Alternativ på konstruktions-kit

Allt som rör 3D-skrivare.
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Alternativ på konstruktions-kit

Inlägg av Eelector »

För några år sedan byggde jag mig en 3DR Deltaskrivare ( http://reprap.org/wiki/3DR ). Jag lyckades göra några provutskrifter som blev hyfsade men fick aldrig riktigt till kalibreringen 100%. Det plus några veka konstruktionsdelar som gått sönder flera gånger har gjort att jag ledsnat. Jag tänkte därför börja om från början. Jag har en del komponenter som kan återanvändas:

5st Stegmotorer NEMA 17
1st Drivare RAMPS 1.4
1st Drivare RUMBA
1st Headbed (ca 22x22cm)
1st J-head MKV 1.75mm inkl termistor och keramiskt element.
6st Ändlägesbrytare (3st magnet 3st mekaniska)
5M GT2 band
En hög med 608 och LM8UU lager.

Jag letar nu efter något bra kit på den strukturella biten av en 3d skrivare. Jag kommer mest skriva ut PLA men vill även kunna köra lite ABS och ev nylon (fast då behövs nog ny hot-end).
Alla tips tas tacksamt emot!
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Alternativ på konstruktions-kit

Inlägg av cahlfors »

Är det inte enklast att rätta till svagheterna? Eller är den helt hopplös? Jag tänker att kalibreringssvårigheterna kanske hänger ihop med vek konstruktion, som kan rättas till? Det måste ju finnas flera med samma problem?
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Alternativ på konstruktions-kit

Inlägg av Eelector »

Stora delar av skrivaren är i ABS och aluprofil. Jag fick hjälp att skriva ut delarna och tyvärr är de nog lite skeva. Dessutom är infästningarna för "armarna" svaga och går lätt sönder. Deltaskrivare är ju inte de lättaste att kalibrera heller, speciellt om man inte har en Z-probe. Delta är trevligt för de tar liten plats på bordet, men nu vill jag ha något som är robust. Har för mig att jag sett Pursa i3 - kit med bara de strukturella delarna. Finns det andra alternativ tro?
Skriv svar