Cura retraction som inte "gör" som jag vill

Allt som rör 3D-skrivare.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Cura retraction som inte "gör" som jag vill

Inlägg av danielr112 »

Jag verkar inte få retraction att funka som jag vill. Kör med senaste Cura och generar G koden därifrån.

Jag får retraction mellan skirt och början av själva körningen. Där kör den in 5mm som den ska men sedan gör den inte det. Den kör några varv och sedan ska den nämligen köra 5 hål och dess konturer. Funkar bra i första hålet men när den då flyttar sig de 20centimetrarna till nästa så hinner materialet åka ut och det blir inget där utan det blir strängar hela vägen.

Dvs jag ser ingen retract.

Bifogar filen för körningen samt bild på där den endast kör retract

Retract enda gången vad jag sett:
Bild

Inställningarna i Cura är default:
Bild

Filen är 6Mb och finns här om man vill s gkoden som är genererad.
https://ufile.io/fgt6u

Jag vill minnas att detta funkade i början?! Men har inte riktigt reflekterat över det förräns dagens modell som helt enkelt det blir problem på.

Tips?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cura retraction som inte "gör" som jag vill

Inlägg av hawkan »

Kolla i "Expert settings" om nån "combing" inställning kan få det att göra som du vill.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Cura retraction som inte "gör" som jag vill

Inlägg av LHelge »

Har inte använt Cura, men i Slic3r finns det inställningar för att strunta i retraction för travel moves som man inte korsar en yttervägg.

För övrigt så tycker jag 5 mm låter väldigt mycket, vad är det för rinnigt filament? Brukar räcka med 0,5-1 mm för mig.

.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Cura retraction som inte "gör" som jag vill

Inlägg av danielr112 »

Per default är 4.5-5mm normalt på PLA vad jag har läst. Jag har dock ingen erfarenhet av andra siffror. Jag har i stort sett inte pillat nåt på min sedan jag fick den för några dagar sedan och har redan printat ut 1kg....

Problemet är ju när man flyttar sig 20cm som jag gör på detta arbetet så hinner det rinna ut så et 5mm hål i diameter blir inget av.... :)

Jag har inte hittat något så långt. Nu är det inget jätte-problem men som sagt första lagret när den lägger konturen så blir det inget på alla sådanna småsaker. Det gör också att det efterlämnar skräp.
Skriv svar