Octoprint Dator- 3D sskrivare LÖST!

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Octoprint Dator- 3D sskrivare LÖST!

Inlägg av SeniorLemuren »

Vilket är den billigaste produkten för att eliminera kabeln mellan 3D skrivaren och datorn? ( DIY i3 Prusa)
Senast redigerad av SeniorLemuren 12 november 2017, 20:47:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av tecno »

Jag kör RPi över Wifi med Octoprint.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av jockwe »

Skulle med föreslå en rpi med octoprint. Tokigt smidigt att drag and droppa filer till skrivaren via webbläsaren! Men jag vet inte om det är det billigaste alternativet?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad jag är ute efter är att ersätta kabeln mellan min Prusa och min dator med en sladdlös sladd. Datorn och 3D skrivaren skall tro att det är sladden som sitter i och ingenting annat.

Inga dra och släpp eller vad som nu krävs för att få Octoprint el.dyl. att funka.

Jag kör med Cura i datorn. Prograkoden i Arduinon på skrivarens styrkort kan jag inte ändra i eftersom jag inte har källkoden till just den skrivare.
trådlös prusa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av jihe »

Kan kanske vara värt att läsa:
https://ultimaker.com/en/community/6083 ... -from-cura

Vet inte statusen för det, själv tycker jag Octoprints webbgränssnitt är en mycket bra lösning. Jag slicar i Cura på datorn, filen hamnar på nasen, och så drar jag igång med webbgränssnittet i Octoprint (som körs på en rpi som är fastskruvad på skrivaren).
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är ju inte frågan om hur jag skall få en fil till printern. Jag vill även kunna styra printern via cura.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av jihe »

Ja, läste du tråden? Som jag förstått det kan man det med den där pluginen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag läste tråden och kunde inte finna någon info om hur lätt det var, jag hatar att krångla med pluginprogram och konstigheter för att lösa ett så till synes enkelt problem.

Jag letar efter 2 st kontakter en USB typ A som passar i datorn och en USB Typ-B som passar på 3D skrivarens drivkort, som pratar direkt med varandra exakt som om de vore förbundna med koppartråd. Sen skall det bara fungera. Inga plugin och krångel. Det måste väl någonstans finnas en USB-kabel utan "kabel" kan det vara så svårt? :humm:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av jihe »

Jag är skeptisk. Bara att köra timingkritisk maskinkontroll över usb på en dator som dessutom används till annat är väl att tänja på gränserna till det anständiga egentligen. Ytterligare ett lager på det sen, njae.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Ber om ursäkt om jag är värdelös på att förklara. Jag tänker naturligtvis köra utskrifterna från minneskortet i skrivaren. Men jag vill komma åt de funktioner som nu hanteras via LCD-modulen på skrivaren. Alltså kunna jogga axlarna m.m alltså de funktioner man kan nå från Cura via USB-kabel och självklart laddas upp utskriftsfieln till minneskortet.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av zealotry »



Det där kanske är vad du söker? Har inte letat runt så mkt, kanske går att köpa på andra ställen med.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Exakt. Men problemet är att det tydligen är gammal teknik som fungerar upp till Vista. Dessutom en relativt dyr produkt.
USB är ju seriell överföring. Skulle det inte kunna vara så enkelt som att man hänger på en USB to serial adapter och en bluetooth modul på datorn och det samma på printern?
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av zealotry »

Hm ja det verkar snålt med såna här produkter, tekniskt förstår jag inte varför. Men å andra sidan finns det kanske inte trådlösa i2c eller trådade blåtandslänkar heller. Det är helt enkelt inte det som standarden är till för =)

Jag förstår vad du vill göra. Men. Det kanske är läge att ta ett steg tillbaka och överväga raspberry pi och octoprint ändå? Jag kör också det, fungerar väldigt bra. En raspberry pi kostar inte många kronor. Det är en tröskel att ta sig över att konfigurera det hela och byta sitt arbetsmönster men det tror jag helt klart du fixar på en eftermiddag.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Om det funkar med den tidigare modellen model B av pajen så har jag en liggande. Jag vill minnas att det var nära att den åkte i sjön, den blev ingen succe om man säger så. Jag är ingen älskare av Linux. Men detta var 2014, det kanske blivit bättre. Förutom den, vad behövs mer? Det sitter en WLan 802.11n i den.
pajen.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 12 november 2017, 08:38:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Trådlös förbindelse Dator- 3D sskrivare

Inlägg av tecno »

Installera OctoPi
Skriv svar