kamera till Prusa. Tillfäligt löst. Ny fråga.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

kamera till Prusa. Tillfäligt löst. Ny fråga.

Inlägg av SeniorLemuren »

Köpte en kamera USB Raspberry Pi 2 / 3 / ZERO A / B / B+ Webcam Video 640x480 plug & play för att kunna kolla min DIY Prusa i3 när den skriver från datorn.

Kör med OctoPrint och har pluggat in kameran i en USB-port på pajen. Inte faan ser jag någon bild från kameran, det var i och för sig inte väntat med hänseende till det faktum Linux är inblandat. Plugg and Play. Tillåt mig hånskratta. Jag testade kameran i Win7. Där funkade den direkt utan att jag behövde göra något.

Det enda som hände i Octoprint var att ett svart fönster visades i 5 minuter som meddelade att Webcam Stream Loading. Sedan stoppades min utskrift, munstycket kokade ihop och jag fick tillbringa en fucking halvtimme med att rensa munstycke och ställa in skrivarhöjden. Där är jag nu.

Min fråga till Linuxmupparna är vad göra och vart tog plugg and play väegen?
webcam streaming.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 29 november 2017, 15:51:01, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Besvarar mig själv lite då eftersom ingen Linuxmupp är vaken på Fredagskvällen. Kan jag följa denna installation för att få igång USB-kameran, eller är det att lägga ut onödigt arbete på Linuxskiten. :doubt:

Vart får jag fswebcam package i från, finns den i min installation från octoprint?
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: kamera till Prusa

Inlägg av Jugge »

sudo apt-get install fswebcam

Prova detta.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Så där ja. Nu är man inne i rövhölet på Linux.
prövade sudo apt-get install fswebcam och fick följande meddelande.
install usb camera.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: kamera till Prusa

Inlägg av ecenier »

Prova med en "apt-get update" först.
Om du tittar på felmeddelandet och går in på adressen där paketet ska finnas, så finns inte paketet (libgd3_2.1.0-5+deb8u9_armhf.deb),
http://mirrordirector.raspbian.org/rasp ... _armhf.deb

men det finns ett paket med nuffran (libgd3_2.1.0-5+deb8u11_armhf.deb),
http://mirrordirector.raspbian.org/rasp ... _armhf.deb

Därför misstänker jag att du inte gjort en apt-get update innan som uppdaterar cachen som innehåller referenser till de senaste versionerna av paketet.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: kamera till Prusa

Inlägg av Jugge »

Har du kört
sudo apt-get update
och
sudo apt-get upgrade
Ibland behövs det innan en installation.
Om inte det fungerar har jag inga fler ideer
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

ecenier skrev:Prova med en "apt-get update" först.
Om du tittar på felmeddelandet och går in på adressen där paketet ska finnas, så finns inte paketet (libgd3_2.1.0-5+deb8u9_armhf.deb),
http://mirrordirector.raspbian.org/rasp ... _armhf.deb

men det finns ett paket med nuffran (libgd3_2.1.0-5+deb8u11_armhf.deb),
http://mirrordirector.raspbian.org/rasp ... _armhf.deb

Därför misstänker jag att du inte gjort en apt-get update innan som uppdaterar cachen som innehåller referenser till de senaste versionerna av paketet.
Längre in i Linux rövhål. Jag körde sudo apt-get update då fick jag detta,
sudo apt-get update.JPG
sedan körde jag en ny sudo get-install fswebcam då hängde sig skiten här: Väntade i 15 minuter, inget hände.
nytt försök.fswebcam.JPG
Efter det fösökte jag med sudo apt-get upgrade också. Då låste sig skiten här.. Gick från 0 till 32 procent sedan tvärstopp i 15 minuter innan jag bröt. Nu jävlar är det krig mot Linuxhelvetet.
sudo apt-get update-1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: kamera till Prusa

Inlägg av oz9ny »

fswebcam er ikke nødvendig og kan derfor fjernes hvis du allerede har installeret.

Fjern fswebcam
sudo apt-get update
sudo apt-get remove fswebcam


Dette link giver et hint som virkede for mig i første forsøg : http://www.wabbitwanch.net/blog/?p=1787

Den simple løsning er at tilføje to linier til filen /boot/octopi.txt

sudo nano /boot/octopi.txt

.. jeg indsatte efter linien #camera="auto"
camera="usb"
camera_usb_option="-r VGA -y"

Mit usb-camera er et 2$ noname.
skrivebordstest.PNG
/niels
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Jugge skrev:Har du kört
sudo apt-get update
och
sudo apt-get upgrade
Ibland behövs det innan en installation.
Om inte det fungerar har jag inga fler ideer
Tack för all goda råd alltså. Efter att ha kört sudo apt-get upgrade som hängde sig så kommer jag nu inte alls i kontakt med pajen. Kollar jag i routern så finns den där med sitt ip-nummer men putty får ingen kontakt. Jag har startat om pajen men inget hjälper. Nu är jag så djävla långt upp i rövhålet på Linux så jag ser ut mellan tänderna på faánskapet. Är det ingen som riktigt vet hur detta funkar. Sitter ni och gissar vilt eller hur ligger det till?

