kamera till Prusa. Tillfäligt löst. Ny fråga.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

under konfig i octoprint hittar jag denna ruta. När jag trycker på test så fungerar visasingen bild. Kan det var något med adressen. Skriver jag den adressen i min browser så meddelas att Webbplatsen kan inte nås. Jag öppnar ju octoprint med att skriva 192.168.0.101 inte webcam.
streamtest.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: kamera till Prusa

Inlägg av tecno »

Om du har loggat in i OctoPrint och du kan köra test enligt det du visar så bör ju allt fungera som det ska.
Det gör det hos mig och jag har USB WEB kamera modell billig.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: kamera till Prusa

Inlägg av tecno »

SL1.PNG
SL2.PNG
SL3.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag kan klicka på test och får upp texten "If you see your webcam......." Men jag ser inte någon webcam. Det är blankt.

Jag börjar misstänka att det hänger ihop med ett annat problem som visat sig. I konfigurationen på pajen har jag angivit ett hostnamn "octopi" för att slippa skriva IP-nummret varje gång programmet skall startas. Detta funkar inte.

I routern kan man se namnet och om jag kör "Angry IP-scanner" så visas det tillsammans med ipnummret. Men när jag skriver octopi.local så får jag felmeddelandet : Det gick inte att hitta DNS-adressen till servern för octopi.local. AD-block och brandvägg är avstängd. Det har gått troll i alltihop. :oops:
tplink.JPG
ipnummer för octopi.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: kamera till Prusa

Inlägg av lillahuset »

Testa först att pinga pajens IP och sedan pajens namn. Funkar det med IP men inte med namn så behöver du berätta för din windowsburk vilket IP som hör ihop med namnet. Hur man gör det har jag lyckligen förträngt.


Edit: Ser nu att du använder DHCP för pajen. Jävligt opraktiskt tycker jag. Servrar brukar vara enklast att ha på fasta adresser.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Att det blivit DHCP beror på att jag slaviskt försökt att följa de insallationsbeskrivningar jag funnit på nätet för att eliminera ytterligare felkällor. Nästa steg när allt fungerar som det skall så är planen att använda tjänsten NO-IP för att komma åt skrivaren från internet och då kanske man bör/måste? sätta fasta adresser internt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: kamera till Prusa

Inlägg av tecno »

hostnamn "octopi" för att slippa skriva IP-nummret varje gång
Var har du fått detta ifrån?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Om jag pingar på octopi så får jag svar. Om jag skriver 192.168.0.101 i adressfältet på chrome så startar octoprint. Om jag skriver octopi i adressfältet på chrome så hamnar jag i google sök? Google vet ju inte att octopi är en adress så hur skriver man? Har testat med localhost/octopi och får då meddelandet att objectet hittas ej, så hur skall man skriva i adressfältet?
ipconfig ping octopi.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Besvara mig själv här. Man skriver naturligtvis "http://octopi" Faan vad jobbigt det är att bli gammal och trög. :( Men ibland ramlar pengen ner av sig själv efter en stund. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: kamera till Prusa

Inlägg av tecno »

Tja, här fungerar det inte med det! Detta har med DNS att göra. Men varför i hela friden kan du inte skriva IP numret och sedan bokmärka sidan = enkelt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Eftersom det är nödvändigt att logga in i pajen med putty. Där kan du inte bokmärka något. Jag har under denna felsökning kanske öppnat putty 100 ggr nu och det är betydligt enklare att skriva bara octopi istf. hela numret.

Självklart är det enklare att skriva octopi när jag vill start octoprint. Jag har en bokmärkesuppsättning på min dator som innehåller 50 talet mappar med en massa bokmärken så det går fortare även där att skriva octopi i stället för att leta bland mapparna. Det funkar nu, jag fick gå in i datorns HOSTS-fil och lägga till adressen. :)

Så nu återstår att hitta varför inte kameran funkar. Puhh.

Hittade kameran med hjälp av lusb. (GEMBIRD.) Så den har ju pajen hittat.
lusb.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Hittade denna fil på pajen.
webcamlogerror.JPG
Där klagas på '\r' command not found??

Man kan även se 2 olika configurationer. Den nedersta är den jag försöker ändra i octopi.txt. Ändringen visas och sparas i octopi.txt men lik förbannat så visas samma felaktiga usb optionsi logfilen när jag startat om pajen och kollar igen. Kan filen vara korrupt utan att det syns i nano?

Edit: Jag ville testa den som visas övers fast ändra fps till 30 som anges i kameardokumentationen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: kamera till Prusa

Inlägg av rvl »

Eftersom det är nödvändigt att logga in i pajen med putty.
Det går att spara "Default Settings" eller egennamngivna inställningar i putty, så visst kan putty minnas vart du vill, bara du passar på att spara det först.
put.jpg
Jag gillar t.ex. svart på grått hellre än vitt på svart som man kan passa på att spara samtidigt när man är igång.
putty.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: kamera till Prusa

Inlägg av lillahuset »

Bifoga octopi.txt så kan vi få titta på den. Som fil alltså. Helst zippad så man kan vara säker på att inget har ändrats i överföringen.

Windows, Mac och Linux har olika konventioner när det gäller radslut som ibland ställer till det.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: kamera till Prusa

Inlägg av oz9ny »

Så lige skærm-dumpet med din USB-identifikation

Der står tydeligt og højt at dit kamera kun understøtter YUV-output!!

Så ret igen i /boot/octopi.txt så linien camera_usb_options ser ud som nedenfor

camera_usb_options="-yuv"

/Niels
Skriv svar