Blender för att tillverka STL'er?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av GeekJoan »

Någon som använder Blender?
Jag har testat det nu i ca två veckor och det uppkommer ju en del frågor.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Blender för att tillverka SLT'er?

Inlägg av NULL »

Du menar .stl?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av GeekJoan »

Så klart jag menar STL'er och inte SLT'er...
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av NULL »

Nej, tyvärr inte. Det var alldeles för hög inlärningströskel på Blender.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av Glenn »

Har använt blender en del för många år sedan, en sak man kan notera är att det finns ett antal interface till det att välja på, och det är olika som är default beroende på vem som paketerat det, det gjorde i mitt fall att det i princip såg ut som två HELT olika program i windows och i linux, sen körde jag det även i MorphOS, och fick ytterligare att utseende, om än hyfsat likt linuxversionen.

Däremot tyckte jag inte det var så ologiskt, men då hade jag kört Real3D och Maya innan.


Dock är det väl sällan helt bra att använda sådana program för att skapa saker som ska bli fysiska, i alla fall inte om mått är viktiga.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av GeekJoan »

Jag är ju inte ovan vid 3d program i sig. Jobbade ju som 3d-animatör i många år och har jobbat med 3d studio, Wavefront, Alias, Maya, Softimage, XSI, mfl.

Här är en av mina första större animationer jag gjorde till Pharmacia/Upjohn. Varje bild tog över en timme att rendera och animationen var över minuten lång. Så det tog ett tag. Hade en del datorer att tillgå, men det tog nog ändå ca 3.5 månader i bara renderingstid.
eye2_stor.jpg
Det var tider det, dator, program och videodisk på hela 3 minuter kostade runt en miljon och nu snackar vi för över 20 år sen.

Denna är gjord i 3d studio år 1993, när man startade program från DOS. Har för mig att jag hade en Pentium 90 MHz... 8MB minne... uhh...
bolw_stor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av GeekJoan »

Första testet med ritplattan och zbrush. Renderat i blender:
m_gasmask.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av GeekJoan »

Fortsätter med mina tutorials och leker. Man lär sig nya saker hela tiden.
Kvällens meck.
cafe_ute2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av rvl »

Munkarna ser litet radioaktiva ut. :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av GeekJoan »

Så här dan efter så tycker jag att dom ser för stora ut.
cafe_ute3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt, ger lite flashbacks till när man satt med Amigan och lekte med Imagine och Real 3D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av GeekJoan »

Det var tider det. Kommer ihåg att det tog en vecka att rendera en bild.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av GeekJoan »

Råkade dra igång en "tävling" på FB's Blender grupp. Började mer som en förfrågan som spårade ut till att det var igång.
Alla skulle göra samma bild utifrån ett foto.

Här är originalbilen:
larv_org.JPG
Här är mitt första försök:
larv.png
Andra testet:
larv2.png
Clay render:
larv_clay.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Robban98422
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 juli 2014, 15:12:54

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av Robban98422 »

Ibland vill man bara ctrl-c någons kunskaper och ctrl-v på sig själv :lol:
saleka
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 juli 2010, 17:50:32

Re: Blender för att tillverka STL'er?

Inlägg av saleka »

Gammal tråd, men enligt mig så är blender ett ytterst kompetent verktyg för att skapa modeller. Jag använder det ofta/alltid för att göra organiska ytor.

Om man lägger några timmar på att titta igenom blendergurus tidigare YouTube tutorials så bör man kunna göra en hel del roliga modeller.

Vill man dock göra maskinkomponenter skulle jag rekommendera Autodesk produkterna (gratis för små företagare och hobbyister.) Gillar man gnu licenser finns ju freecad, men det är ett program som är mycket oförlåtande.

Mvh Samuel
Skriv svar