Utskriften sitter som berget. LÖST.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Utskriften sitter som berget. LÖST.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag skrivet ut i PLA och har problem med att få loss objektet som skrivits ut. Jag använder blå 40 mm tape från Kina.

Jag har testat med att skriva ut utan värme på bädden men då vill inte första skiktet fästa och det blir spagetti. Bäst vidhäfning verkar vara när bädden är inställd på 70 grader. Den blir aldrig 70 grader på utskriftssidan på grund av avkylning. Kanske ca 50 grader.

Om jag försöket ta bort objektet när det är varmt så är det lite mjukt och man riskerar att förändra formen när man tar bort det. Om jag låter plattan och objektet att kallna till rumstemperatur så sitter det som berget och tapen följer bitvis med bort. Jag har en tunn spatel som jag försöker få emellan och ibland lyckas det utan att förstöra tapen men ofta så får jag byta den.

Tips?
Senast redigerad av SeniorLemuren 31 augusti 2017, 19:26:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Utskriften sitter som berget.

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Kör utan värme och använd vanligt kontorslimstift på tejpen inför varje utskrift.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Utskriften sitter som berget.

Inlägg av SeniorLemuren »

Förstör man inte tapen ganska snabbt med lager på lager av limstift. Kan det kanske vara bättre att använda limstift direkt på glasskivan, den går ju lätt att rengöra efter en utskrift?
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Utskriften sitter som berget.

Inlägg av Skogen »

Jag blev rekommenderad 3DLac och det har jag inte ångrat, använt det i tre år nu.
Spraya på en skvätt på glasskivan innan utskrift så sitter utskriften fast medan det är varmt och släpper när det kallnar.
3d-grottan har tyvärr slutat sälja det men det tycks finnas här:
https://www.3dprima.com/se/tillbehoer/b ... y/a-21566/
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Utskriften sitter som berget.

Inlägg av Nisse »

Den blå tejpen är ju förbrukningsvara så sätt på ny inför varje utskrift. Du behöver ju inte täcka hela ytan.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Utskriften sitter som berget.

Inlägg av XorXaX »

Vet inte om detta fungerar på tejp eller om det bara fungerar på helt släta ytor... https://www.youtube.com/watch?v=nOKFOLXSPnY
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Utskriften sitter som berget.

Inlägg av SeniorLemuren »

Tack för tipset. Nu funkar det. Jag tog bort tapen ock kör mot glasskivan direkt. Trimmade om höjden på plattan till 0.04 mm mellanrum till munstycket. Torkar av glaset med lite rödsprit, temperatur på glasskivan ca 50 grader.

Så fort utskriften är klar innan glasskivan kallnat sprejar jag på en blandning med 50% vatten och 50% rödsprit från en blomspruta. Det behövs mycket lite. Den printade delen släpper inom 10-20 sekunder på grund av olika krympning mellan glaset och plasten när spriten dunstar. Utan hjälp av spriten så sitter biten som berget.
Skriv svar