GT2560 äter 15A säkringar

Allt som rör 3D-skrivare.
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

GT2560 äter 15A säkringar

Inlägg av Xynter »

Min CTC I3-klon har börjat bränna säkringarna till värmebädden. Första gången det hände var i förrgår och jag blev lite förvånad över att det hände. Jag fick bara för mig att mäta upp bädden, den visade 0,9 ohm. Då jag kollade strömmen 0,9 ohm och ~14,5V ger så förstod jag varför säkringen gick och jag sänkte spänningen från nätaggregatet till ~12V. Den klarade en utskrift till igår och idag då jag skulle skriva ut igen så värmde den upp till ~51°C sedan gick säkringen igen.

Då började felsökningen och med det visuell kontroll och mer mätning av bädden samt kontroll av vilka värden den bör ha.
En mk3 aluminium bädd ska ligga mellan 1,4-1,6 ohm om den är kopplad för 12V. Min ligger stabilt på 0,9 ohm så någonting är inte riktigt rätt.
Visuell kontroll av bädden visade inga synliga skador och mätningar mellan olika punkter gav inga resultat som påvisar någon typ av överslag, kortslutning eller avbrott.
Jag har inte kollat resistansen då den är uppvärmd till arbetstemperatur, men jag kollade då den var ~30°C och då visade den 0,9 ohm också.

Är det någon som har haft liknande problem med sin mk3 bädd och vet vad som bör göras?
Jag gillar dock den sänkta resistansen och funderar på att fixa extern styrning om jag inte hittar något allvarligt fel.