E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

Den Wiki:n du själv länkar till skriver: The mainboard has five A4988 stepper drivers onboard: one each for X,Y,Z, Extruder A, Extruder B.
Med det tycker jag att vi lugnt kan utgå att det sitter såna drivare installerade.

Ganska ofta ser man att schemasymbolen inte direkt matchar den "verkliga" komponenten. Antal ben och märkning kommer att stämma men rätt ofta flyttar man om dessa i schemat för att få det mer överskådligt.
Skulle man hålla benhårt på att rita upp en stor QFN-kapsel i schemat så kommer det bli en hel del ledare som går kors och tvärs. Väl på mönsterkortet kanske ledarna istället ansluter till olika kopparplan, går genom vior, eller annat.

Nedan är det två lite mer högupplösta bilder på ditt schema och styrkort.
Någon som blir lite förvirrande är att det dom i schemat kallar för "E0", verkar på kortet heta "ExtrB". I alla fall om man tittar på komponentmarkeringarna på styrkortet.
Om du har din extruder ikopplad i "ExtrA", och komponentmarkeringarna på styrkortet matchar bilden nedan, så ska du alltså kolla på "E1" i schemat, och inte E0 som jag tidigare visade.

Strunt i att det är en lite fjuttig komponent med kylfläns på.
Låt säga att du vill mäta Enable-signalen och Vref.

Börja att leta upp R45 på ditt styrkort. Det kanske är lättare att först hitta den på översiktsbilden nedan, och sen gå direkt till ditt verkliga styrkort.
På en sida av det här motståndet kommer du alltid mäta 5V, oavsett om du har enable-signal eller inte. Och på den andra signalen kommer du kunna mäta 5V eller 0V, beroende på signal eller inte.
Betydligt mycket lättare än att mäta på en QFN-kapsel!

Som jag skrev tidigare så tror jag att du kan mäta Vref genom att trycka ena multimeterspetsen mot centrum av potentiometern och den andra spetsen mot en valfri jordpunkt.
EDIT: En ganska lämplig jordpunkt för det här mätandet är elektrolytkondingen som heter C36. Kollar du i schemat så är den kopplad rakt mot jord, så här kan du jorda ditt mätinstrument på den sida av kondingen som är svartmålad (och inte heller har ett + utritat).

Ett annat probnings-tips är att om det är för trångt så kan man ibland följa ledaren till en via. Vior är klockrena att mäta i så länge det inte kommit i lödmask som förhindrar kontakt, men det ser man ofta.

Se till att få lite mätt nu :D
RBboardanalysis1.1.jpg
RigidBot_Schematic-page-001-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

pellebeefmaster skrev:
MGL skrev:Har kontrollerat att din hotend är varm?
Det är den, eller ja var när jag testade.
Det gick nämligen att pressa igenom filament manuellt.
Tänkte på det här också.
Visst att hotenden verkligen blev varm, men uppfattade mjukvaran det?
Har du någon display du kan verifiera det på?

Det vore ju synd att gräva allt för mycket pga en trasig thermistor.

Och motorn är lös?
Så det inte är något mekaniskt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Magnus_K skrev: Se till att få lite mätt nu :D
Jag ska göra det så fort jag kan, just nu så ligger min Fluke hos en kompis bara men han skulle ha lämnat den igår så jag får den förmodligen under veckan.
Magnus_K skrev:
pellebeefmaster skrev:
MGL skrev: Har kontrollerat att din hotend är varm?
Det är den, eller ja var när jag testade.
Det gick nämligen att pressa igenom filament manuellt.
Tänkte på det här också.
Visst att hotenden verkligen blev varm, men uppfattade mjukvaran det?
Har du någon display du kan verifiera det på?

Det vore ju synd att gräva allt för mycket pga en trasig thermistor.

Och motorn är lös?
Så det inte är något mekaniskt.
Ja alltså jag ser ju aktuell temperatur i displayen och den visade cirka 200 - 210°C och jag kunde pressa igenom tråden manuellt då och när jag pressar igenom tråd så ser jag att stegmotorn går runt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

Ah ok. Då verkar det ju inte jammat i alla fall.

