode.
Då framkom det ännu tydligare att ytan var matt.
Jag printade på 245 grader.
Tänkte att jag provar skriva ut en kub i vase-mode med olika temperaturer för att hitta rätt temp.
printade med fläkten på låg fart och 10mm/s:
IMG_20180203_162717.jpg
Första lagren var transparenta, men sen var de matta. Vid 255 grader blev det lite klarare, men borde haft på fläkten där.
Däremot blev det bättre vid 220 och ännu bättre vid 215.
Jag upprepade testen nu med i intervallet 230-205 grader:
IMG_20180203_185459.jpg
Blev bara bättre ju kallare!
Nu misstänkte jag ju definitivt att filamentet var fuktigt, jag såg ju att de första lagren var klara, troligen har tråden torkat lite av eftervärmen från hotenden och jag kunde också se små bubblor under utskriften.
Jag klippte av ett par meter av rullen, satte in i ugnen på 80 grader i 1 timme och 10 min. Tempen i ugnen varierade mellan 75 och 85 grader.
Skrev ut på nytt:
IMG_20180203_202508.jpg
Kuberna bredvid varandra, utskrivna med samma temperaturer:
IMG_20180203_203656.jpg
Mattheten och bubblorna var helt borta vid alla temperaturer!

Ja det var ju inte så bra att filamentet var fuktigt, men det märktes ju faktiskt inte på lamphållaren utan mer på tunnväggiga delar.
Och så var det ju skört också. Googlar man på "PETG brittle " så hittar man ju en hel del som pekar på fukt..
Annars måste jag säga att filamentet verkar trevligt, blir dock till att skaffa eller bygga en torkugn, Electrolux ugnen i köket kräver att man står bredvid och vaktar temperaturen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Eli »

MGL Medföljande rek. är ju 220-250 grader, så det verkar underligt att det går bättre med så låg temp.
Har du kalibrerat temp. nyligen?

Här är min lösning: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1368017
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av MGL »

Fin lösning där Eli!

Har inte kalibrerat temperaturen, men skriver ju ut omväxlande ABS och lite PLA och har inte märkt något speciellt.

Med den torkade PETG:n ser man inte stor skillnad mellan temperaturerna, aningen bättre transparens över 215 grader men det liten skillnad.
Men det är i alla fall motsatt jämfört med den fuktiga, bättre med högre temp, så jag gissar att temperaturen ändå är Ok.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av NULL »

Jag har också köpt från Marwio, inte PET utan ABS och ASA.
Allt verkar bra hittills utom att rullarna kom löst i en stor låda, så de hade rumlat runt, och plastpåsarna hade många hål i sig...
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av MGL »

Mina PETG rullar kom i separata lådor av kartong, även ABS rullen.
Sen var de inslagna i plast runt, allt var nog helt.
Har beställt 4kg till :).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Glenn »

Nu skickade jag en beställning från marwiol tillslut, tre rullar PETG och två rullar PLA, alla 1Kg.

Egentligen tänkte jag inte köpa PLA när PETG'n var så billigt, men dels hade dom ganska billigt "silver"färgat PLA (€16,50) och dels hade dom några få färger för bara €12.50, så det blev en rulle svart PLA också.

Hoppas det funkar bra, men av det filamentet jag köpte från e-ville är det ju PETG'n som är favoriten iaf, men där kostade det ju ganska mycket mer, faktum är att PETG hos marwiol kostar samma som PLA hos E-ville, som ändå är näst billigaste jag hittat (efter marwiol)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Glenn »

Nähä inte det.. Fick just ett mail om att dom inte hade nån silver-PLA hemma, så jag valde att swappa den mot aluminium-PLA istället för att slippa vänta på den.. jaja.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Glenn »

MGL skrev:Det tog en väldig tid till Åland men det är på posten nu, så i morgon får jag hem det.
Verkar ta tid till sverige också, mitt paket skickades 3/3, men har fortfarande inte lämnat polen, beräknad leverans: "late 8/3".

Jaja, så bråttom har jag inte, men det klart man vill testa :)
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av MGL »

Fast andra gången jag beställde kom det till Finland på 2 dagar, sen 3 dagar ytterligare innan det var på Åland..
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Magnum81 »

Hur får ni ABS att sitta fast och stanna kvar? Jag har ännu inte lyckats med en utskrift.
Har kört PLA och det har fungerat fint, och vill nu skriva ut i ABS.
Jag använder mig av en glasskiva på min nyligen inköpta Anet A8.
Jag har provat med classes blå tejp. Satt fast, men spänningarna efter att biten svalnade allt mer gjorde att tejpen släppte.
Har provat olika skrivhastigheter. Ingen skillnad.
Jag har provat att skriva ut med "raft", raften sitter kvar på bädden, men biten släpper från raften!?
Hårspray, släpper
Limstift, släpper
Har provat aceton/ABS lösning, men nä.
problemet är att biten jag skriver ut bänder bort sig själv.
värmeplattan har jag provat ställa in på svalare temperatur, och maxtemperaturen verkar var 89 grader.
Senast redigerad av Magnum81 10 mars 2018, 11:51:52, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av ToPNoTCH »

Personligen anser jag att lite större ABS utskrifter utan sluten skrivare (så kammaren blir varm) är självplågeri.

Det enda tips jag kan ge är att stänga av eventuella fläktar som riktas mot utskriften.
ABS måste svalna långsamt (ju långsammare ju bättre).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Glenn »

Har skrivit en del med filamentet från marwiol nu, PLA'n var okej, sämre än den från e-ville och den som medföljde skrivaren, men helt okej ändå.

PETG'n var däremot väldigt trevlig, mitt favoritfilament av alla de jag använt, alltså bättre än PETG från E-ville också.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Glenn »

Kan tillägga att den fungerar perfekt efter att ha legat oskyddad i 6mån också. :tumupp:
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av NULL »

@Magnum81
Har du en uppvärmd heatbed?
Magnum81
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 juli 2013, 10:13:07
Ort: Åsbro

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Magnum81 »

Uppvärmd heatbed? Skrivaren kommer med en uppvärmd skrivplatta att skriva på. Har börjat använda BuildTak, Wanho och liknande underlag att skriva på, dessa är suveräna. Har nu även byggt in min skrivare i en IKEA lack-konstruktion, med glassidor. fungerar bra.
Skriv svar