Frågor om min jungfru-utskrift

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Nu är min Prusa i3 Stål klar, och jag får be om ursäkt att jag inte uppdaterat min byggtråd på länge. Så här under semestern så har de få byggtimmar jag har haft tillgängligt gått åt att bygga samt fota lite.
Kommer uppdatera byggtråden inom kort.

Skrev ut för första gången i morse och tror jag är ganska nöjd i alla fall.
Det blev en 25x25x25mm "kalibreringskub" från Thingiverse. Det är 0,2mm lagerhöjd och 20% infill.
Sidorna ser precis likadana ut, fastän vissa bilder tyder på motsatsen.

Frågorna lyder:
  • 1. Ytter-måtten är ca 0,1mm för stor i alla axlar och innermåtten 0,1-0,2mm för litet i alla axlar. Misstänker att det kan bli så här pga hur tråden trycks ut. Gör man något åt det? Vad i så fall kan man göra?
    Känns lite väl överdrivet att börja justera step/mm enbart pga detta?

    2. Det syns tydliga "vågor" i Z-led som matchar infill-mönstret precis. Finns det någon inställning för att inte dra infillen så nära väggarna, eller hur man ska förklara det?

    3. Vad beror den "klumpiga" botten på? Dåligt fäste på bädden?

    4. Ser ni någon annat som man kan råda bot på genom ren justering, antingen mekaniskt eller mjukvarumässigt?
Lite bilder:
DSC_3727.jpg
DSC_3729.jpg
DSC_3732.jpg
DSC_3735.jpg
DSC_3736.jpg
DSC_3737.jpg
DSC_3740.jpg
DSC_3742.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Bonehead »

1.
Step/mm ska inte behöva justeras om rörelserna i sig är rätt. Ändrar du det för att funka till 20x20mm kub så kommer det bli kaos med en 100x100mm kub.
Pröva att sänka din extrusion multiplier steg för steg tills du extruderar rätt mängd plast.

2.
Vilken slicer använder du? Man kan antingen skriva ut mer perimeters/väggar eller pröva att dra ner "outline overlap", vet inte om den inställningen finns i alla slicers.
Har du för låg outline overlap så finns risken att du får en svag fog mellan infill och perimeter/vägg.

3.
Det ser ut som att din nozzle är lite för nära bädden vilket får plasten att krypa över sig själv och bli lite bubblig.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Tack Bonehead!

Jag använder just nu Cura. Har inte kunskap att säga varken bu eller bä om det. Såg någon tutt på tuben där dom använde det och det gick smidigt.

1. Ska kika på extrusion multiplier. Har inte hört talas om det innan så måste läsa på lite. Ska just nu testa en utskrift med 0,4 i lagerhöjd (med 0,4mm nozzel). Får se hur det kommer se ut.

2. Förstår vad du säger. Det kanske rentutav blir bättre genom att bara extrudera mindre plast enligt ditt tips ovan?

3. Så kan det mycket väl vara. Min bädd är lite "ägg-formad", dvs hög i mitten. Ska kika närmare på det här.

Än en gång tack för suveränt svar. Ovärdeligt för en annan som tittat på skrivaren som om den kom från yttre rymden...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Printade med 0,4 i lagerhöjd nu och ser samma fenomen. Ska absolut testa att sänka den sk "flow rate", som det verkar heta i Cura. Ska bara hitta det först :wall:

Jösses vad det här är kul :D
DSC_3725.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Klas-Kenny »

Precis under inställningen för filamentets diameter finns en inställning som heter "Flow (%)", det är den du söker. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Nu blir jag mörkrädd. Finns det fler ställen än i denna ruta?
Skärmklipp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av gripner »

1. Ytter-måtten är ca 0,1mm för stor i alla axlar och innermåtten 0,1-0,2mm för litet i alla axlar. Misstänker att det kan bli så här pga hur tråden trycks ut. Gör man något åt det? Vad i så fall kan man göra?
Känns lite väl överdrivet att börja justera step/mm enbart pga detta?

Du har inte skrivit vad du har för väggtjocklek. en väggs tjocklek bör vara jämt delbart med Extrusion width,
detta krav blir mindre/försvinner om du har infill i väggen, men påverkar om du bara har väldigt lite infill typ mindre än millimeter mellan inre och yttre vägg.

