kamera till Prusa. Tillfäligt löst. Ny fråga.

Allt som rör 3D-skrivare.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: kamera till Prusa

Inlägg av Borre »

En skärm (och ett tangentbord) må vara något du inte bara rotar fram direkt, men sannolikt har alla dina problem, inkl. nätverksproblemet tidigare, varit betydligt mer snabblösta när du ser vad som faktiskt händer. När allt fungerar då är det sällan några problem att köra över ssh.
En skärm bara fungerar när du kopplat in den, så länge du startar Pi:n men skärmen inkopplad. Men det finns säkert undantag även där. :D
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: kamera till Prusa

Inlägg av hawkan »

Låter som ett fall för säljarens garanti

100 % satisfait ou remboursé : Remplacement à neuf ou remboursement de votre webcam USB Raspberry pendant 14 jours*.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: kamera till Prusa

Inlägg av arvidb »

SeniorLemuren skrev:De som ivrigast förespråkar Linux är dessutom väldigt tysta när man behöver hjälp. Så jag är mycket tacksam för er som försöker komma med råd.
Inte helt smart att börja med att förolämpa dem man vill ha hjälp av, och sedan kontinuerligt ösa galla över dem som faktiskt ändå hjälper en. Det väcker i alla fall inte min lust att hjälpa.

Tips: Köp en x86-dator, installera Windows, och kör något Windowsbaserat styrprogram istället (det bör väl finnas?). Sälj Raspberryn. Då får du ett system som du är nöjd med och som funkar bra för dig. (?)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Borre skrev:En skärm (och ett tangentbord) må vara något du inte bara rotar fram direkt, men sannolikt har alla dina problem, inkl. nätverksproblemet tidigare, varit betydligt mer snabblösta när du ser vad som faktiskt händer. När allt fungerar då är det sällan några problem att köra över ssh.
En skärm bara fungerar när du kopplat in den, så länge du startar Pi:n men skärmen inkopplad. Men det finns säkert undantag även där. :D
Hittade denna som legat i mina gömmor något år, oanvänd. Pluggade in den. Den lyser men ingen text. Pajen bootar dock utan problem.
Har även testat och lyckats ändra i sudo nano /boot/octopi.txt till de värden som föreslagits. Testade även med det defaultvärde som var från början.
webcam stream not loaded.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon som kan ge ett tips på en version av Linux till pajen som har drivrutiner klara att ta emot den LCD jag länkade till. Skulle vara intressant att se om den fungerar direkt. Kanske det saknas något i octoprint för att den skall funka. Ytterligare 5 timmar har passerat till att krypa omkring i Linux arsle. :rofl
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: kamera till Prusa

Inlägg av Mickecarlsson »

Den LCD du länkade till förutsätter att den dist du installerade på sd-kortet är för GUI, är det endast en textbaserad dist startar den inte displayen.
Jag kopplar in mina pajer på min tv via hdmi när jag konfar den.

Edit: Så nu att du frågade efter en dist som klarar displayen. Skippade det så länge, koppla in den via hdmi (som jag hoppas du har).
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

arvidb skrev:
SeniorLemuren skrev:De som ivrigast förespråkar Linux är dessutom väldigt tysta när man behöver hjälp. Så jag är mycket tacksam för er som försöker komma med råd.
Inte helt smart att börja med att förolämpa dem man vill ha hjälp av, och sedan kontinuerligt ösa galla över dem som faktiskt ändå hjälper en. Det väcker i alla fall inte min lust att hjälpa.

Tips: Köp en x86-dator, installera Windows, och kör något Windowsbaserat styrprogram istället (det bör väl finnas?). Sälj Raspberryn. Då får du ett system som du är nöjd med och som funkar bra för dig. (?)
Varför jag försöker lösa detta med octoprint framgår i en tidigare tråd där jag fick rådet av flera medlemmar att använda just octoprint för det var väldigt enkelt och krävd överhuvudtaget inte att man behövde krypa upp i Linuxarslet. Men den tråden kanske du missat. Att jag kastar galla över dem som försöker hjälpa mig håller jag inte med om. Däremot kastar jag av förståeliga skäl en hel del galla över Linux.

Roligt att du orkade in i denna tråd. Inte för att hjälpa till utan för att förklara att du är en lättstött typ som förmodligen inte har något övrigt att komma med mer än negativ kritik. Om du lägger märke till att jag skickar med en och annan gul gubbe i mina utbrott så kanske du kunde förstå att det jag skriver är med en glimt i ögat och inte fullt så allvarligt som du uppfattar det.

