CoreXY 3D skrivar variant

Allt som rör 3D-skrivare.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av Eli »

Har växlat till detta gamla projekt ett tag nu medan jag har caddning aktuellt från CNC:n, som får vila tills viare.
Många av CAD-komponenterna därifrån gick att återanvända till detta.

Arbetsvolym verkar kunna bli 34x33x24cm med yttermått 52x52cm, med det material jag har tillgängligt nu.

Om någon ser några uppenbara brister eller har förbättringsförslag, så säg till!
CXY1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av Eli »

Började bygga enligt första CAD-ningen, men lärde mig att alla mått och hålbilder borde varit spikade först.

I stället för att behöva kapa en skena, så har jag lagt till ett par vinkelprofiler och får lite större utskriftsvolym.

Tänker också prova med bara en motor för drivning av Z via 2 bevel-kuggväxlar.
CXY2F.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av StefanR »

Lite fundersam på stabiliteten på z-axeln, ett litet litet spel i linjärlagren får ett stort utfall i kanterna på bädden. Intressant lösning med vinkelväxlar, hur fungerar det med skruvar och vändglapp då inte vinkelväxlarna förspänns av byggplattans tyngd då skruvarna är självlåsande? Borde inte bli ett problem i detta fall men det känns intuitivt "icke optimalt" :).
I övrigt säger jag triangulera mera på ramen för att styva upp den!
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av StefanR »

När du låser kuggstängerna på z-axeln i båda ändar och använder linjärstänger med stöd bara i ändarna så bör du dimensionera linjärstängerna så att de är tillräckligt stadiga för att inte böja sig vid vibrationer/orakheter från skruvarna.
En annan fundering är om du tänker ha någon platta i botten eller liknande för att stabilisera maskinen från att tappa fyrkantsformen och bli mer som en romb (i brist på bättre förklaring).

Jag tycker det är kul att du provar vinkelväxlar! Den allmänna beprövade lösningen för att köra 2 skruvar från 1 motor är väl att använda en rem men det är alltid kul med någon som provar något nytt! Smörjning för dreven?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av Eli »

Tack för dina synpunkter, ja du har nog rätt om glappet.
Jag undersökte mina Kinalagringar lite bättre och de har för låg kvalitet med alldeles för stort spel för att kunna fungera i den senast visade konstruktionen.

Har nu caddat om till en annan lösning med 2st lagringar / axel så det skall fungera även tills jag får tag på nya.
LINEAR.JPG
Monteras de förskjutna med ett litet avstånd som motsvarar glappet, så bör följande konstruktion fungera, så länge man inte försöker använda den i rymden.
Genom att montera både dem och skruvarna längre bakåt i stället för att montera dem mitt för tyngdpunkten, så ger bordets tyngd en vridande kraft som tar upp glappet.

Jag har köpt 12mm Z-rods & 10mm RF gängstänger som verkar vara riktigt raka och i stället för att öka dimensioner finns
det en enkel lösning ( som jag försökt övertyga om i flera år ):

Man låter skruven röra sig fritt i sidled i förhållande till bordet, genom att låta bordet, av egen tyngd, vila på ett lite för stort axialkullager,
( mellan bord och mutter) där man vänt brickona åt motsatt håll, så kulorna har en slät yta att rulla på åt alla håll.

Jo jag är ganska säker på att jag kan få ett minimalt glapp mellan kugghjulen, just genom att låta bordets tyngd pressa dem mot varandra.
( med en fjädrande begränsning åt andra hållet). Eller hur tänker du?
PARTS.JPG
Tänker inte bara triangulera mera på ramen, utan även "rektangulera" med sidoplåtar och botten för mer stadga, men också för att undvika drag.
Har inte caddat in dessa för att inte bara visa en stor kub.

"kuggstängerna" ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av StefanR »

Haha, jag skyller på att jag har sjuka barn som väcker mig 10+ ggr /natt :)

Att bara låsa rörelsen i z-led och låta skruven vandra i x och y ser ut som en mycket bra ide för att eliminera vobbel :).
Ligger kulorna låsta i någon form av guide eller är det bara ett spår som håller dom på plats? Tänker så man inte får leta överallt efter dem med jämna mellanrum.

Den lösning på infästning som du gjort mellan en skiva och ett lager med flänsar vid kanten är liknande den som finns på ultimaker 2 maskinerna, den är inte jättestadig (egen erfarenhet), den fungerar när tyngdpunkten inte är i mitten (så värmebädden inte står och väger) men är som sagt inte den mest stabila.

Vinkelväxlarna får ett antal driftsfall när glapp mellan dreven ställer till det.
t.ex. vid start av utskrift, när du "homeat" Z nedåt (antar jag att du gör) och bädden åker till läget för det första lagret, tillverkar första lagret och ska hoppa ner till läget för andra lagret. Då har du först kört bädden åt ena hållet (uppåt), dvs alla spel är justerade åt ena hållet, sedan ska bädden göra en mycket liten rörelse åt andra hållet, beroende på spelet i vinkelväxeln är det möjligt att bädden inte ens rör på sig?
Detsamma gäller om du kör med z-hop vid filamentbyte eller förflyttningar, bädden går först åt ena hållet (uppåt) för att vid nästa lagerbyte göra en väldigt liten rörelse åt andra hållet.

