Filtrering av partiklar och gaser från 3d skrivare?

Allt som rör 3D-skrivare.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Filtrering av partiklar och gaser från 3d skrivare?

Inlägg av malman »

Har insett att jag behöver filtrera eller ventilera bort gaser och partiklar från 3d-skrivaren på jobbet.

För PLA är det inget större problem, men har börjat labba med ESD-varianter av ABS och PETG och en dag i den miljön gav huvudvärk....
För att ha koll på progress och kunna korrigera ev problem har jag skrivaren på kontoret.
Då vi jobbar med elektronik finns tillgång till lödrökfilterapparatur, typ flyttbara filtronic aggregat.

Grunnar på om ett dylikt aggregat skulle vara lösningen i mitt fall.

Hanterar ett sånt filteraggregat, med hepa och kolfilter allt som behöver bort ur luften från 3d-skrivar processen..

Någon här med erfarenhet i frågan?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Filtrering av partiklar och gaser från 3d skrivare?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Efter att ha kört under en kortare tid anser jag att frågan är viktig. Och jag har ändå en kapslad skrivare.
Men ett utsug för också med sig insug och värmetransport!
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Filtrering av partiklar och gaser från 3d skrivare?

Inlägg av malman »

Efter att ha letat lite och grunnat så blir nu planen att skaffa ett Toten 18u 600x600 bordsrack och bygga in vår prusa i3mk2. Dustin, komplett eller dylikt.

Filtronic har visst blivit Weller numera, och på den tyska sidan har de förslag på att somliga av deras enheter är lämpliga för att ta restprodukterna från 3d-utskrifter så principen att använda lödrök-filter verkar gångbar.

Dock är deras filter lite väl klumpiga så efter lite sökande får det nu bli Metcal filter, HEPA E12 plus gasfiltet med aktivt kol, FM-BVX som är ca 185mm i kvadrat och ca 110mm högt. Plus löst förfilter.
Blir en egen infästning med en Ebm-papst centrufugalfläkt att jaga ur luften ur lådan.

Utöver det blir det en 100 graders kaffebryggartermostat i taket på racket som får fimpa inkommande kraft om det blir onormalt varmt i racket. Sen är frågan om 100 grader är rätt val, men det vår väl tiden visa.

Rack 2500
Filter 850
Fläkt 560
Övrigt några hundralappar

Totalkostnad typ 5000 (ex mums)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Filtrering av partiklar och gaser från 3d skrivare?

Inlägg av tecno »

Jag har ett rackskåp stående, ca 1.20 högt om det kan vara nåt. Finns en del skenor och annat bös också.

http://elektronikforumet.com/forum/down ... php?id=124

http://elektronikforumet.com/forum/view ... ksk%C3%A5p
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Filtrering av partiklar och gaser från 3d skrivare?

Inlägg av malman »

Tack för erbjudandet,
Men det blir ett tätt rack med glasdörr mm... å jobbet får stå för fiolerna...
Å råkar man vara anställd på en stor koloss så är det svårt att köpa saker annat än från ’sk godkännda leverantörer’ (dont get me started)......

:?
Skriv svar