Byta nätaggregat?

Allt som rör 3D-skrivare.
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Byta nätaggregat?

Inlägg av Xynter »

Jag har en liten I3 klon från CTC, det har nog ingen anknytning till värmepumpstillverkaren, som har blivit lite uppgraderad.
Som den står nu så har den en Mk8 bowden extruder, en V6-klon hotend, en Mk3 bädd och lite andra mindre uppgraderingar.
Jag ska nu för första gången prova att skriva ut i ABS, men bädden vill inte riktigt komma upp i temperatur. Nätaggregatet är uppställt till ~14V, men då bädden kopplas på sänks spänningen till 10-11V.
Vad rekommenderar ni att jag gör? Som det ser ut nu så har jag tre alternativ, eller fyra om man skippar ABS helt och hållet.
1. Isolera bädden, det kommer dock att göras även om jag byter nätagg
2. Kraftigare nätagg, gå från ett 12V 15A noname till ett 12V 27A Meanwell
3. Höja spänningen till komponenterna från 12V till 24V, dock i ett inledningsskede bara köra bädden på 24V via extern styrning

Jag är som lite sugen på alternativ 3, men det innebär dock en massa beställande på nätet då det inte finns att få tag på lokalt.
Alternativ två är något som jag kan göra direkt då det finns att få tag på lokalt och alternativ ett är också sådant där jag kan få tag på sakerna lokalt, om jag inte vill ha något mer exotiskt än kork att isolera med.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Byta nätaggregat?

Inlägg av Andy »

Om du inte redan gör det så testa att köra värmebädden på 24VAC och styr temperaturen/effekten med en triac-reglering.
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: Byta nätaggregat?

Inlägg av Xynter »

Tyvärr så saknar jag de komponenter för att prova 24VAC
Skriv svar