Testutskrift FLashforge Finder konsigt första lager

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Testutskrift FLashforge Finder konsigt första lager

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag testade att skriva ut denna pyramid https://www.thingiverse.com/thing:8757
Den svarta är printad med Torwell Premium PLA
Den vita är printad med filamentet som följde med Findern (Clas Ohlson-varianten).
Resultatet är för mitt otränade öga väldigt lika.
Me, om jag vänder på dom så ser man tydligt att något händer i första lagret. Det ser ut som om det bildas ”kanaler” i pladten. Varför undrar jag?
Jag använder Buildtak i stället för det som följde med till skrivaren. Och den är helt slät.
7947F875-2AFB-4F07-A3C9-C2E992640421.jpeg
Här är botten på dom
3CD3785F-D77E-4135-96C5-B553B84DCB99.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Testutskrift FLashforge Finder konsigt första lager

Inlägg av SeniorLemuren »

Det beror antagligen på att vidhäftningen är dålig så att det släpper på vissa ställen, kanske du har för stort spel på första lagret. Jag ställer in avståndet genom att placera ett vanligt skrivpapper mellan glaset och extrudermunstycket och skruvar upp så att jag känner ett litet motstånd när jag drar papperet fram och tillbaka, detta gör jag i alla 4 hörnen.

Vad har du för underlag. Jag skriver ut på glas när jag skriver med PLA. Glaset tvättar jag av med en blommspruta fylld med 50% rödsprit 50 % vatten och torkar av med hshållspapper. Temperaturen på plattan 60-70 grader. Det sitter berghårt. För att få loss det sprutar jag lite av blandningen på glaset då släpper det inom 10 sekunder på grund av olika krympning mellan glas och plast. Eller så väntar man tills det kallnat av sig själv, då ligger beten löst.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Testutskrift FLashforge Finder konsigt första lager

Inlägg av laban12 »

Bra tips för inställning av avståndet där SeniorLemuren - jag tycker att den "inbyggda" justeringen på Flashforge Finder ibland inte är helt 100! :tumupp:
Skriv svar