Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare (Såld)

Allt som rör 3D-skrivare.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare (Såld)

Inlägg av StefanR »

Idag lämpade posten av ca 55kg aluprofiler och diverse som ska bli till min nya stora AM-maskin :).

Kort spec:
60x60profiler
E3D Cyclops med Bondtech matare (i framtiden direktmatning med pellets)
600x400x1000+mm XYZ byggvolym.
Yttermått så att den går att få igenom en 80cm dörr utan att tas isär
Kartesisk design där x motorn åker med y-axeln.
GT3 remmar.
Remdriven z-axel
MGN 12 och MGN9 till Y och X axeln
Nema 23 motorer till drivning av Y och Z axel.

Då många delar beställts från Ali och Ebay tar det nog ett tag innan alla delar är hemma men det var ett tag sen jag såg en projekttråd för en 3d-skrivare så jag tycker det var dags för en :).

Min SW assembly totalkrashade iom en blåskärm så jag kan just nu inte visa några bilder :(

Syftet med denna skrivare är att kunna erbjuda utskrifter i stort format i mitt företag men även att skriva ut RC-plan för mitt eget nöjes skull :D.
Hoppas på mycket inputs och diskussioner allt eftersom arbetet pågår.
Senast redigerad av StefanR 9 januari 2021, 19:40:16, redigerad totalt 1 gång.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

Strl 44 for scale.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

Och nu är ytterligare 30kg prylar på väg :D.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av JanErik »

Om man behöver skriva ut så stort kanske en hangprinter vore ett alternativ?
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

Tack för tipset men jag vill ha något som levererar högre kvalitet och pålitlighet än vad jag tror är möjligt med en sådan :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av Meduza »

Ska bli intressant att följa bygget, jag har själv skissat en del på en större maskin av liknande kaliber

Där har jag förutom att ha en printyta på runt 400x600x500mm också satt upp som mål att kammaren ska vara temperaturkontrollerad och kunna hålla 100C, bädden ska kunna nå 150C och hotenden ska vara vattenkyld och klara 400C, skrivaren ska ha en isolerad glasdörr, samt att den ska vara maximalt tät så att det går skapa ett lätt undertryck via forcerad ventilation utan att behöva hålla galna flöden, dels för att kunna printa större detaljer i konventionella material, men även för att kunna printa i material som PPSF / PSU / PEI / PEEK
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

Meduza skrev:Ska bli intressant att följa bygget, jag har själv skissat en del på en större maskin av liknande kaliber

Där har jag förutom att ha en printyta på runt 400x600x500mm också satt upp som mål att kammaren ska vara temperaturkontrollerad och kunna hålla 100C, bädden ska kunna nå 150C och hotenden ska vara vattenkyld och klara 400C, skrivaren ska ha en isolerad glasdörr, samt att den ska vara maximalt tät så att det går skapa ett lätt undertryck via forcerad ventilation utan att behöva hålla galna flöden, dels för att kunna printa större detaljer i konventionella material, men även för att kunna printa i material som PPSF / PSU / PEI / PEEK
Isolerade sidopaneler står på listan av saker att lägga till när maskinen går sedan.
Inkapsling för att jobba i förhöjd temp kommer göras så gott som direkt, det ger enligt mig många fördelar men tempreglering och extra värme kommer senare.
Kul att du vill följa projektet :)

Jag lyckades öppna den krashade assemblyfilen i edrawings och kunde ta några bilder men den är tyvärr inte editerbar så det blir nog bara att sätta sig och laga den befintliga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

Idag kom det ytterligare 17kg (inte 30 tydligen) med grejer, spårmuttrar, stånghållare av olika varianter, linjärstänger 10mm till drivning av y och z-axel, 10mm, samt styrning till z-axel 30x1200mm tillsammans med en linjäraxel med stöd 20x1200mm. Lager och en nema23 stegmotor. Detta från Dold-mechatronik.

Dessutom kom paketet från Robotdigg med linjärlager och extern stegmotordrivare, ändlägesbrytare och ssr. bra dag :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

Just det, även byggplattan, 650x450x10mm gjuten planfräst aluplåt för 600x400mm byggyta, kom idag :)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av stenD »

vart hittade du den sluskivan ?
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

stenD skrev:vart hittade du den sluskivan ?
metallservice.se kom fakturan ifrån. Jag var dock inne på http://www.westmetall.se och hitta mailadressen till försäljaren (Fredrik Erlandsson). Svaren från försäljaren hade också en mailadress från metallservice.se så de kanske bytt namn?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av Jonaz »

Vad kostade skivan?
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

1250sek exkl moms inkl frakt. Dyrt men jag är glad att jag hittade nån som sålde :)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av stenD »

Jag tycker nog ändå att den inte är så himla dyr, det är trots allt en 10mm's skiva som har planats
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Ny stor 3D-skrivare

Inlägg av StefanR »

stenD skrev:Jag tycker nog ändå att den inte är så himla dyr, det är trots allt en 10mm's skiva som har planats
Håller med, dyr var nog fel ord. Mycket pengar om man jämför med en komplett reprapheatbed i standardstorlek 200x200 för nån hundring :). Jag tror dock det är värt det med tanke på storleken på denna.
Skriv svar