Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av SeniorLemuren »

Var det flera som köpte samma skrivare som jag? Den billiga med plywoodram för ca 1400 kr som levererades från Tyskland.
Jag frågar eftersom jag är trött på att gå in i menyn och ändra matninghastigheter mm manuellt varje gång jag startar om den.

Jag skulle vilja ha tag i källkoden för just den skrivaren så jag kan gå in och ändra en gång för alla. Skrev till kineserna om detta och fick en zip-fil som inte gick att öppna, därefter ingen framgång med Kina.

Bild på drivkort och skrivaren nedan.
drivkort Prusa.JPG
prusa 3D.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av JanErik »

Borde väl gå att köra Repetier-Firmware istället?
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av Xynter »

Jag hittade en Marlin-variant som fungerade utmärkt med min som ser ut att vara näst intill identisk med din.
Just nu så är den lite modifierad med de uppgraderingar jag har gjort med min, men det är inga större ändringar.

Då jag kommer hem från jobbet så skulle jag kunna skicka den till dig
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej. Det jag vill ändra är
X step/mm
Y step/mm
Zstep/mm
E step/mm
Kan inte se vart jag skulle kunna ändra det i Repetier.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av SeniorLemuren »

Xynter skrev:Jag hittade en Marlin-variant som fungerade utmärkt med min som ser ut att vara näst intill identisk med din.
Just nu så är den lite modifierad med de uppgraderingar jag har gjort med min, men det är inga större ändringar.

Då jag kommer hem från jobbet så skulle jag kunna skicka den till dig
Ok. Det är jag mycket tacksam för, jag har kollat Marlin i största allmänhet och det är ju hur många parametrar som helst som måste bli rätt. Det viktigaste är ju att konfigutationen stämmer för just det aktuella styrkortet.

Problemet är ju att om jag kör in en ny version så har jag ju ingen backup på den gamla som ligger i Ardionon nu. Vet inte om det går att ta backupp. Jag körde PIC mycket förut. Där kunde man ju ladda hem programkoden från uC och ladda tillbaka den om man ville. Kanske någon vet om det går att göra det samma med Arduinon?

Edit: Hittade kortet på en bild i google. Det är ett Geeetech GT2560 Rev A. Hittade även manualen till kortet. Där anger de länkar till källkoden. Det finns 3 länkar jag vet inte om det är olika versioner eller vad.
länkar källkod prusa.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 14 november 2017, 11:23:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av GuruX »

Vad kör skrivaren för mjukvara? Jag skulle gissa att det är Marlin.
Om så är fallet, så laddar du ned Arduino IDE och Marlin firmware. Öppna Marlinprojektet i Arduino och gör all config. Sedan flashar du din nya firmware till skrivaren.

.

Edit: tvåa på bollen...
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av Xynter »

@SeniorLemuren

Bara en lite notis gällande den programversion jag har in min skrivare så är det en lite äldre version utav Marlin, jag minns inte exakt vad det är för nummer på den nu, och den går bara att ladda upp med en äldre version utav IDE, som jag inte heller minns vad det är för version av.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av zealotry »

Om den kör något marlin-liknande så borde du kunna göra inställningar över serie-porten. Nu när du skrivaren uppkopplad mot octoprint så kommer du åt den serie-terminalen direkt från octoprints webinterface. Där ska det finnas möjlighet att göra inställninagrna och sen skriva dom till eeprom ? Alternativt kan du lägga in pre run script i octoprint som gör dom där inställningarna före varje körning. Då slipper du trixa med mjukvaran.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av JanErik »

Med Repetier-Firmware kan man väl göra inställningar i en meny i Repetier-Host.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja. Det är Marlin. Verkar hur krångligt som helst att konfigurera. När det gäller Repetier-Firmware så hittar jag ingenstans där man kan gå in och göra de inställningar som krävs, som jag visade i ett tidigare inlägg.

Jag får väl försöka att hitta någon video där man gör en liknande installation som jag måste göra. Kollar man i menyn på LCD:n så är det 23 olika maskinparametrar som skall anges så jag kan ju skriva av dem. I en nyare version går det tydligen att spara alla ändrade parametrar i Epromet. Men det menyvalet finns inte med i min version.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av SeniorLemuren »

GuruX skrev:Vad kör skrivaren för mjukvara? Jag skulle gissa att det är Marlin.
Om så är fallet, så laddar du ned Arduino IDE och Marlin firmware. Öppna Marlinprojektet i Arduino och gör all config. Sedan flashar du din nya firmware till skrivaren.

.

Edit: tvåa på bollen...
Jag har Arduino IDE redan. När jag kollade Marlin så läste jag att det var väldigt viktigt att ange rätt kod för vilken typ av styrkort man hade. Som jag tidigare skrev så gäller det ju att allt blir rätt. Laddar man ner något som inte fungera har man ju tappat originalversionen och då kan man ju ha skitit i det blå skåpet, eller i varje fall skapat sig ett jävla extraarbete.

Vis av lärdomen jag fick häromdagen när jag installerade octoprint som skulle vara så väldigt enkelt. Jorå efter sådär 2 dagar så funkar det nu. Problem uppstår gärna av orsaker man inte har en aning om från början. :)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av hawkan »

I Repetier-Host, under Config -> Firmware EEPROM configuration kan du väl ställa in steps/mm. Kan du inte spara det i eeprom, har den inget eeprom?
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av Xynter »

Här kommer filen.

Jag kan ladda upp den med IDE 1.0.6, senare versioner genererar felkoder som jag inte vet/vill/orkar fixa.

Det som jag minns att jag ändrat är temperatursensor, utskriftsstorlek, XYZ steg per mm och jag har för mig jag har ändrat rotation på E0.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Temperatursensor är frågetecken både för bädd och hotend. Ser din skrivare ut som den på min bild eller vad skiljer.? Jag vet inte hur man skall ta reda på vilken typ av tempsensorer som gäller.
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ändring av parametrar i DIY Prusa i3

Inlägg av Xynter »

Min ser identisk ut om man bortser från det jag uppgraderat.

Så om du använder den extruder/hotend-kombo som följde med så har jag för mig du ska ändra #define TEMP_SENSOR_0 från 5 till 0
Sedan bör du ändra
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80,80,400,95} // MXL, Z M8=1.25, MK8 XY 78.74
till
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80,80,2560,95} // MXL, Z M8=1.25, MK8 XY 78.74

Om storleken på utskriften har fel storlek i XY så ändrar du till
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {78.74,78.74,2560,95} // MXL, Z M8=1.25, MK8 XY 78.74

Är det så att den matar tråden åt fel håll så måste du ändra
#define INVERT_E0_DIR true // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false
Detta då jag har en bowdenmatning på min och jag höll på att flytta och byta sida på motorn några gånger så minns jag inte hur det är i originalet...

Utöver det så är jag osäker på om jag gjort några fler ändringar i koden
Skriv svar