Jo jag tänkte väl att du skulle kapsla in skrivaren men man vet aldrig :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av Eli »

Skenorna monterade.
montrail.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av StefanR »

Robotdigglinjärlager?
Snyggt iaf :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av Eli »

Vet inte fabrikat på rails, men köpte från AliExpress för ett par år sedan: 100$ med fri TNT-frakt gjorde att jag åkte på moms,
så över 1000sek. Vilket var dumt, för nu är de mycket billigare.

Monterade X-skenan mot supportbalk så här för att minska inverkan av olika temp. utvigdning:
Mer jobb än jag hade anat. Fick svarva ner skruvskallar för att kunna använda M4 och korta distanser.
XSHAFT.JPG
spacercut.JPG
Enklaste metoden att fästa remmarna? Tydligare bild på axiallager.
Tycker att dessa ramar med tillhörande stadiga hörnvinklar var bra skrotfynd.
PARTS2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av StefanR »

Avståndet mellan rotationscentrum på railen och munstycket för plasten ser ut att bli en bit, du är inte rädd för att ett litet glapp mellan rail och vagn (det är ju trots allt random aliexpress grejer) kommer resultera i vibrationer i utskrifterna? Jag har t.ex. valt dubbla rails av just den anledningen, nu innebär ju det linjeringspromblematik och diverse annat men ändå.
Snyggt att sätta distanser för att på så sätt kanske dämpa utvidgningsskillnaderna lite, är detta ett problem du stött på eller är det förebyggande? Du tappar ju lite av stödet mellan profilen och linjärskenan men det kanske inte heller är ett problem?
Kul iaf att se att det går framåt så fort!
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av Eli »

Nej, något glapp kan jag inte känna - däremot är jag rädd att hela X-skenan kan vrida sig vid snabb hastighetsförändring i Y-led vid printning vid mitten av X.
Det är därför jag gjort extruderfästet och sidoidlerplåtarna så långa att jag vid behov ska kunna sätta dit en rundstång eller en skena till.

Sätter ev. även på ett tak och det är först med de stora temp. växlingarna det kan bli då i en värmekammare som jag sett behovet av att ta hänsyn till temp utvidgningen.

Du ser "flänsar vid kanten" som inte finns. Har tänkt fästa skivan mot kraftiga fjädrar med standard metod, för att lätt kunna trimma in hörnens höjdnivåer.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av StefanR »

Angående dimensionsökning på stängerna: För att lösa vobbel från z-skruvarna ser jag med entusiasm fram emot att få se det färdiga bygget och höra hur det fungerar. Grövre stänger hjälper ju dock också till att motverka vibrationer från t.ex. snabba rörelser på y-axeln som fortplantas som vibrationer genom chassit så att gå upp några steg i diameter när det gäller axlar som vara är fästa i ändarna tror jag inte är dumt, kostnaden är i min mening lätt försvarbar.
Ännu bättre är såklart att ha axlar med stöd men det är ju dock inte helt försumbart kostnadsmässigt och en avvägning man får göra.

Hoppas du ser detta som en givande diskussion och inte gnäll på din design, för det är inte menat så :)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av Eli »

Ja, "att ha axlar med stöd" ger stabilare axlar, men också sämre öppna linjärlagringar, som jag bara skulle belasta i riktning: från och inte mot öppningen.

Även om jag inte håller med om alla dina förbättringsförslag, så uppfattar jag dem som ärligt menade sådana och inte som gnäll.

Har kommit fram till att extrudermatningen är den svagaste länken för de flesta 3D-skrivare.
Jag satsar därför mera på en förbättrad och lätt sådan, än på ha dubbla vagnar och dubbla skenor för att kunna bära upp en extruder kombinerad med en tung motor.

Har gjort en omkonstruktion för att anpassa till min kraftigare, dubbelverkande extrudermatning med stora hobbed drivhjul
som inte äter sig in i tråden så lätt, då man kör med små munstycken & liten lagerhöjd.
Motorn skall sitta monterad stationärt, men vridbar ovanför printytans mitt.
Denna konstruktion är utprovad och fungerar utmärkt i min först byggda 3D-skrivare (där den dock bara vrids i ett plan.)
DEXTRU.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av Eli »

Hur snabbt kan man få en CoreXY att skriva?
Funderar över att det lär behövas mer beräkningar och att det kanske därför behövs ett kraftigare MCU kort än Ramps.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: CoreXY 3D skrivar variant

Inlägg av Eli »

Jobbat lite med Z och extruderdelar.
EXToZ.JPG
EXTparts2.JPG
Behöver fler planetväxlar för denna skrivare och provade för första ggn att friktionssvetsa fästet för planeterna.
FWELD.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar