Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av NULL »

265 grader... låter typ 20 för högt tänker jag, undrar om du skulle testa 220 på den plasten som strular om det är så att hela temperatur-skalan är förskjuten.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av jockwe »

Vild gissning: Om PLA-n (vita plasten som strular) skrivits ut i för låg temperatur kanske extrudermotorn har tappat steg vilket kanske förklarar varför det ser så ojämnt ut?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Båda rullarna var ju vaakumförpackade med en såndär fukturdragande påse, verkar ju konstigt om dte kan bli för torrt ? ..För övrigt höll även PETG-filamentet en tunnare dimension.

null: 265 grader var vad jag googlade fram för PETG, och det verkar funka bäst, jag råkade av misstag sänka till 235 och då blev det riktigt uselt.

har dock fått lite problem med att munstycket satt igen ett par gånger.

jockwe: Faktum är att det låter lite som någon motor tappar steg iblen, men det är väldigt svårt att lista ut var och om det är det, vad skulle kunna orsaka att den gör det då tro ?


Idag har jag skrivit ut fler grejer i PETG och det funkar bra om det är hyfsat solida saker, tunnare grejer blir inte lika bra, dessutom har jag problem med släpp från byggplattan i kanterna när man skriver större saker.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av SeniorLemuren »

Enligt spec. för denna skrivare så är max temp angiven till 240 grader C. Vid temperaturer över detta så kan det bli problem med att filamentet fastnar i teflonröret. Sak man skriva med filament som kräver högre värme skall man använda en "Hotend All Metal" i stället.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av jockwe »

Om någon av axlarnas motor tappar steg hade du märkt det rätt snabbt tror jag på att extruderingen glidit iväg på något håll och kuben inte längre blir någon kub. Så om det låter som en motor tappar steg så är det nog extrudermotorn. Det är rätt rejäla krafter den trycker på med för att extrudera plasten så om det blir något litet extra motstånd på vägen så kan det hända att den inte orkar. Om plasten tex inte smälter till rätt temperatur i munstycket så blir det inte lika lättflytande och motorn måste jobba hårdare för att orka med. Eller så kan det ligga något skit ivägen som blockerar munstycket och gör så det blir stopp och det kan vara väldigt svårt att få bort det.

Kolla inställningen på motorstyrningen hur strömbegränsningen är inställd. Kan hända att den får för lite ström.
http://reprap.org/wiki/Pololu_stepper_driver_board
(Vet inte vad det är för stegmotordrivare på din skrivare men det kanske finns någon info på länken ovan.

Kolla även så temperaturen på extrudern stämmer överens med vad 3d skrivaren mäter annars kan det vara som NULL skrev att skalan är förskjuten?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

SeniorLemuren skrev:Enligt spec. för denna skrivare så är max temp angiven till 240 grader C. Vid temperaturer över detta så kan det bli problem med att filamentet fastnar i teflonröret. Sak man skriva med filament som kräver högre värme skall man använda en "Hotend All Metal" i stället.
Jag läste nån spec på MK8 extrudern att den klarade upp till 280 (tror jag det var) men geetech verkar mycket riktigt skriva att man inte bör överskrida max 240 grader utan att byta teflonröret.

Ska testa 240 men jag tror inte det kommer att funka så bra.

..Vill gärna ha hem mina nya munstycken också, halvjobbigt att rensa, enklare att byta :)


Angående strömbegränsningen har jag inte ändrat, det var förinställt, men kanske skulle justera lite..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Efter att ha skrivit ut en hel del med PETG så tänkte jag göra ett försök med PLA igen, alltså samma rulle vita PLA som innan.

passade på att byta munstycke, mest för jag inte orkade göra rent det gamla just nu, men satte dit ett likadant 0.3mm mässing.

Men what ? nu skriver den ju om inte perfekt.. nästintill, typ lika bra som med PETG ?? även med exakt samma projekt som jag skrev ut innan ?

Jag fattar ingenting.

Däremot blir det lite problem med vissa utskrifter att dom böjer sej och har sej under själva utskriften, har delvis löst det med en bordsfläkt men..

Dessutom släpper utskrifternas första lager gärna från bordet och så böjs tunna kanter och sånt upp och det blir pannkaka. Jag kör med 60 grader och "grundar" med citron, vilket hjälper delvis men inte helt.


Annars blir det riktigt bra nu. Speciellt mer solida saker, skrev ut en trapdoorlucka till en Amiga 600, blev riktigt bra.


Angående att tappa steg så verkar det mer vara att extruderns motor hackar till, osäker på om den rappar på filamentet eller tappar steg, detta händer nästan enbart de första minutrarna, och man kan känna på filamentet att det rycker.. när man skrivit ut ett tag försvinner problemet.. skumt ?

Ska jag försöka justera upp strömbegränsningen eller är det nåt helt annat ?



..Och sen, vad använder ni för slicer ? jag har testat ett antal nu.. den jag ogillar minst är slic3r, men den saknar funktionalitet att rotera objekt i alla plan exempelvis, dessutom rä den lite instabil.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av jockwe »

Vad gött att det funkar bra nu! :) Kanske var något litet smutskorn som låg ivägen? Dom kan tydligen vara väldigt svåra att få bort från munstycket..

Jag har själv ofta problem med att saker släpper från bädden speciellt när jag försöker printa lite större grejer. Något som ibland hjälper är att slå på "Brim" vilket expanderar det första lagret utåt och objektet printas på en större platta och därmed får större fästyta mot bädden. Det släpper ju gärna i skarpa hörnor annars. Vet inte ifall denna funktionen finns på alla slicers men i kisslicer finns det.