Du kan ju alltid mäta med oscilloskopet om du inte hinner vänta på multimetern.
Hur gick den sönder förresten? Mitt i en print eller gjorde du något?
Det som kan döda drivaren är att snurra för snabbt på motorn manuellt, då den kommer agera generator istället.
IC:n lär ha lite skydd för sånt här, typ clamping-dioder, men vad jag läst så är det inte omöjligt att döda drivaren.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Jag tror att grundproblemet är att repeterbarheten för microbrytaren för Z-axeln är dålig. Då och då lägger sig munstycket emot bädden så ingen smält plast kommer fram. Så var det i detta fallet i alla fall. Kan hända att stegmotorn blev överansträngd på grund av att den inte orkade mata fram så att strömmen rusade iväg.

X och Y-axlarna borde ligga risigt till om det är så att drivarna kan gå sönder av att man rör dessa med handkraft.
Dessa har man ju ändrat på ett antal gånger.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Eli »

" Kan hända att stegmotorn blev överansträngd på grund av att den inte orkade mata fram så att strömmen rusade iväg."

Nej en stegmotor drar inte mer ström om den stoppas. Strömmen bestäms av driver-kretsen.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

På pinne #17 är det 0,76VDC (med ett okalibrerat mätinstrument) om jag mäter mot pinne #1 på U4.
På pinne #2 (ena sidan av R45) var det först precis som det skulle 5V utan att man gjorde nåt och 0V när man aktiverade "E-utgången"
På pinne #16 och #19 hände det ingenting på oscilloskopet oavsett inställning eller om E-utgången var aktiv eller inte (mätte hela tiden mot jord, kanske borde jag ha mätt mellan #16 och #19?).
På pinnarna #1, #2, #3, #4 på kontakten till "E-motorn" (pinne #1, #21, #24, #26 på drivaren) så hade jag 25VDC (mot jord) hela tiden oavsett om E-utgången var aktiv eller inte, mätte inte mellan de olika sitften här heller.

Testade en sista gång att kolla pinne #2 och nu var den 5VDC hela tiden oavsett om E-utgången var aktiverad eller inte så det kan hända att jag hade dålig kontakt första gången kanske.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

Helt rätt att mäta mot pinne #1 på U4 som referens.

0,76V som Vref känns ganska "normalt". Eventuellt skulle du kunna justera upp denna en liten liten aning för att se om felet är att motorn får för lite ström.
Här får man dock vara försiktig så man inte justerar för högt och drivaren överhettar.
Vad jag läst så ska det i alla fall gå bra med ~0,9V, men tänk på att ett pyttelitet vrid moturs ökar Vref ganska mycket, så ta det så lugnt du kan.
Eller så pillar du inte mer på potten :)

Om man skulle förutsätta att MCU:n är frisk så borde #2 gå låg (som du först mätte), och sen kommer det pulståg #16 och #19 (step/dir).
Går inte enable låg samt att du inte kan mäta några pulser på step/dir så kommer drivaren inte heller skicka ut något, vilket givetvis resulterar i att motorn inte rör sig.
Det är rätt att mäta 16 & 19 (step/dir) med referens mot jord, inte mot varandra.

Är du helt säker på att du ställt in skopet rätt?

Det man måste ha i huvudet är att MCU:n antagligen inte kommer aktivera E-motorn om inte vissa förhållanden uppfylls, som tex hotend-temperatur.
Kör du med Merlin så vet jag att du kan ställa in en "dummy temp" på hot-enden så du lurar MCU:n att den är varm, i felsökningssyfte.

Ja just det. Att du hade spänning på "motor-pinnarna" hela tiden kan jag tyvärr inte svara på. Det "känns fel".
Databladet för A4988:an säger att så länge ENABLE är hög, så ska alla utgångar vara avstängda.

Det du nog måste göra igen, är att verkligen verifiera ENABLE-signalen, samt step/dir-signalerna.
Går ENABLE aldrig låg, och du inte får något pulståg på step/dir, så ligger felet tidigare i kretsen, dvs MCU:n.
Går ENABLE låg, och du får pulståg på step/dir, men hela tiden 25V på motor-utgångarna, så är det kortis i drivaren.

