Octoprint Dator- 3D sskrivare LÖST!

Allt som rör 3D-skrivare.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av zealotry »

Du behöver ladda ner och lägga in octoprint på ett sdkort som du sen stoppar i pajjen. Och pajen ska sen kopplas med usb till din skrivare. Läs "getting started" här och/eller kolla på filmen: http://octoprint.org/download/

Det fina med såna här färdiga och kompletta installationer av linux är att du inte behöver göra något "i linux". Octoprints interface är en hemsida som hostas på raspberryn så egentligen behöver du inte bry dig om att det kör på linux, du behöver bara lära dig octoprint. Alla inställningar görs via octoprints hemsida.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Så där ja. Då är man inne i Linuxträsket igen då. Det är inte så att jag inte kan om jag försöker, den stora tröskel jag måste över är att jag bara innerligt hatar skiten. Det kommer förmodligen att ramla in en hel del frågor som jag inte hittar svaret på i den sörja av information som finns på nätet om octoprint/Linux osv.

Första frågan som dyker upp innan jag överhuvudtaget startat installationen är:
Finns det driver till WLan 802.11n i octoprint eller måste den installeras separat?
Vilken kamera är bäst och billigast och enklast att få igång så man kan kolla utskrifterna via internet?

Snälla Linuxare jag behöver med största sannolikhet er hjälp, så ha tålamod med mig för nu är jag inne i en ond cirkel och kanske blir irriterande grinig emellanåt. Ber om ursäkt i förtid. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Octoprint Dator- 3D sskrivare HJÄLP!!!

Inlägg av SeniorLemuren »

Det verkar som om jag kan svara på den första frågan själv. Efter att ha installerat octoprint på pajen (ändrad först wpa-ssid oxh wpa-psk i filen octopi-network.txt till min router) så kan jag inte se pajen om jag kör programmet advaced IP scanner.

Så nu börjar alltså Linux-helvetet som jag förstod skulle komma. När jag ansluter pajen till 5 volt så drar den igång och blinkar en grön diod intensivt i några minuter sedan avger den en snabb blink var ~30 sekund. Så vad gör jag nu?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Octoprint Dator- 3D sskrivare HJÄLP!!!

Inlägg av SeniorLemuren »

Allt är inte Linux. Jag fick tag i octoprint på min gamla XP dator med en gammal chrome. På min win7 och nya chrome kommer jag inte åt några som helst ip.adresser inte ens min router, men på XP gick det bra. Jag kan inte använda XP-datorn utan är tvungen att komma åt octoprint på senaste chrome. Hur gör man? Jag blir galen på alla säkerhetsspärrar.

Edit: Jag har stängt av brandväggen. Testat även i opera. Vad faan är proxy. Tur att jag står på land med båten. Det är långt till sjön.
brandvägg.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Octoprint Dator- 3D sskrivare HJÄLP!!!

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag återvände efter en promenad i solen så fick jag kontakt med octoprint. Nu återstår tydligen att gå in i Linux och rota med någon skit för att SD-kortet skall använda hela utrymmet, samt att ändra defaultpasw och user i någon svart ruta som inte funkar med musen. Jävla stenålder.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Octoprint Dator- 3D sskrivare HJÄLP!!!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan inte nog upplysas att Linux inte visar några tecken (inte ens livs) under Passwordifyllnad!
Men visst är Linux bra.
Som allt annat som man kan och behärskar!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Octoprint Dator- 3D sskrivare HJÄLP!!!

Inlägg av SeniorLemuren »

Efter 7 timmars gogglande kollande på videor så har jag lyckats komma in i sudo raspi-config och där skall man klicka på "1. Expand filesystem" enligt instruktionsvideon från octoprint. Men som sagt var detta är och värsta skiten som finns. På min meny är nr 1 "Change User password." Något "Expand Filesystem" existerar inte i menyn. Se bild. Vidare så går det överhuvudtaget inte att vare sig välja från menyn eller klicka på <Select> eller <Finish> Fönstret är stendött. Nu jävlar anamma får ni Linuxfantaster komma med en förklaring på detta förbannade disaster till operativsystem. :twisted:

Edit: Ok ber om ursäkt. Jag använde musen det går ju inte i detta utmärkta operativ. Det glömde jag. Men i vilket fall som helst så finns inte menyvalet Expand Filesystem. Så hur hantera jag det?
sudo raspi-config.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Octoprint Dator- 3D sskrivare HJÄLP!!!

Inlägg av zealotry »

Står i guiden jag länkade till att man inte behöver göra expand file system, det sköter sig självt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Octoprint Dator- 3D sskrivare HJÄLP!!!

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Jag var lite korkad jag och följde installationen på videon och där fick man inte den instruktionen. I alla fall så fungerar det nu efter 8 timmars gogglande, kollande på videor, omstarter, hängningar och svärord i massor samt en promenad för att lugna ner nervsystemet. Ja, jag klarade det tillockmed utan hjälp från Linux nördarna på EF. Tackar allra ödmjukast. Denna installation stärker ytterligare mina fördomar mot detta spektakel till operativ. Tänk vad enkelt det hade varit med en sladdlös USB-sladd. :D
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Octoprint Dator- 3D sskrivare LÖST!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du har ju så bråttom unge man. Var ner i skrubben och hämtade upp några RaspBerry Pi.
Så skall OS över Och hette det Octoprint?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Octoprint Dator- 3D sskrivare LÖST!

Inlägg av SeniorLemuren »

Japp. Här är länken. Nu när jag fått fart på det så kAN JAG NÄMLIGEN FLYTTA PÅ SKRIVAREN TILL EN PLATS SOM GÖR ATT JAG KAN SOVA PÅ NATTEN NÄR SKRIVAREN JOBBAR. nÄE nu blir det smältlim på Caps Loc och en plyfa över musplattan. Jag orkar inte skriva om texten.

Egentligen borde jag sova vid denna tiden 4:30, men när jag vaknade för den obligatoriska nattpissen så blev jag varse att det bara var 4.6 grader varmt i min ombonade hydda, så jag fick sätta fyr i braskaminen och nu är jag naturligtvis klarvaken.

I alla fall så var det väl inte så rysligt krångligt just med själva installationen av octoprint. Det mesta av tiden gick åt att få nätverket att fungera och det är ju inte Linux fel. Nu har jag fått liiiite mersmak, så jag har beställt en kamera till pajen så jag kan ta timelaps på utskriften. Kanske till och med köper mig ytterligare en paj och leker lite försiktigt med nu när jag börjar bli varm ikläderna. :)
Skriv svar