E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor?

Allt som rör 3D-skrivare.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor?

Inlägg av EPG »

Stegmotorn till min extruder har slutat att röra på sig på kommando.
Jag har ritat ett sträck på axeländen med tuschpenna så jag är helt säker på att den står still.

Hur felsöker man lättast?

Oscilloskop och multimeter finns.

Vad är vanligt att det går sönder? Nån MOSFET på styrkortet?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

Vilka drivare kör du med?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Förstod inte frågan först men gick in på 3D-grottan och såg att de sålde lösa drivare så då förstod jag vad det handlar om.
I mitt fall så kan man ju inte handla dessa löst eftersom att de sitter monterade direkt på moderkortet enligt bilden:

Bild

Dock kanske det däremot vore läge att montera dessa löst på något annat ställe om det visar sig att de går sönder ofta och behöver bytas ut då och då.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av XorXaX »

Testa skifta mellan två motorer. Alltså byt plats på två kontakter till motorerna på styrkortet. Flyttar felet med och du kan köra E med t.ex Y istället så är felet antingen trasig drivare eller annat fel på styrkortet.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av MGL »

Har kontrollerat att din hotend är varm?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

Mitt tips är att först kolla så inte det är kortis i motorn.
Om det är en vanliga Nema17 med 4 kablar så lär den vara bipolärt kopplad, och det kommer vara två lindningar på ~34 Ohm (läste jag någonstans).
Mät upp och kolla så lindningarna är friska.

Så länge motorn är frisk så är det bara att göra som XorXaX skriver. Plugga i motorn i en annan motorkontakt på kortet och testa.

Fungerar motorn då, ja då är nog drivsteget kört och man kan börja felsöka på det. Fördelen med såna här kort är ju att du har flera kanaler som gör precis samma sak så det är lätt att jämföra värden med mera.

Ser också att du har ett kort som är förberett för dubbla extruders. Om det är panik att printa så kanske du kan nyttja drivsteget för B-extrudern, men det lär krävas en del mjukvaru-fippel.

Jag kör med Ramps 1.4 och lösa DRV8825-drivare. Av någon anledning så var dessa på tok för högt ställda så både drivsteg och motorer blev jättevarma. Efter justering till mer vettiga nivåer så känner jag knappt någon tempökning i motorerna och drivstegen behöver inte extern kylning.
Min tanke var att dina steg också kanske varit högt ställda från leverans och nu har till slut ett givit upp.
Gjorde du någon som helst verifiering/justering av referens-spänningar på kortet när du fick det?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

XorXaX skrev:Testa skifta mellan två motorer. Alltså byt plats på två kontakter till motorerna på styrkortet. Flyttar felet med och du kan köra E med t.ex Y istället så är felet antingen trasig drivare eller annat fel på styrkortet.
Har testat, det fungerar inte :(
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

MGL skrev:Har kontrollerat att din hotend är varm?
Det är den, eller ja var när jag testade.
Det gick nämligen att pressa igenom filament manuellt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Magnus_K skrev:Mitt tips är att först kolla så inte det är kortis i motorn.
Om det är en vanliga Nema17 med 4 kablar så lär den vara bipolärt kopplad, och det kommer vara två lindningar på ~34 Ohm (läste jag någonstans).
Mät upp och kolla så lindningarna är friska.

Så länge motorn är frisk så är det bara att göra som XorXaX skriver. Plugga i motorn i en annan motorkontakt på kortet och testa.

Fungerar motorn då, ja då är nog drivsteget kört och man kan börja felsöka på det. Fördelen med såna här kort är ju att du har flera kanaler som gör precis samma sak så det är lätt att jämföra värden med mera.

Ser också att du har ett kort som är förberett för dubbla extruders. Om det är panik att printa så kanske du kan nyttja drivsteget för B-extrudern, men det lär krävas en del mjukvaru-fippel.

Jag kör med Ramps 1.4 och lösa DRV8825-drivare. Av någon anledning så var dessa på tok för högt ställda så både drivsteg och motorer blev jättevarma. Efter justering till mer vettiga nivåer så känner jag knappt någon tempökning i motorerna och drivstegen behöver inte extern kylning.
Min tanke var att dina steg också kanske varit högt ställda från leverans och nu har till slut ett givit upp.
Gjorde du någon som helst verifiering/justering av referens-spänningar på kortet när du fick det?
Motorerna heter RBM42HT38-1684AL och har 4 tampar per motor.
Testade att koppla in Y-axeln till extrudern men inte tvärt om eftersom att jag inte orkade värma upp munstycket. Men felet verkar inte sitta i motorn i alla fall.
Har också tänkt tanken att använda B-utgången men frågan är bara hur länge det funkar innan den också ger upp.

