Frågor om min jungfru-utskrift

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Nisse »

Ska se till att dra bort min "noll-höjd" från första lagrets tjocklek i fortsättningen. Än så länge har jag bara gått på känn.
Bättre att justera maskinen så att Z=0 är Z=0 i verkligheten också. Drar du bort diffen i slicerns inställning för första lagrets tjocklek kommer ju inte rätt mängd plast extruderas för det lagret och tjockleken blir fel. Ska du kompensera för det så är det nog bättre att göra det med Z-offset istället.

När det gäller första lagret är jag personligen inget fan av att "smeta" fast det.
Jag får bäst resultat när skrivaren är väljusterad så att första lagret verkligen blir det jag sätter i slicern.
Undantaget är PetG där jag sätter Z-offset 0.05 mm vilket gör mitt första lager lika mycket för tjockt.
Att liksom smeta fast första lagret gör att det blir fult och ojämnt. Dessa ojämnheter kan följa med flera lager upp. Dessutom riskerar man att munstycket drar med sig så pass mycket plast att det till sist sabbar utrskriften.
Prova istället att köra första lagret med bredare extruderingar och långsamt utan fläkt samt på ett bra underlag.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Har tänkt på samma sak Nisse.
Som det är nu så kanske jag sätter första lagerhöjd till 0,3 men som i verkligheten bli 0,1-0,2. Det blir för mycket plast för den lagerhöjden.
Sökt en del hur man ändrar Z-offset i Cura 2.4.2, men om jag förstår det rätt så har det funnits under maskininställningar men sedan tagits bort? :humm:

Det lär gå att göra med Gcode, men har inte hittat hur än.

En annan sak jag försöker klura ut är hur jag får modellen att automagiskt placeras -18mm offset i X-led i Cura. Som det är nu gör jag det manuellt (vilket är väldigt smidigt)
men det börjar bli för mycket saker att hålla i huvudet.
Skriv svar