Ps. Nu vimsar jag lite men det kanske finns en möjlighet att det är sån kortis i drivaren så MCU:ns utgångar till enable, step och dir bli överbelastade. Men vet inte säkert Ds
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Magnus_K skrev:0,76V som Vref känns ganska "normalt". Eventuellt skulle du kunna justera upp denna en liten liten aning för att se om felet är att motorn får för lite ström.
Här får man dock vara försiktig så man inte justerar för högt och drivaren överhettar.
Vad jag läst så ska det i alla fall gå bra med ~0,9V, men tänk på att ett pyttelitet vrid moturs ökar Vref ganska mycket, så ta det så lugnt du kan.
Eller så pillar du inte mer på potten :)
Jag har justerat både nollan och spannet på ett antal hundra trycktransmittrar i mina dar så "potentiometerkänsla" tror jag nog att jag har, dock så tror jag att jag hoppar över detta då det faktiskt fungerade tidigare och ingen har varit och justerat på dom sedan dess.
Magnus_K skrev:Om man skulle förutsätta att MCU:n är frisk så borde #2 gå låg (som du först mätte), och sen kommer det pulståg #16 och #19 (step/dir).
Går inte enable låg samt att du inte kan mäta några pulser på step/dir så kommer drivaren inte heller skicka ut något, vilket givetvis resulterar i att motorn inte rör sig.
Det är rätt att mäta 16 & 19 (step/dir) med referens mot jord, inte mot varandra.

Är du helt säker på att du ställt in skopet rätt?
DC och 5 volt/ruta.
På tidsvredet provade jag att justera fram och tillbaka utan att något hände.
Magnus_K skrev:Det man måste ha i huvudet är att MCU:n antagligen inte kommer aktivera E-motorn om inte vissa förhållanden uppfylls, som tex hotend-temperatur.
Kör du med Merlin så vet jag att du kan ställa in en "dummy temp" på hot-enden så du lurar MCU:n att den är varm, i felsökningssyfte.
Har för mig att jag har testat att mata fram tråd utan munstycke (alltså kallt) vid något tidigare tillfälle men blir osäker nu.
Får testa detta, är väl bara att man byglar ingången från temperatursensorn med ett lämpligt motstånd för att simulera temperatur.
Magnus_K skrev: Ja just det. Att du hade spänning på "motor-pinnarna" hela tiden kan jag tyvärr inte svara på. Det "känns fel".
Databladet för A4988:an säger att så länge ENABLE är hög, så ska alla utgångar vara avstängda.
Fast är det 25V på alla fyra pinnarna så går det ju ingen ström till motorn.
Magnus_K skrev: Det du nog måste göra igen, är att verkligen verifiera ENABLE-signalen, samt step/dir-signalerna.
Går ENABLE aldrig låg, och du inte får något pulståg på step/dir, så ligger felet tidigare i kretsen, dvs MCU:n.
Går ENABLE låg, och du får pulståg på step/dir, men hela tiden 25V på motor-utgångarna, så är det kortis i drivaren.

Ps. Nu vimsar jag lite men det kanske finns en möjlighet att det är sån kortis i drivaren så MCU:ns utgångar till enable, step och dir bli överbelastade. Men vet inte säkert Ds
Oavsett vilket så lär jag väl behöva köpa ett nytt styrkort och då kanske jag bör kolla på MKS 1.3 och ByeBye-utgångskort (som jag länkade till tidigare) istället.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Magnus_K »

Du gör nog rätt i att inte röra potten. Min extrudermotor började tappa steg neråt 0,2-0,3V, men då är den växlad.

Det går jättebra att bygla med ett passande motstånd. Alternativt en pot.
Kika i manualen för din skrivare så kanske dom nämner vilken temperaturtröskel som E-motorn aktiveras, eller om det ens finns någon tröskel.

Det är sant att om det är samma spänning på samtliga poler så kommer det inte gå någon ström. Eventuellt kanske drivaren har interna pull-ups, därav spänningen?
Det där sista är ren gissning. Hittar inget i databladet att det här skulle finnas, utan i så fall är det kortis i flera FET:ar.