2. Det syns tydliga "vågor" i Z-led som matchar infill-mönstret precis. Finns det någon inställning för att inte dra infillen så nära väggarna, eller hur man ska förklara det?

Du kan ha fler perimiters, så du inte vara får 1 "vägg" och sedan infill. 2-3 brukar var lagom.

3. Vad beror den "klumpiga" botten på? Dåligt fäste på bädden?

Troligen är munstycket för högt över bädden, då fastnar inte plasten som kommer ut initialt innan det blivit en viss mängd.
En annan orsak kan vara att du har tryck i munstycket kvar sedan sista extruderingen (prime linjen tex) då blir det en klutt då lite plast "hänger" ut.
Kan då behöva öka retraction. DOCK om dina prints sitter väl/lagom hårt på bädden. lev med "klutten"
Sänka huvudet ner mot bädden mer kan få printsen att sitta satans hårt.

4. Ser ni någon annat som man kan råda bot på genom ren justering, antingen mekaniskt eller mjukvarumässigt?[/list]

Lite bilder:
DSC_3727.jpg
DSC_3729.jpg
DSC_3732.jpg
DSC_3735.jpg
DSC_3736.jpg
DSC_3737.jpg
DSC_3740.jpg
DSC_3742.jpg
[/quote]

För att kalibrera din skrivare extrusion multiplier etc gör en 20x20 väggtjocklek 0.8 eller 0.96mm beroende på curas extrusion width kub utan botten och utan tak, skriv ut den med 2 perimiters och 0 infill
Nu har du något att mäta på, väggarna skall vara 0.8mm tjocka och yttre diametern bör ligga på 20x20. ev har du i cura ställt in 0.48mm extrusion width då skall väggarna vara 0.96.

tänk på att allt du vill skriva ut med precision måste var jämnt delbart med layer height, extrusion width innom vissa ramar, använd sunt förnuft.

pilla inte med steps per mm, istället gör kalibreringshål etc och räkna fram hur många % det skiljer, när du skriver ut skala objektet.

kom oxå ihåg att första lagret kläms ut, det ger ett fel på höjden med någon tiondel, det ger oxå en X Y storlek som skilljer på lager 1 gämt mot alla andra lager
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Vad hade man gjort utan er :)

Det var så mycket så jag får be om att få återkomma i morgon gripner.

Anledningen till varför bädden buktar upp lite i mitten är för jag isolerat den med för mycket material under (korkmatta + wellpapp), vilket gjort att skruvhuvuden för Y-axelns bälte trycker lite på isoleringen.
Dock blev det printat en ny bälteshållare idag så den ska meckas dit imorrn och även ett lager isolering bort.

EDIT: Nu hittade jag det. I settings-fliken så kunde jag bocka för dom alternativ jag ska kunna ställa in. Dock visas de alternativ enbart om jag väljer en "Custom Print Setup".
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

gripner skrev:För att kalibrera din skrivare extrusion multiplier etc gör en 20x20 väggtjocklek 0.8 eller 0.96mm beroende på curas extrusion width kub utan botten och utan tak, skriv ut den med 2 perimiters och 0 infill
Nu har du något att mäta på, väggarna skall vara 0.8mm tjocka och yttre diametern bör ligga på 20x20. ev har du i cura ställt in 0.48mm extrusion width då skall väggarna vara 0.96.

tänk på att allt du vill skriva ut med precision måste var jämnt delbart med layer height, extrusion width innom vissa ramar, använd sunt förnuft.

pilla inte med steps per mm, istället gör kalibreringshål etc och räkna fram hur många % det skiljer, när du skriver ut skala objektet.

kom oxå ihåg att första lagret kläms ut, det ger ett fel på höjden med någon tiondel, det ger oxå en X Y storlek som skilljer på lager 1 gämt mot alla andra lager
Lyckades med konststycket att rita en sån öppen kub i Fusion360, och sedan ta filen hela vägen till printern. Det var första gången det!

