Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Inlägg av LHelge »

Har prövat alla möjliga fabrikat av tejp som underlag för PLA-utskrifter. Vissa fäster plasten på, men tejpen släpper från bädden, andra fäster bra på bädden men då släpper istället utskriften från tejpen.

Clas Olssons 30-8819 är överlägset bäst hittills, inte råkat ut för en enda deformerad utskrift sedan jag började använda den.

Enda nackdelen är att det fäster så otroligt bra att det inte går att få bort den färdiga utskriften utan att förstöra tejpen, så det behövs ett nytt lager varje gång.

.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du inte har värmeplatta, investera i en sådan, så slipper du problemen. Annars så köpte jag tidigare min blåa tape från ebay. Den fungerade bra och var billig. Nu skriver jag ut PLA direkt på glasskivan som jag lagt ovanpå värmebädden 60 grader celsius.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Inlägg av LHelge »

Jo, har beställt en värmeplatta från eBay till nästa bygge, det som jag skriver ut delar till på gamla skrivaren. För att få de större delarna att funka utan för mycket warping fick jag mecka ihop en värmeplatta av delar från skrotlådan. Kan lägga upp lite bilder på den ikväll, platsar definitivt här...

.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Inlägg av GeekJoan »

Så där höll jag också på förut. Tejp och massa skit på bädden. Buildtak är lösningen.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Inlägg av LHelge »

Har ett ark PEI på väg till nya bygget med. Är det något liknande?

.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Inlägg av LHelge »

Här är lite bilder på min Frankenprinter med skräplåde-heatbed:

Skrivaren är en RepRap-mendel som jag byggde för 5-6 år sedan. Det har gått rätt sparsamt... ca en halv rulle PLA har gått åt fram till för några veckor sedan när jag verkligen behövde printa en grej. Sen dess har intresset vaknat till liv igen, och jag börjat bygga på en aningen modernare variant. Detta är väl närmast skrivarnas T-ford med tanke på hur utvecklingen sett ut senaste åren...
IMG_20171208_231536.jpg
För att lyckas skriva ut några större delar till den nya skrivaren insåg jag i alla fall att jag behövde en heatbed. Jag beställde en MK3 från eBay samtidigt som jag rotade lite i skräplåderna och byggde ihop detta:
IMG_20171208_232442.jpg
3 x 10 ohm 100W effektmotstånd parallellt, skruvade med lite värmepasta mot den 5 mm aluplåt som jag skriver ut på. Tungt som fan, har fått dra ned acceleration och jerk en del och man ser spår av oscillationer i utskrifterna. Ingen warping i alla fall, och den blir varm riktigt fort.

Hade dessutom inget lämpligt nätaggregat, så det fick också byggas från skrotlådan:
IMG_20171209_000543.jpg
En Ringkärna, likriktare, en gammal kylfläns och en glättningskonding. Den lyckas leverera ca 25V vid 6,5 A genom resistorerna. Jag läser av temperaturen med en termistor till RAMPS/Octoprint, men temperaturregleringen är helt manuellt genom i/ur med kontakten. Det är så mycket termisk massa i bädden, så det brukar räcka att dra upp den till ca 60° i början och sedan ge den ett par skjutsar de första lagren, sen är utskriften så stabil att man kan låta den sakta svalna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Inlägg av LHelge »

En annan intressant betraktelse. Man brukar höra att PLA är så fuktkänsligt och blir förstört om det inte ligger nedpackat i en tät påse med silikatgel. Det rullen som legat i garaget över 5 år printar alldeles utmärkt, jag upplever den till och med som bättre än den jag köpte på Kjell & co förra veckan. Fick en rulle PLA:basic från Add:north igår, ska bli intressant att se om den är någon skillnad.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Inlägg av oz9ny »

Alting var bedre i gamle dage :-)

Jeg havde også liggende en gammel rulle hvid PLA som printede utroligt godt. En sort fra samme periode kunne slet ikke printe. Den knækkede bare man rullede den af rullen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Inköpstips: Clas Olssons blåa maskeringstejp

Inlägg av SeniorLemuren »

GeekJoan skrev:Så där höll jag också på förut. Tejp och massa skit på bädden. Buildtak är lösningen.
Njaee. Skiter man i vad det kostar så kanske det är så, men annars kostar en heatbed 50-60 spänn på ebay och en glasskiva av vanligt fönsterglas kan man få tillskärd för några tior.

Sedan skriver man ut direkt på glasskivan. PLA sitter stenhårt fast ända tills glaset kallnat då lossar biten av sig själv. Har man bråttom att få lös den så sprayar man 50/50% vatten/rödsprit på glasskivan och väntar 10 sekunder så är biten loss helt av sig själv.

Det enda som krävs är att glasskivan är ren när man startar. Ett spray med blomsprutan och lite hushållspapper löser detta. En liter rödsprit räcker nästan hur länge som helst. :)
Skriv svar