Frågor om min jungfru-utskrift

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Ska testa att göra en korkpackning för Y-stepper men har eventuellt hittat felet.
Precis som gripner var inne på så verkar det vara lagerproblem. Meckade isär printern igår och lagrena längst från steppern går trögt, och har repat axlarna.
Vrider/skjuter man på dom två närmst stegmotorn så går dom helt mjukt och tyst, samt inte ett spår av repor på axeln.

Nja, lite lyxproblem i nuläget men har finns det utrymme för förbättring. Bytte till två nya lager (LM08) men när axeln är så repig så var det inte mycket bättre.

Tack för all hjälp så långt! :tumupp:

Jo förresten, vet ni om det går att ställa in i Cura att nozzeln ska göra Z-förflyttning innan den gör en förflyttning i X/Y?
Anledningen till att jag undrar är för att jag skrev ut en låda igår och när den hade gjort klart bottenlagret och skulle förflytta sig över hela botten ut till kanten så skrapade nozzeln i under hela förflyttningen.
Har ni hört talas om samma problem?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Bonehead »

Det brukar finnas en inställning för sånt. Fast skrapar den i så misstänker jag att det bara är en del-lösning.
Kan vara så att du fortfarande extruderar för mycket plast, det är oftast då jag får skrapmärken på toppytan.

Jag har för mig att Cura har en 'lyftfunktion' men kommer inte ihåg vad den heter. I slicern jag använder kallas den 'retraction vertical lift'.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Nisse »

Leta efter en inställning som heter Z-hop eller Z-lift.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Det stämmer säkert det du säger. Ska sänka plastmängden mer och prova.
Återkommer senare om jag hittar något liknande som i din slicer.

EDIT: Såg ditt inlägg precis Nisse. Tack, ska kika efter det!
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Nisse »

Google gav mig denna: In Cura 14.03 it is under Expert -> Expert settings -> Z hop
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Tack Nisse.

Antagligen en rekorddum fråga men jag undrar lite om det där första lagret.
Hur vet skrivaren vilken höjd över bädden nozzeln är? Om jag sätter första lagret till att vara 0,3mm och bädden är justerad till 0,2. Rimligtvis ska ju z bara öka 0,1 men vart ställer jag in utgångspunkten?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Bonehead »

När din skrivare startar en utskrift så ska den köra en så kallad 'home', då går axlarna runt och klickar till på 3 olika brytare. Så fort en sån brytare aktiveras så vet skrivaren att du är vid "0mm". Sen om du satt din 0mm på Z-axeln 0.2mm eller 5cm ovanför bädden, det har den såklart ingen aning om. :lol:

Om du säger till slicern att första lagret ska vara 0.3mm högt så kommer den ställa spetsen av hotend munstycket exakt 0.3mm ovanför nollpunkten.
Om din bädd då är 0.2mm ovanför nollpunkten så blir munstycket mycket riktigt 0.1mm ovanför bädden i sig.
Här kan det dock bli problem för om du då ber om ett första lager på 0.1mm så är spetsen av ditt munstycke nu på -0.1mm relativt till bädden..

Hoppas det går att förstå min förklaring.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Jag hör vad du säger :wink:

Har fasen inte slagit mig tidigare men nu är det ju självklart...
Ska se till att dra bort min "noll-höjd" från första lagrets tjocklek i fortsättningen. Än så länge har jag bara gått på känn.

Har dragit ner flow rate:en till 65% och nu börjar det se riktigt bra ut! Känns dock väldigt lågt men ni kanske kan svara på om det är rimligt att gå så lågt?

Har så många frågor... Får ge det till imorrn tills nästa kommer :wink:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den som inte frågar förblir dum!
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av zealotry »

Om du behöver gå så lågt på flowrate så tror jag din extruder är dåligt kalibrerad. Den matar helt enkelt fram mer plast än den ska. Vet inte hur dom inställningarna görs i din setup tyvärr. Kan du köra extrudern (jogga den typ) så kan du prova att begära x cm förflyttning och sen mäta och se hur mkt filament som matades fram sen får du labba med nån inställning tills det stämmer.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Bonehead »

Som zealotry säger så låter det som dåligt kalibrerad extruder, kanske redan i firmware.
Vad kör du för styrkort/firmware?

Prova även, som zealotry säger, att mata fram t.ex 10cm och mät. Den ska mata fram exakt 10cm annars är det felkalibrerat.
Då får man oftast gå in i firmware och ändra steps/mm för extrudern.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av svanted »

utvecklingen går framåt!
nu kan man printa ut en egen oskuld :badgrin:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Provmätte igen hur mycket den extruderade och det är verkligen så nära exakt jag kan se.

Gjorde nyss lite utskrifter, och det jag tror ställer till det är att jag fortfarande inte fått till min lagerhöjd för första lagret. Första lagret blir mycket tunnare än jag ställer in och därmed kanske 60% flow rate blir bra.
Har precis gjort en liten kalibreringscylinder för att testa lite. Återkommer!

EDIT: Hmm, det finns både "Initial layer height" och "Shell Top/Bottom thickness". Top/bottom thickness hade jag ställt till 0,6mm och inte rört sen första printen tror jag. Ökar denna och återkommer.
EDIT: Just det, kör med Arduino Mega, Ramps 1.4 och Marlin.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av gripner »

gör en "kub" tex 25x25x25 solid

I din slizer ställ in perimiter till 2

bottom layers 0
top layers 0
infill 0

när den är klar mät väggarnas tjocklek,
är de typ 0.8mm är dom extrudermängd spot on! kommer troligen behöva ökas lite, annars kommer du troligen inte få bra fäste mellan perimiters-perimiter och/eller perimiter/infill

Glöm tjockleken på lager 1, om du har layer height 0.2 mm kommer du aldrig ha ett första lager som är 0.2, eller 0.1 om du räknar på offset mm
Se till att det sitter fast på bädden, smeta på. blir troligen 0-05-0.1mm ev. 0.15 men inte så troligt om det skall sitta ordentligt.
Första lagret bör vara lätt genomskinligt om det skall sitta ordentligt utan super sprayer etc på buildyten

PS-
0.8mm väggtjocklek om du har extrusion width satt till 0.4mm

edit.
"Top/bottom thickness hade jag ställt till 0,6mm" det betyder att om du har lagerhöjd 0.2mm gör den 3 lager innan den börjar med infill etc
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Njo, jag behöver nog kalibrera extrudern mer. Än så länge har jag bara matat fram en centimeter och sedan kontrollmätt, men jag behöver nog mata igenom mer för att finlira.
Räknade ihop och än så länge har printern gått i ca 10 timmar och en väldigt skön känsla att starta en 2,5h-print, kolla så inte munstycket satt igen, och sen lämna skrivaren tills den är klar. Riktigt kul!

Märker också att det handlar en del om att ställa in slicern rätt utefter vad för sorts pryl man ska printa.

Ska göra en ny sån där kub gripner och kolla igen. Tänker också använda den för att trolla bort dom små vågorna som kvarstår i Y-led.
Ska testa att vibrationsdämpa lite då jag märker att fenomenet blivit värre nu efter att jag flyttade skrivaren till ett hårt underlag.

Jättetack för all hjälp!
Skriv svar