Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Allt som rör 3D-skrivare.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av EPG »

Jag hade tidigare en bädd av en 3mm aluminiumplåt, denna märkte jag inte var helt plan så därför bytte jag den mot en 4mm glasskiva och nu skiljer det bara 0,2mm mellan "nordväst"/"sydöst" och "nordöst"/"sydväst" om man mäter med bladmått (eftersom att det är på diagonalen det diffar så är det troligvis mina glidpinnar som inte är helt raka eller ännu mer troligt att det är fästena till dessa som inte är helt 100%-iga. Med aluminiumbädden så diffade det uppåt en halv millimeter.

I vilket fall som helst så vill inte mina utskrifter fastna på underlaget.
Min skrivare börjar alltid med att "rita" några "ringar" runt objektet (som inte finns ännu) för att på så sätt få fram filament till munstycket.

Sedan börjar den med ytterkonturerna på objektet och sen med infyllet (som är 100% i de understa lagren).

Problemet är att plasten bara krusidullar sig vid munstycket och ibland om man har tur så fastnar lite av ytterkonturerna i underlaget.
Sen när den kommer till infyllet så blir det bara en stor plastklump vid munstycket och det som eventuellt kanske kan ha fastnat utav ytterkonturerna fastnar nu i denna plastklump och drar med sig alltihop.

Jag testar just nu med PLA från 3D-grottan och har kaptontejpat underlaget.
200°C på nozzleln och 70°C på bädden.
0,2mm avstånd till bädden.
"Limmad" bädd.

Kan hända att det skulle funka om skrivaren "mjukstartade" och alltså skrev ut "bottenplattan" på objektet med kanske 20% av hastigheten men det tror jag inte jag kan styra.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av JanErik »

Det gör så ibland. Kan bero på flera orsaker. Jag fick bättre fäste när jag höjde temperaturen på första lagret, 230C och efterföljande 205C med PLA. 45C bäddtemperatur.
Första lagret 0.2mm med 0.3mm munstycke, hade problem med 0.15mm.
Kör BuildTak och med den ska man inte trycka fast första lagret på för nära avstånd, fäster bäst med lite mera spel. Enligt erfarenhet har jag oftare problem med fästet när bädden är justerad för nära än för långt ifrån.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av gripner »

Sänk munstycket.

0.2mm över bädden vid 0.2mm lagertjocklek så kommer inte PLA plasten "kletas" ut på bädden som den måste göras om du inte vill att den istället skall krulla upp på munstycket.

Tänk på att när du skriver ut första lagret som skall vara 0.2mm tjockt och du har ditt munstycke 0.2mm över glasskivan vid Z = 0 så kommer du skriva ut 0.4mm över glasytan på lager 1.
Kommer definitivt krulla upp sig då.

skall man ha ett ordentligt sittande lager 1, se till att ditt 0.2mm lager 1 skrivs ut 0.05-0.1mm över bädden.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av Nisse »

Jag får alltid bäst första lager när jag har allt justerat så att ett första lager som skall vara 0.2 mm verkligen är 0.2 mm. Alla försök där man "smetar/kletar" dit första lagret slutar oftast i en plastklump runt munstycket.

Vad använder du för slicer?
Hur gör du rent din kaptonbädd?

För PLA fungerar annars blå maskeringstejp suveränt som underlag.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av svanted »

jag använder en skräputskrift av ASB,
en skvätt aceton på bädden som jag gnider ut med ABS biten,
acetonet löser upp plasten som smetas ut till ett tunt skikt på skivan,
sen fäster det kanonbra.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av Nisse »

Funkar ABS-smeten även bra för PLA?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av svanted »

japp, kör bara med PLA och man får slita loss det trots att den kallnat.

ps: ska tillägga att jag har kvar originalplattan, kretskortslaminat typ,
har inte provat på glas.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av Bonehead »

Glas funkar bra med utspätt trälim men du måste se till att ha lite "squish". Så om första lagret börjar på 0.2mm så vill du nog snarare ha huvudet vid 0.1-0.15mm. Det är dock en väldigt tight gräns mellan "bra squish" och "för nära bädden" ... :lol:

Alternativt börja med en bredare linje, kanske trycka ut 0.5 line width med 0.4 nozzle på första lagret som exempel.

Med PLA så tror jag även 70C är lite högt, jag kör mellan 55-60c på värmebädden där.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av EPG »

JanErik skrev:Det gör så ibland. Kan bero på flera orsaker. Jag fick bättre fäste när jag höjde temperaturen på första lagret, 230C och efterföljande 205C med PLA. 45C bäddtemperatur.
Första lagret 0.2mm med 0.3mm munstycke, hade problem med 0.15mm.
Kör BuildTak och med den ska man inte trycka fast första lagret på för nära avstånd, fäster bäst med lite mera spel. Enligt erfarenhet har jag oftare problem med fästet när bädden är justerad för nära än för långt ifrån.
Tack för tipset, jag ska se om det är möjligt att ställa in så temperaturen kan vara olika i början och när allt har kommit igång.
gripner skrev:Sänk munstycket.

0.2mm över bädden vid 0.2mm lagertjocklek så kommer inte PLA plasten "kletas" ut på bädden som den måste göras om du inte vill att den istället skall krulla upp på munstycket.

Tänk på att när du skriver ut första lagret som skall vara 0.2mm tjockt och du har ditt munstycke 0.2mm över glasskivan vid Z = 0 så kommer du skriva ut 0.4mm över glasytan på lager 1.
Kommer definitivt krulla upp sig då.

skall man ha ett ordentligt sittande lager 1, se till att ditt 0.2mm lager 1 skrivs ut 0.05-0.1mm över bädden.
Justera in lite närmare alltså, jag ska testa det ikväll.
Nisse skrev:Jag får alltid bäst första lager när jag har allt justerat så att ett första lager som skall vara 0.2 mm verkligen är 0.2 mm. Alla försök där man "smetar/kletar" dit första lagret slutar oftast i en plastklump runt munstycket.