Ett av mina tidigare inlägg visar vart jag står.
Ber om ursäkt för mitt språk. Jag är mycket tacksam för all hjälp. Mitt problem är att man blir lätt frustrerad när man har hållit på i 20 timmar för att få igång en ganska enkel sak och det bara krånglar. Nu var jag inne och lyckades ändra de parametrar du föreslog och startade sedan om pajen. Nu får jag återigen ingen som helst kontakt med den. Någon har föreslagit att jag skall hänga på en display på den men bara tanken på att försöka få ännu en funktion att fungera får mig att svettas. För övrigt så är ju en disply inget man bara rotar fram omedelbart och jag vill ju naturligtvis ha i gång detta så jag kan köra skrivaren via datorn nu. Det som retar mig mest är väl alla tidigare diskussioner om vad lätt och bra Linux är. Det är ju bara nys alltihop. De som ivrigast förespråkar Linux är dessutom väldigt tysta när man behöver hjälp. Så jag är mycket tacksam för er som försöker komma med råd. Nu skall jag återigen lägga in en ny image på ett nytt SD-kort. Får se hur det avlöper. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Mickecarlsson skrev:Den LCD du länkade till förutsätter att den dist du installerade på sd-kortet är för GUI, är det endast en textbaserad dist startar den inte displayen.
Jag kopplar in mina pajer på min tv via hdmi när jag konfar den.

Edit: Så nu att du frågade efter en dist som klarar displayen. Skippade det så länge, koppla in den via hdmi (som jag hoppas du har).
Ok, jag tror jag har en HDMI kabel någonstans. Funkar det bara att plugga in och köra oavsett vilken dist man har så låter det ju enkelt. Skall genast börja rota i lådorna. :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: kamera till Prusa

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, det ska funka direkt. Och när du ändå letar fram en hdmi-kabel, leta upp ett USB-tangentbord också, då blir det mycket enklare.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: kamera till Prusa

Inlägg av arvidb »

SeniorLemuren skrev:Roligt att du orkade in i denna tråd. Inte för att hjälpa till utan för att förklara att du är en lättstött typ som förmodligen inte har något övrigt att komma med mer än negativ kritik.
*LOL*

Jag försökte faktiskt hjälpa till, genom att förklara varför jag inte fick lust att hjälpa dig med Raspberryn - kritik som du kanske skulle kunna lära dig något av? - och genom att påminna om att det nog finns en helt annan lösning där du inte behöver slåss med ett system som du hatar.

Men du gör förstås som du vill, det är din skrivare och din tråd. Jag har inga problem med det egentligen.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: kamera till Prusa

Inlägg av Borre »

Den där LCD kräver antagligen mer än att koppla in den och knappast något Linux sköter själv bara sådär.

Jag tog för givet att du förstod det var en skärm kopplad till HDMI-utgången som menades. Och som sagt, koppla in ett tangentbord också. Det är två saker som underlättar väldigt mycket och som fungerar direkt, om inte är det sannolikt annat fel..

Dist med GUI är inget som behövs, utan det så startar och visar skärmen terminalen/commando line likt putty visar.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: kamera till Prusa

Inlägg av oz9ny »

Octoprint virker out-of-the-box med det originale RaspberryPi camera!

Jeg har nu prøvet at installere 2017-06-21-octopi-jessie-lite-0.14.0.img (seneste octopi) på både en rpi2 og en rpi3, lavet ændringen i /boot/octopi.txt og mit billige 2$ camera virkede i begge tilfælde uden andre ændringer.

/niels
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: kamera till Prusa

Inlägg av Borre »

Ja med Raspberry Pi kamera ja, men TS har en random USB-kamera.

Edit, jaha du använder en USB variant också, jaja, varför blanda in original raspberry pi kamera då..
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: kamera till Prusa

Inlägg av oz9ny »

Fordi den gamle mand ikke kan få sit billige kamera til at virke:-)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag hade tyvärr ingen HDMI-kabel. Så jag kan inte kolla eventuella felmeddelanden från pajen just nu.

Jag kollade en video där man konfigurerar en kamera. Men filen som ändras ligger i /root/bin och heter webcmd. Den ser likadan ut som /boot/octopi.txt i(~16:50 min) in på videon. När jag försöker öppna webcmd på min paj så öppnas bara en tom fil på /root/bin. Kan det var något?
Skriv svar