Till min skrivare så följde det inte med någon manual om hur man justerar timingen och spänningarna hos drivstegen.

Jag förundras bara hur detta fungerar?
I min värld så behövs det fälteffekttransistorer om man ska driva en motor från en microprocessor men på mitt kort sitter det bara en liten IC-krets med 28 ben med en liten liten kylfläns limmad på.
Om inte annat för att klara de över och undertoner som lindningarna i motorerna borde ge upphov till.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

Visst sitter det FET:ar, men dom är integrerade i drivar IC:n.
Kollar du tex i det här databladet DRV8825, så är det en dubbel H-brygga med N-MOSFET:s som drivsteg.

Det man justerar är en spänningsreferens som i sin tur sätter strömbegränsning till motorerna. Aningens liten bild för att verkligen se men jag tycker det ser ut som att du har små pottar bredvid IC:n (kylflänsen). Det är mest sannolikt för att ställa strömbegränsningen.

Vad är det för skrivaren du har, och vad heter kortet du visar en bild på?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Jobbigt när de är integrerade i så små kretsar. Inte lika lätt att byta då :doh:

Hittade den här länken precis: http://rigidtalk.com/wiki/index.php?tit ... Adjustment
Den guiden kanske man skulle följa.

Skrivaren heter Rigidbot och det är alltså den första generationen det rör sig om, styrkortet är "OEM" så att säga.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

Nja, du skulle i alla fall kolla vad du har för Vref på den felaktiga drivaren, till en början.
Om inte annat så kolla på pinout:en och kolla på vågformen till och från drivaren.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

Det här kanske ger lite mer:

Vet inte vad du har kunskapsnivå, så du får ursäkta om jag skriver "för enkelt" till dig.

Nedan är en bild hur drivsteget för E0 ser ut på ditt kort. Nu är det ju väldigt små pinnar på IC:n så när du ska mäta på en signal så försök lokalisera "andra änden".
Det kan vara ett motstånd, konding eller annat.

Mitt förfarande hade i alla fall varit det här:
  • - Mät Vref mellan pinne 17 och jord. Du bör ligga på någonstans mellan 0,6-1V här. Eventuellt kan du mäta med multimetern mellan ratten på potentiometern och till jord. Dock ingen garanti, men det gick att göra så på mitt kort.
    Behöver du justera upp Vref så ökar då spänningen MOTURS - i VÄLDIGT små steg. Fullt utslag tror jag är 180 grader bara...
    Måste också tillägga att jag brände mitt kort när jag halkade med mätproben här. Kortslöt mellan jord och något annat så min spänningsregulator brann upp. Om möjligt så använda plastmejsel när ju justerar potten.

    - Mät med multimeter/oscilloskop på pin 2, som är /ENABLE. Tänk på att denna signal är aktivt låg så har du inte fått "aktivera-signal" till IC:n så kommer du läsa 5V här.
    Läser/bevittnar du den gå från hög till låg så vet du att IC:n i alla fall fått order om att börja producera lite pulser.

    - Om enable går låg så skulle jag tagit fram oscilloskopet och probat pinne 16 och 19. Detta är pulserna från MCU som bestämmer om motorn ska gå medurs/moturs, samt antal steg.
    Om du även här ser ett bra pulståg (när du samtidigt) beordrar motorn att röra på sig, så vet du att IC:n i alla fall fått order om att börja flytta på motorn.

    - Nästa steg är att proba pinne 21, 24, 26 och 1. Ser du inga pulser från någon av pinnarna (när du samtidigt ger order att flytta motorn), så är nog drivaren kaputt.
A4988.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Kapslingen till min drivare är ju av typen QFN, alltså 7+7+7+7 pinnar och så sitter det en pålimmad kylfläns (så man ser inte vad det står på den).
Har du kollat upp att jag har A4988, eller gissar du bara för att alla använder sig av den?
På bilden ovan så ser det ju ut som en dual inline kapsel men den kanske bara är illustrativt ritad?
Annars så får jag försöka ta reda på vad det är genom att googla i värsta fall om det inte går att få bort kylflänsen på något bra sätt.
Kan ju vara så att det är precis samma komponent som du skriver om men dumt att chansa kanske.



Känns som att du skriver precis lagom enkelt för att jag ska hänga med :)
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Verkar ju finnas en lösning ifall kortet är kaputt i alla fall: http://rigidtalk.com/wiki/index.php?tit ... eBye_board.
Skriver mest för eget kom-i-håg.
Skriv svar