Körde med 0,2mm lagerhöjd, 0,4mm extrusion width, 0,8mm väggtjocklek med 2 perimeters. Ändrade också flow rate till 90%.
Måttmässigt är kuben näst intill perfekt i alla axlar. Väggarna är så nära 0,8mm som mitt skjutmått kan mäta och den mäter 20x20x20.

Problemet kvarstår dock med "ripplet/vågorna". Det som slog mig när jag satt och kikade på utskriften var att extruderhjulet på Titan-extrudern kör fram filamentet i tydliga steg. Lite väl tydligt för att microsteppa med 1/16 tycker jag.
Kan det var det som orsakar problemet? Kanske även förklarar varför botten ser ut som den gör i min första utskrift? Om den pumpar fram filamentet så bör det bli just sån här struktur... eller?
Microsteppar ni extrudern i 1/32?
DSC_3747.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Vilken klant jag är...
När jag tog bort drivaren för att mecka ditt "1/32-jumpers" så tänkte jag att det kanske var lika bra att kolla Vref samtidigt.. nja, 0,12V :doh:
Justerade upp den till 0,7V men väntar att dubbelkolla dom andra drivarna tills dagsljus imorrn.

Men vad ska man säga, vilken förbättring! Tumhjulet på extrudern löper helt mjukt.
Som ni ser i bild två så har jag lite vertikala linjer i Y-led. Vet inte riktigt vad det kan vara... Vet ni?

Oavsett så är det nog dags att börja beta av listan med "att-printa"-objekt nu. :whoho:

Före och efter:
DSC_3750.jpg
DSC_3752.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Xyzzy »

Wow, fasen vad kul! Det ser ju riktigt bra ut.
Jag måste såga klart fort nu så jag kan komma över och drömma lite :D
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Melkutt »

Snyggt Magnus!

Kommer att bli skoj och följa din 3D resa, snyggt jobbat!
Min maskin är förhoppningsvis snart "up-n-running" också!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Magnus_K »

Tack ska ni ha pöjkar! :)

Orsaken till dom små vågorna är eventuellt lokaliserat men vet i fåglarna vad det finns för åtgärd.
Ska testa att printa ut på en annan yta av bädden i kväll och se om det förändras.

Här är en liten video på fenomenet -> https://www.youtube.com/watch?v=1NNtZvHJkNE
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av Bonehead »

Verkar vara resonans i ramen? Kan prova sätta ett lager kork mellan stegmotorn och ramen, ifall det kanske kan dämpa bort det.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Frågor om min jungfru-utskrift

Inlägg av gripner »

Har alltid varit extremt frågande till Prusa designen, hela Y rör sig, ser endast nackdelar med det de 2 största är väll att skrivaren blir djup utan att få mycket till Y, samt att vid snabba Y rörelser svajar printen man gör en massa så fort man får lite höjd på den. Kanske inte vid 20mm men vid lite högre Z i bygghöjd. Printen riskerar ju även att lossna då det blir mycket kraft om det är lite vikt + höjd.
Då 3D printrar är rappliga generellt tycker jag det är att föredra att flytta X Y med fast bord. om skrivaren skakar omkring vid text infills som är korta skakar åtminstone allt i takt :P

Åter till ditt problem, om det är resonans i stegmotorn vilket är mindre troligt, främst då resonansen kommer vid ett visst varvtal så inträffar det extremt sällan då motorerna ständigt ändrar varvtal.
Acceleration / de-acceleration kompensation för radier etc, du har bara samma varvtal vid stora print i X eller Y.
I ditt exempel är vågorna över hela biten, vore det resonans skulle den finnas vid bara en viss del där just rätt varvtal för resonansen skulle ligga, inte hela.
Du kan dock testa genom ändra matningshastigheten i firmware eller i slicern till något annat.

Jag skulle nog istället jaga glapp/skevningar/paralellitet, kolla så det inte drar snett osv. Kanske kolla lagren oxå, om du använder LM08/10 glidlager kolla kvaliten, de billiga från kina är ibland ok och ibland rena skiten extremt dålig/ojämn kvalitet.
Har du kopparbussningar eller andra "torra" bussningar, måste du definitivt kolla parallelliteten, de nyper som f-n och orsakar vibrationer.
Skriv svar