DIY Prusa i3 till dubbla Bowden.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

DIY Prusa i3 till dubbla Bowden.

Inlägg av SeniorLemuren »

Efter att ha kollat runt en hel del på nätet så har jag förståt att den viktminskning som man får genom att byta ut den traditionella extrudern där matningen sitter på X-axeln mot en Bowden-lösning ger en mycket betydelsefull viktminskning så har jag bestämt mig för att satsa på det.

Nu vill jag ju emellertid ha dubbla bowden och då uppträder 2 problem. Det ena är ju att om jag sätter båda extruder tillsammans så försvinner nästan viktfördelen. Nästa problem är att det är mycket svårt att ställa in munstyckena så att de inte skrapar och stör varandra. Skall man skriva ut med 0.1 mm lagerhöjd så måste ju munstyckena stå på i stort sett exakt samma höjd för att inte släpa i.

Den smartaste lösningen jag hittat på nätet är Dual Parking Extruders Visserligen väger ju "kopplaren" något, men totalvikten som skall röra sig blir mindre än 2 st fläktbestyckade Bowden. Den stora fördelen är ju att den overksamma extrudern är helt ur vägen.

En av frågorna som dyker upp är hur man får tag i de tre signalerna till reläkortet som man behöver. Mitt styrkort har endast 3 lediga pinnar ut, det är max ändlägena för x,Y,Z som inte användes. Kan man få tillgång till dessa signaler på ett lätt sätt i Marlin för att manövrera magneterna på "kopplaren"
dual parking.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.