OctoPrint fråga

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

OctoPrint fråga

Inlägg av GeekJoan »

Någon som kan OctoPrint eller Linux kanske jag ska säga. Skulle vilja lägga till en DynDNS i pajen så jag alltid kommer åt den, men vet inte hur?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: OctoPrint fråga

Inlägg av mrfrenzy »

Antar att du kör debian?

Apt-get install ddclient
Redigera sedan ddclient.conf
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: OctoPrint fråga

Inlägg av janno »

Borde du inte lägga DDNS definitionen i din router och sätta en port forward till pajen med Octoprint.
Jag antar att pajen sitter via NAT och då har den ju inte en riktig adress. Om du då har DDNS på pajen så blir ju IP-adressen som uppdateras till DDNS servern ändå inte nåbar.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: OctoPrint fråga

Inlägg av XorXaX »

Som mrfrenzy säger, använd ddclient på pajen. Se bara till att i konfigurationen peka på att du vill använda din externa IP. Jag har upplevt att routrarnas DDNS-stöd lämnar en del att önska. Sen måste du peka om rätt port till din paj i routern.

.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: OctoPrint fråga

Inlägg av GeekJoan »

Jo, jag kör en port forward till pajen.
Så jag tänkte att om ddns'en ger mig den externa adressen och pekar det till tex geekprint.com så blir det geekprint.com:86

Kan lika väl passa på att fråga om ett bra gratis alternativ till ddns server. Sist jag skulle ha en så skulle det laddas ner och installeras massa program och sen skulle man varje månad gå in och säga att jag är aktiv. Jobbit.
Skriv svar