Har inte testat oz9ny förslag ännu eftersom jag inte kan komma i kontakt med pajen. Är det någon som kan komma med en lösning som funkar nu eller skall jag anse att Linux är värsta skiten som bara skall begravas ihop med sina nördar och glömmas bort för alltid. Jag gjorde ett seriöst försök för några år sedan och konstaterade redan då att detta är det värsta som hänt i datorvärlden.

Jag ville ge det en ny chanse eftersom jag trodde det har hänt positiva saker, men det verkar vara samma skit idag. En massa glada amatörer som försöker få till ett operativsystem som bara riktiga nördar kan hantera hjälpligt efter oändliga try and error. :D
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: kamera till Prusa

Inlägg av Mickecarlsson »

Koppla på en skärm till pajen, då ser du vad som händer.
Min gissning är att ditt SD-kort har blivit korrupt, då blir resultatet det du upplever nu.
Räddningen är att installera ny image på kortet.
Din inställning till Linux kan jag tyvärr inte hjälpa dig med :D men det finns många här på forumet som har stor vana av Linux och Raspberry inklusive mig, och tillsammans ska vi nog få fart på det.
Jag har tre i drift här hemma och jag tror det snurrar 5 virtuella Linux i min Hyper-V, jag har inte räknat dom på ett tag :D
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: kamera till Prusa

Inlägg av svanted »

var är det för dist du har på pajjen?
har du utökat filsystemet på kortet? det är det första man ska göra.
det kan annars vara ont om plats för att uppdatera, eller installera öht.
du borde kunna utröna det med en skärm inkopplad direkt på den.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

I mitt första inlägg står octoprint.
Det första man gör är inte att utöka filsystemet.
Change the password using the passwd command. You do not need to expand the filesystem, current versions of OctoPi do this automatically.
Jag har i alla fall lagt in en ny image på kortet och har kontakt med pajen via putty. Då halkade jag in i Linux arsle igen när jag skall använda den supermoderna editorn i Linux. :shock: Hur faan gör man. Finns det någon högskolekurs för att lära sig hur man använder spektaklet? :doh: Eller i alla fall kanske en länk till en handledning. Tydligen så skall jag ändra raderna camera och camera_usb_options på något vis enligt oz9ny. :rofl
raspberry idioteditor.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: kamera till Prusa

Inlägg av oz9ny »

Nano for dummies

http://www.raspberry-pi-geek.com/howto/ ... tor-Basics


så start nano

sudo nano /boot/octopi.txt

Da begge linier er inaktive "#" tegnet betyder kommentar og ignoreres derfor!

Så du kan bare skrive de to linier fra mit tidligere indlæg der hvor markøren står.

Derefter trykker du på ctrl-tasten og x-tasten

nano spørger om du vil gemme (save) ændringerne, så tryk på y (står for yes = ja)

Genstart pi'en

sudo reboot

Det var det

/Niels
PS Iøvrigt tal pænt. Man mister lysten til at hjælpe :-)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Hittade erforderlig hjälp på youtube för att använda stenåldersyxan och editera nödvändig text. Vill minnas att jag använde något liknande för 40 år sedan i persondatorernas begynnelse.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

oz9ny skrev:Nano for dummies

http://www.raspberry-pi-geek.com/howto/ ... tor-Basics


så start nano

sudo nano /boot/octopi.txt

Da begge linier er inaktive "#" tegnet betyder kommentar og ignoreres derfor!

Så du kan bare skrive de to linier fra mit tidligere indlæg der hvor markøren står.

Derefter trykker du på ctrl-tasten og x-tasten

nano spørger om du vil gemme (save) ændringerne, så tryk på y (står for yes = ja)

Genstart pi'en

sudo reboot

Det var det

/Niels
PS Iøvrigt tal pænt. Man mister lysten til at hjælpe :-)
Ber om ursäkt för mitt språk. Jag är mycket tacksam för all hjälp. Mitt problem är att man blir lätt frustrerad när man har hållit på i 20 timmar för att få igång en ganska enkel sak och det bara krånglar. Nu var jag inne och lyckades ändra de parametrar du föreslog och startade sedan om pajen. Nu får jag återigen ingen som helst kontakt med den. Någon har föreslagit att jag skall hänga på en display på den men bara tanken på att försöka få ännu en funktion att fungera får mig att svettas. För övrigt så är ju en disply inget man bara rotar fram omedelbart och jag vill ju naturligtvis ha i gång detta så jag kan köra skrivaren via datorn nu. Det som retar mig mest är väl alla tidigare diskussioner om vad lätt och bra Linux är. Det är ju bara nys alltihop. De som ivrigast förespråkar Linux är dessutom väldigt tysta när man behöver hjälp. Så jag är mycket tacksam för er som försöker komma med råd. Nu skall jag återigen lägga in en ny image på ett nytt SD-kort. Får se hur det avlöper. :)
Skriv svar