Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av Bonehead »

Som Nisse nämnt, slutresultat blir likadant oavsett om gkoden ligger på ett SDkort eller skickas via USB.
Jag föredrar SD-kort över USB eftersom minsta störning från datorn kan orsaka en misslyckad utskrift, mindre kul om man är 40 timmar in i en modell.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av EPG »

Jag justerade ner munstycket lite närmare bädden, verkar som att nåt är fel med linjäriteten på antingen X eller Y eller båda axlarna, för när avståndet är 0,2mm i hörnen så är det mellan en halv och en millimeter i mitten av bädden.
Just nu så blir det ju därför att det tar i lite grann i hörnen men i mitten så har jag justerat in det så att munstycket liksom "brer" ut plasten som tandkräm på en tandborste och det fungerar bättre.

Nu är nästa problem att jag anser att fylligheten blir lite dålig, mer plast bör passera genom munstycket per tidsenhet och jag har successivt ökat upp detta men är inte riktigt i mål ännu. Har däremot vägt mina testprintar med en våg med 0,1g noggrannhet och jag är i alla fall på rätt väg.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av Nisse »

Förmodligen är dina axlar ok medan bädden är ojämn.

Hur menar du att du trimmar in mängden plast genom att väga utskrifterna? Låter intressant.

Mvh
Nisse
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av EPG »

Nej min bädd är en 4mm glasskiva så den ska förhoppningsvis vara plan nu.

Vad jag menar är att jag bara dubbelkollar hur mycket filament det har gått åt för varje print.
För PLA så är 1g = 333mm om det är 1,75mm.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Mina utskrifter vill inte fästa på bädden, vad är fel?

Inlägg av gripner »

det är den definitivt inte, om den inte är väldigt liten

Jag kör med en 4mm 420x420 glasskiva, den buktar friskt från endast klämmorna som sitter i kanterna.
Glas må vara styvt, men när man pratar 20 cm och större och tiondelar är det inte styvt
Skriv svar