Kugghjul..

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Kugghjul..

Inlägg av wiklis »

Helt klart värt att prova!
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Kugghjul..

Inlägg av Fecko »

Funderar på varför man använder remmar till de flesta skrivare och inte kugghjul direkt? Vibrationsproblem?

Min tanke var att montera en motor under platformen där det sitter en så kallad threaded rod med kugghjul. När den snurrar så förflyttas plattformen. Alternativt kan vara att man monterar en lång sicksack remsa som får plattformen att röra på sig också utan en gängad pinne.

Jag tänkte så för många har problem med att remmarna slackar och måste justeras ibland.

Kan rita upp en bild om ni funderar på hur F*N jag tänkte :-)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Kugghjul..

Inlägg av X-IL »

Det fanns ju skrivare som körde Rack and Pinion, Sumpod till exempel. Var det det du menade?
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Kugghjul..

Inlägg av Fecko »

X-IL skrev:Det fanns ju skrivare som körde Rack and Pinion, Sumpod till exempel. Var det det du menade?
Exakt! Deras system med kuggar var det jag tänkte som alternativ. Men det jag tänkte som huvudalternativ var en gängad pinne fastmonterad på en motor under plattformen som går till andra sidan. Ni vet en linjärlager, en sådan fast med gängning på insidan som monteras fast på undersidan av plattformen. Man skulle kunna montera en vanlig mutter också.

Så nu när motorn snurrar, så skruvas den ju antagligen framåt eller bakåt, då ska plattformen förflyttas fram och bak.
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Kugghjul..

Inlägg av Fecko »

Fecko skrev:
X-IL skrev:Det fanns ju skrivare som körde Rack and Pinion, Sumpod till exempel. Var det det du menade?
Exakt! Deras system med kuggar var det jag tänkte som alternativ. Men det jag tänkte som huvudalternativ var en gängad pinne fastmonterad på en motor under plattformen som går till andra sidan. Ni vet en linjärlager, en sådan fast med gängning på insidan som monteras fast på undersidan av plattformen. Man skulle kunna montera en vanlig mutter också.

Så nu när motorn snurrar, så skruvas den ju antagligen framåt eller bakåt, då ska plattformen förflyttas fram och bak.
Svarar på min egen fråga: skulle det möjligen gå med egna utskrivna delar i PETG eller PLA för demokörning?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Kugghjul..

Inlägg av X-IL »

Nu flyter vi utanför trådämnet rejält, men du menar skruvdrift som på de flesta fräsar och svarvar? Och som väldigt många skrivare har på sin Z?
Ett av svaren på varför man inte gör det på en skrivare är att det är svårt att få samma hastigheter, ett annat är att det nog överlag blir lite "dyrare" i mekanik och konstruktion.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kugghjul..

Inlägg av jihe »

Remdrift kombinerat med vek sviktande mekanik är ju en elegant lösning på flera problem. Den går att köra snabbt. Den är möjlig att bygga utan precisionsutrustning. Man kan justera bort vändglapp utan att ha byggt med precision. Den introducerar inte stora krafter i andra riktningar än önskat (se t ex diskussioner om skeva skruvar) Det eventuella problemet (?) med remspänning betraktar åtminstone jag som betydligt mindre än vad man kommer få kämpa med om man har kuggstång eller skruv.
Fecko
Inlägg: 22
Blev medlem: 6 juni 2016, 20:32:26

Re: Kugghjul..

Inlägg av Fecko »

jihe skrev:Remdrift kombinerat med vek sviktande mekanik är ju en elegant lösning på flera problem. Den går att köra snabbt. Den är möjlig att bygga utan precisionsutrustning. Man kan justera bort vändglapp utan att ha byggt med precision. Den introducerar inte stora krafter i andra riktningar än önskat (se t ex diskussioner om skeva skruvar) Det eventuella problemet (?) med remspänning betraktar åtminstone jag som betydligt mindre än vad man kommer få kämpa med om man har kuggstång eller skruv.
Då förstår jag. Man har helt enkelt anpassat för marknaden. Jag lade frågan i denna tråd då jag tänkte om det fanns möjlighet till att testköra en sån med kugghjul som man skriver ut själv. Men det verkar vara komplicerat så jag lägger det på is än så länge för att jag är inte så erfaren användare.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kugghjul..

Inlägg av larky »

Samma sak för mig, aldrig gjort kugghjul som skulle passa i annat än sig själv, men den här gillar jag;
http://hessmer.org/gears/InvoluteSpurGearBuilder.html
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Kugghjul..

Inlägg av wiklis »

Jo, den är bra men tyvärr begränsad.
Värdet på circular pitch måste vara ett heltal.
Där ska man ange omkretsen på delningsdiametern delat med antalet kugg.
cylindriska_kugghjul_berakning.png
Omkretsen i "Do" alltså
Tyvärr så blir det inget heltal för mig

wiklis
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kugghjul..

Inlägg av säter »

Det kan aldrig stämma.

Delningsdiametern är Modul * Kuggtal.
Detta gäller vid standardkugg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Kugghjul..

Inlägg av X-IL »

Säter, det stämmer när det är DP-kugg man pratar om, och profilen räknas fram på samma sätt i båda fall, så om man har en icke metrisk kugg-generator men kan skriva in decimaltal kan man göra "modul"-kugghjul i den ändå.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kugghjul..

Inlägg av larky »

http://hessmer.org/gears/InvoluteSpurGearBuilder.html kan använda decimaltal med punkt som modul.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Kugghjul..

Inlägg av X-IL »

larky, har du nån annan vy än mig, jag ser bara circular pitch? Eller var det du menade att det gick att skriva in decimaler på den så att den kan generera kugg med "metriska" mått.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kugghjul..

Inlägg av larky »

jag menar att man ska mata in decimaler
Skriv svar