Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 09.37 2018-07-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: 20.23 2018-02-03 

Blev medlem: 18.38 2008-10-01
Inlägg: 90
Ort: Åland
Jag fick ju hem PETG -plasten från Marwiol och igår kväll testade jag en rulle transparent gul.
Den var packad i plast med en påse silica gel som vanligt.
Jag printade först en lamphållare som jag nyss också printat i ABS:
Bilaga:
IMG_20180203_201338.jpg


Den blev helt OK tycker jag:
Bilaga:
IMG_20180203_201256.jpg


Sen försökte jag mig på att printa en äggkopp från thingverse som hade rätt tunna väggar.
Den hade tre smala ben som brast, så jag avbröt utskriften.
Jag passade då på att bryta lite på utskriften med en tång och tyckte att den verkade lite skör.
Dessutom såg ytan lite matt ut.
Jag printade sen ett lager från thingverse i vase-mode.
Då framkom det ännu tydligare att ytan var matt.
Jag printade på 245 grader.
Tänkte att jag provar skriva ut en kub i vase-mode med olika temperaturer för att hitta rätt temp.
printade med fläkten på låg fart och 10mm/s:
Bilaga:
IMG_20180203_162717.jpg

Första lagren var transparenta, men sen var de matta. Vid 255 grader blev det lite klarare, men borde haft på fläkten där.
Däremot blev det bättre vid 220 och ännu bättre vid 215.
Jag upprepade testen nu med i intervallet 230-205 grader:
Bilaga:
IMG_20180203_185459.jpg

Blev bara bättre ju kallare!
Nu misstänkte jag ju definitivt att filamentet var fuktigt, jag såg ju att de första lagren var klara, troligen har tråden torkat lite av eftervärmen från hotenden och jag kunde också se små bubblor under utskriften.
Jag klippte av ett par meter av rullen, satte in i ugnen på 80 grader i 1 timme och 10 min. Tempen i ugnen varierade mellan 75 och 85 grader.
Skrev ut på nytt:
Bilaga:
IMG_20180203_202508.jpg

Kuberna bredvid varandra, utskrivna med samma temperaturer:
Bilaga:
IMG_20180203_203656.jpg

Mattheten och bubblorna var helt borta vid alla temperaturer!

Ja det var ju inte så bra att filamentet var fuktigt, men det märktes ju faktiskt inte på lamphållaren utan mer på tunnväggiga delar.
Och så var det ju skört också. Googlar man på "PETG brittle " så hittar man ju en hel del som pekar på fukt..
Annars måste jag säga att filamentet verkar trevligt, blir dock till att skaffa eller bygga en torkugn, Electrolux ugnen i köket kräver att man står bredvid och vaktar temperaturen..


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.00 2018-02-05 
EF Sponsor

Blev medlem: 11.01 2005-10-19
Inlägg: 986
Ort: Spånga
MGL Medföljande rek. är ju 220-250 grader, så det verkar underligt att det går bättre med så låg temp.
Har du kalibrerat temp. nyligen?

Här är min lösning: viewtopic.php?p=1368017#p1368017


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.44 2018-02-05 

Blev medlem: 18.38 2008-10-01
Inlägg: 90
Ort: Åland
Fin lösning där Eli!

Har inte kalibrerat temperaturen, men skriver ju ut omväxlande ABS och lite PLA och har inte märkt något speciellt.

Med den torkade PETG:n ser man inte stor skillnad mellan temperaturerna, aningen bättre transparens över 215 grader men det liten skillnad.
Men det är i alla fall motsatt jämfört med den fuktiga, bättre med högre temp, så jag gissar att temperaturen ändå är Ok.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.41 2018-02-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.59 2010-09-15
Inlägg: 2161
Ort: Örebro
Jag har också köpt från Marwio, inte PET utan ABS och ASA.
Allt verkar bra hittills utom att rullarna kom löst i en stor låda, så de hade rumlat runt, och plastpåsarna hade många hål i sig...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.56 2018-02-08 

Blev medlem: 18.38 2008-10-01
Inlägg: 90
Ort: Åland
Mina PETG rullar kom i separata lådor av kartong, även ABS rullen.
Sen var de inslagna i plast runt, allt var nog helt.
Har beställt 4kg till :).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.59 2018-03-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19900
Ort: Norr om Sthlm
Nu skickade jag en beställning från marwiol tillslut, tre rullar PETG och två rullar PLA, alla 1Kg.

Egentligen tänkte jag inte köpa PLA när PETG'n var så billigt, men dels hade dom ganska billigt "silver"färgat PLA (€16,50) och dels hade dom några få färger för bara €12.50, så det blev en rulle svart PLA också.

Hoppas det funkar bra, men av det filamentet jag köpte från e-ville är det ju PETG'n som är favoriten iaf, men där kostade det ju ganska mycket mer, faktum är att PETG hos marwiol kostar samma som PLA hos E-ville, som ändå är näst billigaste jag hittat (efter marwiol)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.48 2018-03-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19900
Ort: Norr om Sthlm
Nähä inte det.. Fick just ett mail om att dom inte hade nån silver-PLA hemma, så jag valde att swappa den mot aluminium-PLA istället för att slippa vänta på den.. jaja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.21 2018-03-06 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19900
Ort: Norr om Sthlm
MGL skrev:
Det tog en väldig tid till Åland men det är på posten nu, så i morgon får jag hem det.


Verkar ta tid till sverige också, mitt paket skickades 3/3, men har fortfarande inte lämnat polen, beräknad leverans: "late 8/3".

Jaja, så bråttom har jag inte, men det klart man vill testa :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.09 2018-03-06 

Blev medlem: 18.38 2008-10-01
Inlägg: 90
Ort: Åland
Fast andra gången jag beställde kom det till Finland på 2 dagar, sen 3 dagar ytterligare innan det var på Åland..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.24 2018-03-10 

Blev medlem: 09.13 2013-07-19
Inlägg: 56
Ort: Åsbro
Hur får ni ABS att sitta fast och stanna kvar? Jag har ännu inte lyckats med en utskrift.
Har kört PLA och det har fungerat fint, och vill nu skriva ut i ABS.
Jag använder mig av en glasskiva på min nyligen inköpta Anet A8.
Jag har provat med classes blå tejp. Satt fast, men spänningarna efter att biten svalnade allt mer gjorde att tejpen släppte.
Har provat olika skrivhastigheter. Ingen skillnad.
Jag har provat att skriva ut med "raft", raften sitter kvar på bädden, men biten släpper från raften!?
Hårspray, släpper
Limstift, släpper
Har provat aceton/ABS lösning, men nä.
problemet är att biten jag skriver ut bänder bort sig själv.
värmeplattan har jag provat ställa in på svalare temperatur, och maxtemperaturen verkar var 89 grader.


Senast redigerad av Magnum81 11.51 2018-03-10, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.31 2018-03-10 

Blev medlem: 17.59 2009-12-21
Inlägg: 2944
Personligen anser jag att lite större ABS utskrifter utan sluten skrivare (så kammaren blir varm) är självplågeri.

Det enda tips jag kan ge är att stänga av eventuella fläktar som riktas mot utskriften.
ABS måste svalna långsamt (ju långsammare ju bättre).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.34 2018-04-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 19900
Ort: Norr om Sthlm
Har skrivit en del med filamentet från marwiol nu, PLA'n var okej, sämre än den från e-ville och den som medföljde skrivaren, men helt okej ändå.

PETG'n var däremot väldigt trevlig, mitt favoritfilament av alla de jag använt, alltså bättre än PETG från E-ville också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010