Måttproblem, hål.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Måttproblem, hål.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har nu väckt upp min 3D-skrivare efter ett uppehåll. Jag kämpar vidare med att få till precisionen så bra som möjligt. Efter att ha förstärkt alla tänkbara svagheter så skrev den fortfarande ovala hål. Det visade sig att X-bädden felade i vinkel mot Y med 0.9 grader. Nu är det åtgärdat och hålen blir runda.

Nästa steg var att kolla upp alla mått och för det ändamålet ritade jag en 75 x 75 mm ask med 15 mm höga kanter 0.8 mm tjocka, i botten ritade jag ett 40, ett 20 och två 10 och ett 5 mm hål.

Första utskriften blev 73.5 x 73.5 mm med 0.95 mm kanttjocklek och 38.6, 18.95, 9.5 och 4,65 mm hål.
Jag räknade då om X och Y steg/mm för att få yttermåtten på asken att stämma. En provutskrift visade nu 75mm x 75mm +-0.05 mm vilket jag anser duger. Hålen däremot blev nu alla lika mycket för små ca 0.6 mm vilket är åt h...te. Men i alla fall, nu är alla hål lika mycket för små till skillnad från första utskriften där felet verkade vara procentuellt beroende av diametern.

Jag drog nu ner trådmatningen för att få väggtjockleken att stämma. Nästa testutskrift blev hålen ca 0.45 mm för små medan alla andra mått inklusive väggtjockleken nu stämmer. Om alla andra mått inklusive väggtjockleken stämmer så borde ju även hålen stämma, men icke sa Nicke. Hålen tycks bli en munstycksdiameter för små. Så vad sjutton göra nu?
calobBox.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 27 augusti 2017, 14:54:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av tecno »

Jag räknade då om X och Y steg/mm för att få yttermåtten på asken att stämma.
Återgå till steget innan och skala om i slicern kanske får allt att gå åt rätt håll. Så har jag löst det.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja du menar ändra håldiametrarna. Skala om funkar väl inte då ändrar väl sig alla mått, även ytterdiametern?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av tecno »

Nej, du hade ju fel på yttermåtten också eller hur?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej. Jag skrev i ett föregående inlägg så här:
>>Jag drog nu ner trådmatningen för att få väggtjockleken att stämma. Nästa testutskrift blev hålen ca 0.45 mm för små medan alla andra mått inklusive väggtjockleken nu stämmer.<<
Med det menade jag att alla mått stämmer förutom hålmåtten som blir för små.

Tjockleken på sidorna som skall vara 2 lager (0.8 mm) blir 0.8 +-0.03 mm Yttermåtten 75 +0.03 mm medans hålen diffar på -0.4 - 0.5 mm.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av tecno »

Skumt helt klart, låter som nåt är fel i slicern men ändå inte iom att väggarna/yttermått blir rätt. Som om den inte kan hantera hål på rätt sätt.

Provat annan slicer?
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av Gimbal »

Kan bara tillägga att till slicern som medföljer flashforge finder så finns det skilda parametrar för yttermått och för hål. Så när mina yttermått var bra (vilket de var från början) men hålen för små, så kunde jag justera upp storleken på just hålen.

Med det sagt så verkar det alltså vara ett känt "problem" att hål och yttermått kan behöva kompenseras var för sig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst hade väl Erik M en bra tråd om detta med ovala hål och hur man kommer tillrätta med dem?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av SeniorLemuren »

Men hålen är ju inte ovala, det har jag ju fixat. Dom är för små. Det Gimbal skriver om med skilda parametrar för yttermått och för hål är ju bra. Kanske skulle byta slicer. Nu kör jag med Cura och där har jag inte funnit något sådant.

Edit: Vilken slicer är det som klarar detta med skilda parametrar?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av tecno »

Kollade snabbt och IdeaMaker har nåt de kallar *Fix holes*, har inte kört denna ännu men ska så småning om.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av zealotry »

Börja med att verifiera att dina steg stämmer, skriv ut något annat än just 75*75 och se så yttermått fortfarande stämmer. Eller jogga 100mm och mät med klocka.

Att hål blir lite för små är vanligt, snudd på normalt. Det kan bero på att plasten genar lite när den kör små invändiga radier, den vill ta kortaste vägen och det finns plats att svälla ut inåt i hålet. Det påstås av en person här på forumet att det går att kalibrera så hålen blir perfekta men vi är många andra som nöjer oss och istället kompenserar på andra sätt, ritar större i CAD eller borrar upp efteråt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av SeniorLemuren »

Efter att ha googlat runt ordentligt så kan jag konstatera att detta med för små hål är en verklghet för väldigt många. Det verkar ligga runt -0.4-0.5 mm för de flesta som söker hjälp för problemet.

Ett vanligt förslag på lösning är att borra upp hålet. Ja det kan vara en lösning kanske i de flesta fallen, men ibland kan ju hålen sitta så till på objektet att man inte kommer åt att borra.

Ett annat vanligt förslag är att öka på hålstorleken redan när man ritar objektet och det är ju också en bra lösning problemet är ju att man inte alltid ritar själv utan tar hem en fil från nätet som man inte kan editera.

Så min bedömning är att det borde lösas i utskriftsprogrammet. Man kan hitta diskussioner om detta problem 4 år tillbaka i tiden men i t.ex. Cura som är ett så vanligt program har ingen lösning, i all fall ingenting som jag kan hitta trots att det varit på tapeten så länge.

@tecno. Jag har sökt på "Fix holes" för mer info men jag finner ingenting. Har du någon länk?
@Gimbal. Vad heter slicern som medföljer flashforge finder? Kan man ladda hem den?

Några andra nyttiga tips?
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av zealotry »

Här är en bra liten sammanfattning som jag inte hade tid att googla fram igår: http://manual.slic3r.org/troubleshootin ... ion-errors

Inga nya tips på lösningar direkt men ger en bra förståelse för problemet.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av Gimbal »

SeniorLemuren skrev: @Gimbal. Vad heter slicern som medföljer flashforge finder? Kan man ladda hem den?
Den heter Flashprint, men jag vet inte om den är användbar generellt eller låst till deras skrivare. :humm:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Måttproblem, hål.

Inlägg av Magnus_K »

Hur mycket mikrostegar du X och Y? Finns det utrymme för att öka?
Skriv svar