Det där med att extrudermotorn rycker till vet jag inte vad det beror på men kanske tappar den ett steg eller två. Men eftersom resultatet ändå blir bra nu så hade jag inte oroat mig så mycket över det :)

Mvh Jocke
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du inte glasskiva? Sätt värmen till 70 grader och förvärm plattan så den blir ordentligt uppvärmd. Temperaturmätaren visar ju ganska snabbt inställd temperatur men glasskivan har inte hunnit bli varm när inställd temp har uppnåtts, jag brukar slå på plattans värme minst 5-10 minuter före start av utskrift.

Skippa citronen, gör i stället, som jag tidigare skrivit, rent glaset med 50/50 vatten/rödsprit. Fläkta absolut inte på utskriften de första 10 lagren då varpar den och lossnar eftersom fläkten kyler ner glaset. Jag använder inte fläkt överhuvudtaget vid PLA om det inte är så att jag har långa överhäng, då kan det vara bra att kyla så att överhängen inte hänger ner.

Skillnaden mellan 60 och 70 grader har för mig visat sig viktigt. Vid 60 grader vill utskriften inte riktigt fästa medan den vid 70 grader sitter som berget. och går inte att ta loss utan att jag sprutar på lite sprit/vattenlösning och väntar 10 sekunder och jag använder nästan aldrig brim-funktionen
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av SeniorLemuren »

Glenn skrev: Angående att tappa steg så verkar det mer vara att extruderns motor hackar till, osäker på om den rappar på filamentet eller tappar steg, detta händer nästan enbart de första minutrarna, och man kan känna på filamentet att det rycker.. när man skrivit ut ett tag försvinner problemet.. skumt ?
.
Det låter som om det är extruderns drev som hoppar över. Det brukar bero på att temperaturen är för låg i hotend så motståndet blir för stort. Att det slutar hacka efter en stund kan ju bero på att hela hotend-delen har blivit ordentligt uppvärmd och inte bara munstycket där tempgivaren sitter. Gör likadant här som med plattan, sätt på extrudervärmen lite tidigare innan du startar utskriften så att temperaturen hinner jämna ut sig i hela hotend.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

jockwe skrev:Vad gött att det funkar bra nu! :) Kanske var något litet smutskorn som låg ivägen? Dom kan tydligen vara väldigt svåra att få bort från munstycket..
Skumt bara att det blev så precis när jag bytte filament från det medföljande (PLA) till det jag hade köpt, och sen bra igen när jag bytte till PETG ? ..skuumt..

Men jag är glad att det funkar nu.
Jag har själv ofta problem med att saker släpper från bädden speciellt när jag försöker printa lite större grejer. Något som ibland hjälper är att slå på "Brim" vilket expanderar det första lagret utåt och objektet printas på en större platta och därmed får större fästyta mot bädden. Det släpper ju gärna i skarpa hörnor annars. Vet inte ifall denna funktionen finns på alla slicers men i kisslicer finns det.
Aha, jag har inte förstått vad det är.. beror lite på vad man printar om det passar dock.
SeniorLemuren skrev:Har du inte glasskiva? Sätt värmen till 70 grader och förvärm plattan så den blir ordentligt uppvärmd. Temperaturmätaren visar ju ganska snabbt inställd temperatur men glasskivan har inte hunnit bli varm när inställd temp har uppnåtts, jag brukar slå på plattans värme minst 5-10 minuter före start av utskrift.
Ah, just ja, det har jag inte tänkt på, att tempen inte mäts på glaset, så det kan ju vara ett problem.
Skippa citronen, gör i stället, som jag tidigare skrivit, rent glaset med 50/50 vatten/rödsprit. Fläkta absolut inte på utskriften de första 10 lagren då varpar den och lossnar eftersom fläkten kyler ner glaset. Jag använder inte fläkt överhuvudtaget vid PLA om det inte är så att jag har långa överhäng, då kan det vara bra att kyla så att överhängen inte hänger ner.
Började med isopropanol+vatten, men tyckte citronen funkar bättre.
Skillnaden mellan 60 och 70 grader har för mig visat sig viktigt. Vid 60 grader vill utskriften inte riktigt fästa medan den vid 70 grader sitter som berget. och går inte att ta loss utan att jag sprutar på lite sprit/vattenlösning och väntar 10 sekunder och jag använder nästan aldrig brim-funktionen
Ja, har testat både 65 och 70, då är det lögn i helvete att få loss grejerna, 60 grader valde jag för att då brukar dom sitta bra när det är varmt, men ändå lossa när glaset kallnar.

..Men jag har ju förvisso problem med släpp i hörn..


Ett annat problem jag har är att få loss supportmaterialet, det sitter som fanken, och är det nåt med runda former händer det att man får med en bit av det som ska vara där när mn bryter loss det, inte kul.

Ska försöka fixa en exempelbild..

En annan sak är att "hängande" saker ofta blir väldigt.. vad ska man säga.. ojämna.. kan försöka fixa en bild på det med. ibland ser man även på jämna ytor att några lahgr lixom "svajar".
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Här ser man ju tydligt problemet med både att supportmaterialet fastnar, att det bryts bort bitar, och lite att det "ringlar"..
20180106_031650.jpg
Här ser man tydligt hur det blir på "överhäng"
20180106_031632.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av NULL »

Har du det så att fläkten går en stund efter utskriften är klar?
(tills tempen på munstycket är under 100 grader)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Båda fläktarna (en vid styrkortet och en på hotenden) går max hela tiden, osäker om det ska vara så men M-kommandona för att styra fläktarna verkar inte göra någon skillnad.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av NULL »

Och den på hotenden går medans plasten svalnar?
Skriv svar