Vad använder du för slicer?
Hur gör du rent din kaptonbädd?

För PLA fungerar annars blå maskeringstejp suveränt som underlag.
Jag har testat lite med slic3r (Repetier) men senaste försöken så har jag varit lat och inte orkat starta upp datorn utan har skrivit ut direkt från USB-minne.
Jag försökte med T-rod men det gick inte så bra på det limmet. Jag ska testa med "Label-off" från Biltema.
svanted skrev:jag använder en skräputskrift av ASB,
en skvätt aceton på bädden som jag gnider ut med ABS biten,
acetonet löser upp plasten som smetas ut till ett tunt skikt på skivan,
sen fäster det kanonbra.
Jag har ingen ABS-plast hemma, funkar det med frigolit upplöst i aceton?
Bonehead skrev:Glas funkar bra med utspätt trälim men du måste se till att ha lite "squish". Så om första lagret börjar på 0.2mm så vill du nog snarare ha huvudet vid 0.1-0.15mm. Det är dock en väldigt tight gräns mellan "bra squish" och "för nära bädden" ... :lol:
Alternativt börja med en bredare linje, kanske trycka ut 0.5 line width med 0.4 nozzle på första lagret som exempel.
Med PLA så tror jag även 70C är lite högt, jag kör mellan 55-60c på värmebädden där.
Du menar att alternativet är att ha lite högre utmatningshastighet i början?
Jag ska testa med lite lägre temp på bädden också.

Men en temperatur på 205°C på extrudern är ganska lagom då i alla fall?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av Bonehead »

PLA brukar fungera väldigt bra runt 200-210c så 205 borde vara utmärkt.
På sätt och vis högre utmatningshastighet men poängen är framförallt att man lägger ut en bredare sträng. Tror det heter First layer extrusion width eller dylikt i Slic3r.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av NULL »

Om jag kör PLA behöver jag ingen värme alls på glasskivan när jag använder Clas Ohlsson's billiga limstift.
PW2000
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 mars 2012, 05:46:32

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av PW2000 »

PLA. Jag skriver ut på en spegel, dvs. en glasskiva. 55 - 60 grader på bädden som jag först torkar av med 'plastcitron'. En sån där plastflaska i formen av en citron med citronjuice i. Vill man inte bryta sönder utskrift/skrivare så får man vänta tills bädden svalnat något.

Angående höjden över bädden. Plasten bildar en rund sträng som inte riktigt fäster på underlaget och sen fastnar på munstycket, För stort avstånd. Plasten smetas ut till ett platt nästan ej synbart lager, för nära. Det ska bli ett tunt men tydligt platt lager av plast på underlaget. Det är bara att starta en utskrift, gärna stor till ytan, och studera. Ofta räcker det med att titta på första loopen runt det som ska skrivas ut. Avbryt utskrift och justera Z, på igen tills du är nöjd. Eftersom bädden alltid skiljer sig lite i höjd mellan hörnen så får man hitta en bra kompromiss. Men hellre lite för tunt i något hörn så att det blir utsmetat överallt. Förhoppningsvis är inte bädden skevare än att när lager två skrivs så blir det 'plant'.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av EPG »

Bonehead skrev:PLA brukar fungera väldigt bra runt 200-210c så 205 borde vara utmärkt.
På sätt och vis högre utmatningshastighet men poängen är framförallt att man lägger ut en bredare sträng. Tror det heter First layer extrusion width eller dylikt i Slic3r.
Är det alltid bättre att printa via datorn än från USB-minne?
Jag menar, printar man via datorn så kan ju mjukvaran i slicern styra skrivaren på ett helt annat sätt om man vill att första lagret ska skrivas ut långsammare eller med högre trådmatning etc.
Genom att printa direkt från USB-minne så antar jag att skrivaren bara använder sig av den förprogrammerade loopen rakt av?
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av Nisse »

Om det är samma modell du skriver ut så är det exakt samma kod som skickas till skrivaren oavsett om du använder USB-minnet eller skickar från datorn.

Label off från Biltema är ju tillför att få saker att släppa lätt så det ska du nog inte prova.

Testa blå maskeringstejp, det fungarar alltid för PLA.

Men så måste du vara helt säker på att din bädd är i nivå och att första lagrets tjocklek är rätt intrimmad. Ge dig på att kolla, justera och dubbekolla din bädd.

Jag ställde två frågor du inte svarat på ännu.
1. Vad använder du för slicer?
2. Hur gör du rent din PEI-bädd?
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av JanErik »

pellebeefmaster skrev:
Bonehead skrev:PLA brukar fungera väldigt bra runt 200-210c så 205 borde vara utmärkt.
På sätt och vis högre utmatningshastighet men poängen är framförallt att man lägger ut en bredare sträng. Tror det heter First layer extrusion width eller dylikt i Slic3r.
Är det alltid bättre att printa via datorn än från USB-minne?
Jag menar, printar man via datorn så kan ju mjukvaran i slicern styra skrivaren på ett helt annat sätt om man vill att första lagret ska skrivas ut långsammare eller med högre trådmatning etc.
Genom att printa direkt från USB-minne så antar jag att skrivaren bara använder sig av den förprogrammerade loopen rakt av?
Har aldrig prövat printa från SD-kort men det borde ju vara samma G-kod, som slicern gjort, som annars sänds över USB en rad åt gången. Det är i slicern man ställer in temperaturer och hastigheter, G-kodssändaren (RepetierHost) bara matar ut den.
Skriv svar