Prova att simulera temperaturen till hotenden och gör om mätningen av enable, step och dir.
Kanske lite svår mätning i.o.m att det måste göras samtidigt som e-motorn får order om att flytta på sig.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Jag har nu helt siktat in mig på att byta upp mig till ett annat styrkort som jag var inne på tidigare.
http://reprap.org/wiki/MKS_GEN
Bild
Bild
Jag har nu allt hemma som jag behöver förutom lite kablar och kontakter, vad kallas de vita kretskortskontakterna på bilderna som är ganska vanliga och som bland annat förekommer som balanseringskontakter på LiPo-ackar inom RC-hobbyn?
Tänkte om man skulle beställa ett gäng.

På den andra bilden (fotot) så ser man några anslutningar som heter "Endstop" (J13, J12, J11, J10, J9, J8) detta måste ju vara ingångarna för ändlägesswitcharna, på mitt gamla kort så har dessa enbart två anslutningar medans de på bilden har tre. Fungerar de genom att jorda signalen eller genom att ge den 5V? Kollar man på den första bilden (skissen) så ser man ju tydligt att de är uppifrån och ner 5VDC-GND-Signal.
Dessutom finns det tre sådana kontakter på mitt gamla kort medans det finns sex stycken på det nya (X-, X+, Y-, Y+, Z-, Z+) är det så att man kan ställa in gränslägen åt båda hållen på detta kort?
Vore ju bra i så fall som en säkerhetsgrej.

Sen är det anslutningarna som sitter under dessa, de heter "E0", "Bed" respektive "E1" (J21, J16, J14), jag tolkar det som att detta är ingången för tempgivaren i extruder respektive bädden. Det kan nämligen inte vara så mycket annat enligt mig eller har jag fel?

Detta är det enda jag skulle behöva lite hjälp med. Hur jag ansluter stegmotorer, värmare och fläktar är ganska tydligt beskrivet så det löser jag nog och jag har även förstått att jag kommer behöva en annan display jämfört med tidigare men det har jag en nu.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av Eli »

"De vita kretskortskontakterna på bilderna"
Är i original japanska JST-XH, men billigare kineskopior kan man hitta med sökning på bara: XH

Se även MKS Gen-L
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Jag valde att kassera den gamla elektroniken till förmånen för ett MKS GEN V1.3 och startade därför en ny tråd om det projektet:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 45&t=89953
Senast redigerad av EPG 17 februari 2018, 19:04:14, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av SeniorLemuren »

pellebeefmaster skrev:
XorXaX skrev:Testa skifta mellan två motorer. Alltså byt plats på två kontakter till motorerna på styrkortet. Flyttar felet med och du kan köra E med t.ex Y istället så är felet antingen trasig drivare eller annat fel på styrkortet.
Har testat, det fungerar inte :(
Vad fungerar inte???

1. Går det att köra en annan motor (t.ex X eller Y ) på E-axelns servo när munstycket har kommit upp i rätt temperatur? Rätt temperatur innebär att temperaturen har stabiliserat sig, E-motorn brukar inte gå att köra för än PID har svängt in. Att du kan pressa ut plast är ingen garanti för att motorn har fått klartecken.

2. Går E-motorn att köra på något annat servo t.ex X eller Y

Om du kan köra en annan motor på E-servot så kan du ju utesluta fel på servot.. Om Du kan köra E-motorn på ett annat servo så är det stor sannolikhet att E-servot är kass. Svårare är det inte. Du behöver inte mäta och krångla för att se om det är servot eller motorn som är trasig.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: E-"axeln" rör sig inte, hur felsöker man på en stegmotor

Inlägg av EPG »

Så ja, lugn nu!

Jag har redan testat det där och kommit fram till att elektroniken är kass men motorn är hel och har därför startat en ny tråd om hur jag byter ut elektroniken. Länken till tråden ser du en bit upp.
Jag tycker vi lägger krutet på den tråden istället nu. 8)
Skriv svar